Hopp til hovedinnhold

Betaversjonen av AR Aschehoug er klar!

1.–13.

Bruk av AR i undervisningen gir elever mulighet til å lære på en mer intuitiv, engasjerende og visuell måte. Vår nye app, AR Aschehoug, knytter læreboka i helse- og oppvekstfag til de digitale ressursene på Aunivers.no!

AR Aschehoug er en app utviklet av Ludenso i samarbeid med Aschehoug Undervisning, og den kan brukes sammen med læremiddelet iPRAKSIS Vg1. AR Aschehoug bruker AR (for Augmented Reality, som betyr «utvidet virkelighet» på norsk) til å hjelpe elevene med å visualisere fagstoffet i læreboka. Når elevene skanner spesifikke sider i læreboka med mobilene sine, vises relevante 3D-modeller, videoer og artikler på mobilskjermen.

En mobil holdes opp mens en 3D-modell av et hjerte vises på skjermen

Slik bruk av AR i undervisningen har vist seg å blant annet kunne ha positiv innvirkning på elevers læringsutbytte, språkforståelse og langtidshukommelse. Det kan også øke elevers motivasjon i faget og skape gode holdninger til læring.

Øker forståelsen for anatomi

For iPRAKSIS Vg1 inneholder AR Aschehoug blant annet anatomiske 3D-modeller for å gjøre elevene bedre kjent med det som befinner seg på innsiden av kroppene våre. Å få utforske slike 3D-modeller har vist seg å være en svært effektiv måte for elever å få kjennskap til anatomi på sammenlignet med mer tradisjonelle, todimensjonale fremstillinger. Tredimensjonal visualisering er også en god måte å gjøre elevene motivert og interessert i å lære mer om anatomiske strukturer.

Dybdelæring og flerspråklighet

AR Aschehoug er også et godt verktøy for å knytte læreboka til de digitale ressursene. Blant annet kan elevene få tilgang til utdypende artikler når de skanner en side i boka, og dermed kan de lese mer om temaer som er spesielt interessante for dem. På Aunivers.no ligger det også oversettelser av sammendrag og oppgaver for minoritetsspråklige elever, og disse kan de også få tilgang til ved å bruke AR Aschehoug og skanne sider hvor oversettelser er tilgjengelig. Her ser du en film hvor språkstøtten demonstreres.

Digital kompetanse for fremtiden

Denne appen er ikke bare gøy og motiverende for både lærere og elever, men den øker også den digitale kompetansen til de som bruker den. Undersøkelser viser at under halvparten av elever som skal ut i arbeid etter endt utdanning, mener de er klare for arbeidslivets krav til teknisk kompetanse. Innen 2022 er det forventet at rundt 70 % av bedrifter rundt omkring i verden kommer til å bruke AR som en del av arbeidshverdagen. Derfor kan det være lurt for elever å bli kjent med denne teknologien allerede i løpet av skolegangen. Kjennskapen til AR-teknologi hjelper elevene med å løse praktiske problemstillinger og øke forståelsen for fagområdet sitt.

Vil du teste AR Aschehoug?

Betaversjonen av AR Aschehoug er nå lansert og du finner appen i App Store og Google Play. Hvis du ikke har iPRAKSIS Vg1, kan du teste appen ved hjelp av denne PDF-en.

Om Ludenso

Ludenso er et norsk teknologiselskap med hovedkontor i Forskningsparken i Oslo. Selskapets overordnede ambisjon er å la alle barn utforske, lære og skape med engasjerende teknologi. Ludenso utvikler universelt utformede produkter slik at alle kan lære på en engasjerende og framtidsrettet måte uavhengig av forutsetninger.

Kilder

BETT Report. (2020). 'The top ten challenges facing education right now – and how EdTech can help beat them'. Hentet fra bettshow.com.

 JISC Report (2018). 'Digital experience insights survey 2018: Findings from students in UK further and higher education. A national picture of how students are using technology in universities and colleges across the UK'. Hentet fra jisc.ac.uk.

Pellas, N., Fotaris, P., Kazanidis, I. & Wells, D. (2017) 'Augmenting the learning experience in Primary and Secondary school education: A systematic review of recent trends in augmented reality game-based learning'. I Virtual Reality. Special issue: “Virtual and Augmented reality for enhanced experience in education and learning” (Springer).

Triepels, C. P. R., Smeets, C. A., Notten, K. J. B., Kruitwagen, R. F. M., Futterer, J. J., Vergeldt, T. F. M. & Van Kuijk, S. M. J. (2019) ¨'Does three-dimensional anatomy improve student understanding'? I Clinical Anatomy. Hentet fra onlinelibrary.wiley.com.