Fag
Trinn
Nøkkelord
- demokrati og medborgerskap (217)
- Livsmestring (203)
- folkehelse og livsmestring (150)
- bærekraftig utvikling (136)
- utforsk (136)
- Engelsk (128)
- norsk (128)
- engelskspråklige land (123)
- skrive (119)
- utskrift (117)
- English speaking countries (116)
- Folkehelse og livsmeistring (109)
- elevark (109)
- pdf (106)
- lyrikk (105)
38 treff
-
Stoffer reagerer
Gente 8–10
Artikkel
Kjemiske reaksjoner er nyttigeUten stopper livet opp. Kjemiske reaksjoner får kroppen din til å vokse, tenke og bevege seg. Næringsstoffer i maten vi spiser, blir brutt ned og omdannet til nye stoffer ved hjelp av kjemiske reaksjoner i kroppen. Det gjør at kroppen kan bruke de nye stoffene til å bygge kroppen, og det er dette som gjør at vi vokser og får nye celler hele livet.
-
Fordøyelsessystemet
Gente 8–10
Læringsløp
FordøyelsessystemetEt læringsløp med animasjoner og aktiviteter knyttet til fordøyelsessystemet.Et læringsløp med animasjoner og aktiviteter knyttet til fordøyelsessystemet.
-
Solaris 5–7
Solaris 5–7
Artikkel
Te i kaldt og varmt vannOppgave om hvordan partiklene oppfører seg med i varmt og kaldt vann med filmeksempel.Oppgave om hvordan partiklene oppfører seg med i varmt og kaldt vann med filmeksempel.
-
Faseoverganger
Solaris 5–7
Læringsløp
FaseovergangerLæringsløp om faseoverganger.Læringsløp om faseoverganger.
-
Stoffer reagerer
Gente 8–10
Artikkel
Nye partiklerArtikkel om hva som skjer i en kjemisk reaksjon. Artikkel om hva som skjer i en kjemisk reaksjon.
-
Stoff er partikler
Solaris 5–7
Læringsløp
Stoff er partiklerLæringsløp om stoffer og faseoverganger.Læringsløp om stoffer og faseoverganger.
-
Jorda som system
Gente 8–10
Læringsløp
Jorda som systemLæringsløp om noen av jordas systemer: atmosfæren og havet som system.Læringsløp om noen av jordas systemer: atmosfæren og havet som system.
-
Hva har jeg lært?
Solaris 5–7
Læringsløp
Hva har jeg lært?Et læringsløp hvor elevene samtaler om det de har lært i temaet Stoffer reagerer.Et læringsløp hvor elevene samtaler om det de har lært i temaet Stoffer reagerer.
-
Menneskenes systemer
Gente 8–10
Læringsløp
Menneskenes systemerLæringsløp som utforsker menneskeskapte systemer og får elevene til å reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, og føre til nye dilemmaer.Læringsløp som utforsker menneskeskapte systemer og får elevene til å reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, og føre til nye dilemmaer.
-
Hva har jeg lært?
Solaris 5–7
Læringsløp
Hva har jeg lært?Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Stoffer i forandring .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Stoffer i forandring .
-
Oppstart – Stoffer i forandring
Gente 8–10
Læringsløp
Oppstart – Stoffer i forandringOppstartsløp til temaet Stoffer i forandring .Oppstartsløp til temaet Stoffer i forandring .
-
Ekstreme stoffer
Gente 8–10
Læringsløp
Ekstreme stofferLæringsløp om ekstreme stoffer.Læringsløp om ekstreme stoffer.
-
Innhold
Solaris 5–7
Artikkel
Systemer rundt degAktivitet hvor man skal beskrive deler i et system og funksjonen til delene og systemet.Aktivitet hvor man skal beskrive deler i et system og funksjonen til delene og systemet.
-
Faseoverganger i vær
Solaris 5–7
Læringsløp
Faseoverganger i værLæringsløp om faseoverganger i vær.Læringsløp om faseoverganger i vær.
-
Innhold
Solaris 5–7
Artikkel
BlomsterbukettenDu har fått en blomsterbukett i bursdagsgave. Sammen med blomstene er det en pose salter som du skal blande i vannet for å holde plantene friske. Vil saltene blande seg lettest i kaldt vann eller i varmt vann? Forklar svaret ditt. Lag en tegning med saltpartikler og vannpartikler som hjelp i forklaringen.
-
Oppstart – Stoffer reagerer
Solaris 5–7
Læringsløp
Oppstart – Stoffer reagererOppstartsløp til temaet Stoffer reagerer.Oppstartsløp til temaet Stoffer reagerer.
-
Hva har jeg lært?
Gente 8–10
Læringsløp
Hva har jeg lært?Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Stoffene i og rundt oss .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Stoffene i og rundt oss .
-
Fordyp deg
Aschehoug univers
Artikkel
Hva tenkte de om stoffer før?Et tverrfaglig opplegg om å tolke kilder.Et tverrfaglig opplegg om å tolke kilder.
-
Stoffene i og rundt oss
Solaris 5–7
Artikkel
Flere partikkelmodellerArtikkel om ulike modeller for hvordan partikler oppfører seg, hvor elevene skal vurdere egenskapene til modellene.Artikkel om ulike modeller for hvordan partikler oppfører seg, hvor elevene skal vurdere egenskapene til modellene.
-
Stoffer reagerer
Solaris 5–7
Artikkel
Utforsk en kjemisk reaksjonEn artikkel om barn som utforsker hva som skjer dersom man blander natron og eddik. Filmer understøtter innholdet i artikkelen.En artikkel om barn som utforsker hva som skjer dersom man blander natron og eddik. Filmer understøtter innholdet i artikkelen.