Hopp til hovedinnhold

Søk

38 treff

  • Stoffer reagerer

    Gente 8–10

    Artikkel

    Kjemiske reaksjoner er nyttige

    Uten  stopper livet opp. Kjemiske reaksjoner får kroppen din til å vokse, tenke og bevege seg. Næringsstoffer i maten vi spiser, blir brutt ned og omdannet til nye stoffer ved hjelp av kjemiske reaksjoner i kroppen. Det gjør at kroppen kan bruke de nye stoffene til å bygge kroppen, og det er dette som gjør at vi vokser og får nye celler hele livet. 

  • Fordøyelsessystemet

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Fordøyelsessystemet

    Et læringsløp med animasjoner og aktiviteter knyttet til fordøyelsessystemet.Et læringsløp med animasjoner og aktiviteter knyttet til fordøyelsessystemet.

    Illustrasjon av en glad gutt som gleder seg til å spise burgeren foran ham.
  • Solaris 5–7

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Te i kaldt og varmt vann

    Oppgave om hvordan partiklene oppfører seg med i varmt og kaldt vann med filmeksempel.Oppgave om hvordan partiklene oppfører seg med i varmt og kaldt vann med filmeksempel.

  • Faseoverganger

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Faseoverganger

    Læringsløp om faseoverganger.Læringsløp om faseoverganger.

  • Stoffer reagerer

    Gente 8–10

    Artikkel

    Nye partikler

    Artikkel om hva som skjer i en kjemisk reaksjon. Artikkel om hva som skjer i en kjemisk reaksjon. 

  • Stoff er partikler

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Stoff er partikler

    Læringsløp om stoffer og  faseoverganger.Læringsløp om stoffer og  faseoverganger.

  • Jorda som system

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Jorda som system

    Læringsløp om noen av jordas systemer: atmosfæren og havet som system.Læringsløp om noen av jordas systemer: atmosfæren og havet som system.

  • Hva har jeg lært?

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det de har lært i temaet Stoffer reagerer.Et læringsløp hvor elevene samtaler om det de har lært i temaet Stoffer reagerer.

  • Menneskenes systemer

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Menneskenes systemer

    Læringsløp som utforsker menneskeskapte systemer og får elevene til å reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, og føre til nye dilemmaer.Læringsløp som utforsker menneskeskapte systemer og får elevene til å reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, og føre til nye dilemmaer.

  • Hva har jeg lært?

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Stoffer i forandring .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Stoffer i forandring .

  • Oppstart – Stoffer i forandring

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Oppstart – Stoffer i forandring

    Oppstartsløp til temaet Stoffer i forandring .Oppstartsløp til temaet Stoffer i forandring .

    Iskrem som smelter, damp fra en vannkjele, vulkan med flytende lava.
  • Ekstreme stoffer

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Ekstreme stoffer

    Læringsløp om ekstreme stoffer.Læringsløp om ekstreme stoffer.

  • Innhold

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Systemer rundt deg

    Aktivitet hvor man skal beskrive deler i et system og funksjonen til delene og systemet.Aktivitet hvor man skal beskrive deler i et system og funksjonen til delene og systemet.

    Thumbnail.
  • Faseoverganger i vær

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Faseoverganger i vær

    Læringsløp om faseoverganger i vær.Læringsløp om faseoverganger i vær.

  • Innhold

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Blomsterbuketten

    Du har fått en blomsterbukett i bursdagsgave. Sammen med blomstene er det en pose salter som du skal blande i vannet for å holde plantene friske. Vil saltene blande seg lettest i kaldt vann eller i varmt vann? Forklar svaret ditt. Lag en tegning med saltpartikler og vannpartikler som hjelp i forklaringen.

    Thumbnail.
  • Oppstart – Stoffer reagerer

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Oppstart – Stoffer reagerer

    Oppstartsløp til temaet Stoffer reagerer.Oppstartsløp til temaet Stoffer reagerer.

  • Hva har jeg lært?

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Stoffene i og rundt oss .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Stoffene i og rundt oss .

  • Fordyp deg

    Aschehoug univers

    Artikkel

    Hva tenkte de om stoffer før?

    Et tverrfaglig opplegg om å tolke kilder.Et tverrfaglig opplegg om å tolke kilder.

    Thumbnail.
  • Stoffene i og rundt oss

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Flere partikkelmodeller

    Artikkel om ulike modeller for hvordan partikler oppfører seg, hvor elevene skal vurdere egenskapene til modellene.Artikkel om ulike modeller for hvordan partikler oppfører seg, hvor elevene skal vurdere egenskapene til modellene.

    Thumbnail.
  • Stoffer reagerer

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Utforsk en kjemisk reaksjon

    En artikkel om barn som utforsker hva som skjer dersom man blander natron og eddik. Filmer understøtter innholdet i artikkelen.En artikkel om barn som utforsker hva som skjer dersom man blander natron og eddik. Filmer understøtter innholdet i artikkelen.

    Kjemisk reaksjon av ammoniumdikromat hvis det antennes.