Hopp til hovedinnhold

Søk

130 treff

  • Aschehoug univers

    Artikkel

    Våre læremidler til fagfornyelsen

    Få en kjapp oversikt over våre læremidler for videregående skole til fagfornyelsen!

  • Aschehoug univers

    Artikkel

    Meld deg på nyhetsbrev

    Vi holder deg oppdatert på aktuelle nyheter for videregående skole!

  • Aschehoug univers

    Mappe

    Spørsmål og svar om Grip teksten

    Ønsker du å bli litt bedre kjent med Grip teksten ? Her har vi samlet noen ofte stilte spørsmål om vårt nyskrevne læremiddel i norsk for Vg1 (SF).

  • Aschehoug univers

    Artikkel

    Voksenopplæringen

    Nettstedene til God i norsk  vil bli å finne på Aunivers.no i en ny struktur. 

  • Førstehjelp

    Helse- og oppvekstfag

    Artikkel

    Diabetes

    Diabetes er en stoffskiftesykdom som fører til for mye sukker i blodet.  Mange har diabetes uten å vite om det. Mange har diabetes uten å vite om det. 

  • Aschehoug univers

    Artikkel

    Norsk YF

    Norsk for yrkesfag er totalrevidert og klar for fagfornyelsen.

  • Aschehoug univers

    Artikkel

    Jenter, snakk med guttene!

    Hvordan er likestillingen i dagens Norge?  Har jenter og gutter like muligheter, eller er det kanskje noen områder der guttene kommer dårligere ut? 

  • Aschehoug univers

    Artikkel

    Hjemmearbeid og vurdering

    Årets oppgavesett i tysk fra Julika Fiebig egner seg ypperlig som hjemmearbeid. Elevene får relevant øving, og du som lærer får enda bedre grunnlag til vurderingsarbeidet.

  • Aschehoug univers

    Artikkel

    Engelsk SF programfag

    Scope 1 er vårt nye læremiddel til programfaget i engelsk på Vg2. I Scope 1 er dybdelæring vektlagt sammen med selvstendig refleksjon og kritisk tenkning.

  • Aschehoug univers

    Artikkel

    Lesetips

    Lise Forfang Grimnes er forfatter og formidler. Hun leser alt av litteratur for ungdom. Vi ba henne derfor om å lage en liste med tips til gode bøker for elever på ungdomstrinnet. 

  • Aschehoug univers

    Artikkel

    Psykologi

    Psykologi 1 gir en visuell tilnærming til psykologiteorien

  • Aschehoug univers

    Artikkel

    Improve your writing

    Til Action , vårt nye læremiddel i engelsk yrkesfag, er det laget en mengde interaktive oppgaver der elevene får utforske det skriftlige språket.  Disse oppgavene fungerer ypperlig som repetisjon, bevisstgjøring og forberedelse til vårens større skriveoppgaver.

  • Aschehoug univers

    Artikkel

    Kunsten å spikke

    Til samenes nasjonaldag 6. februar passer det perfekt å lese et utdrag fra  Kunsten å spikke av Niklas Karlsson. Her møter elevene en ung mann, hans samiske bakgrunn og hans kjærlighet til treet, om det å spikke på alvor.

  • Aschehoug univers

    Artikkel

    Påsketradisjoner

    I denne filmen fra Norwegian Teacher Karin viser hun hvordan familien forbereder og feirer påske.

  • Aschehoug univers

    Artikkel

    Debatt som pedagogisk grep

    – Å se en sak fra flere vinkler er en forutsetning for forståelse, selvstendig refleksjon og kritisk tenkning. Nettopp derfor bruker vi samfunnsdebattene som utgangspunkt for skjønnlitteratur, kritisk tenkning og fagspesifikt stoff i det nye læremidlet Scope 1 til programfaget engelsk på Vg2.

  • Aschehoug univers

    Artikkel

    God jul med God i norsk

    Bli med Norwegian Teacher Karin hjem og se hvordan familien forbereder seg til jul.

  • Aschehoug univers

    Artikkel

    Matematikk 2P i forenklet utgave

    Her får du en liten smakebit på forenklet utgave av Matematikk 2P . 

  • Aschehoug univers

    Artikkel

    Sosiologi og sosialantropologi

    Gjør elevene nysgjerrige på mennesker og samfunn. 

  • Aschehoug univers

    Artikkel

    Kritisk tilnærming til tekst

    Vi har nå publisert flere undervisningsopplegg i norsk som hjelper elevene med å vurdere tekster kritisk. Oppleggene tar for seg teksters påvirkningskraft og lærer elevene å gjenkjenne språklige og retoriske virkemidler. Logg inn med Feide og ta dem i bruk her!

  • Aschehoug univers

    Artikkel

    På høyden i lys av fagfornyelsen

    Skal de minoritetsspråklige elevene holde tritt med de majoritetsspråklige elevene, må de antakeligvis jobbe «doble skift». De nyankomne elevene skal lære et nytt språk og tilegne seg fagkunnskap med tilhørende fagbegreper på samme tid. Det kan virke urettferdig, men vil det hjelpe elevene å senke kravene og forventningene til dem? Neppe.