Hopp til hovedinnhold

Spansk nivå I

Vg1, Vg2

Ganas 1–2 er et begynnerkurs i spansk nivå I for den videregående skolen. Med stor vekt på enkelhet, variasjon og systematikk gjenspeiler læremidlet det kulturelle mangfoldet i den spansktalende verden. 

Logobilde Ganas Vg1, Vg2

Ganas gir elevene

● et aktivt klasserom der samarbeidslæring og kommunikasjon er vektlagt 
● god og systematisk progresjon gjennom læringsløpet
● god støtte til muntlig og skriftlig produksjon

Kjøp Ganas her

Utforsk Ganas her

Bestill vurderingseksemplar her


Aktiviserende klasserom – ¡Levántate! 
Alle kapitlene i Ganas har oppgaver og aktiviteter elevene må opp og stå for å løse. Bevegelse og lek gjør det lettere å uttrykke seg.

God struktur
Ganas har tydelig progresjon, systematisk repetisjon og gir god plass til ordlæring og språkstrukturer. Differensieringsmodellen har en todelt struktur; kjernestoff og fordypningsstoff. Oppgavene er organisert etter de grunnleggende ferdighetene lytte, lese, skrive og snakke.

Det er lagt stor vekt på vokabularinnlæring og muntlig produksjon gjennom modelltekster, lytting, uttale og opptaksfunksjon. I filmmaterialet blir vi kjent med ungdommer fra Nicaragua, Mexico og Spania.

Eksamensfokus
YO-boka er skriveoppgaver som dukker opp i hvert kapittel i bøkene. YO-boka blir en mappe der elevene kan se egen progresjon, snakke om læringsprosessen og vurdere sin egen læring. Til eksamen vil de ha en stor samling egne tekster de kan ta utgangspunkt i.

Digitalt innhold
Det digitale innholdet omfatter grammatikkoppgaver, tekstarbeid, uttaletrening, lyttestoff, språkfilmer og musikk. Lærerressursen gir tilgang til digital lærebok, forslag til årsplan og gode undervisningstips.

Komponenter

Ganas 1Lærebok bm | Lærebok nynUnibok | Brettbok | Elevnettsted
Ganas 2 | Lærebok bm/nyn | Unibok | Brettbok | Elevnettsted |
Ganas 12 | Lærernettsted

Forfattere

Espen Rosén underviser i spansk og geografi i den videregående skolen i Oslo. Han er medforfatter på spanskverket Pasiones 1–2 i spansk nivå II for den videregående skolen.

Gloria Hernández Montesdeoca underviser i spansk ved Hop ungdomsskole og Langhaugen videregående skole i Bergen.  Hun er medforfatter på spanskverket Gente 8–10 for ungdomstrinnet.

Linn Maria Børve underviser i spansk, norsk og engelsk ved Skogn barne- og ungdomsskole i Levanger. Hun er medforfatter på spanskverket Gente 8–10 for ungdomstrinnet.

Oliver Sánchez Manjón underviser i spansk og kroppsøving ved Hersleb videregående skole i Oslo. Han er medforfatter på spanskverket Gente 8–10 for ungdomstrinnet.

Stine Sveia-Nilsen underviser i spansk og norsk ved Marienlyst skole i Drammen. Hun er medforfatter på spanskverket Gente 8–10 for ungdomstrinnet.

Aud Marit Fjerdingren underviser i spansk og norsk i Osloskolen både på ungdomstrinnet og i den videregående skolen. Hun er medforfatter på spanskverket Gente 8–10 for ungdomstrinnet.

Lucy Hermoza Rigal har undervisningserfaring i spansk, fransk og kommunikasjon og medier. Hun har bl.a. ansvaret for oppgavetekster og digital innholdsproduksjon på Gente 8–10 og Ganas 1–2