Fag
Trinn
Nøkkelord
- demokrati og medborgerskap (217)
- Livsmestring (203)
- folkehelse og livsmestring (150)
- bærekraftig utvikling (136)
- utforsk (136)
- Engelsk (128)
- norsk (128)
- engelskspråklige land (123)
- skrive (119)
- utskrift (117)
- English speaking countries (116)
- Folkehelse og livsmeistring (109)
- elevark (109)
- pdf (106)
- lyrikk (105)
40 treff
-
Stoffer reagerer
Gente 8–10
Artikkel
Kjemiske reaksjoner er nyttigeUten stopper livet opp. Kjemiske reaksjoner får kroppen din til å vokse, tenke og bevege seg. Næringsstoffer i maten vi spiser, blir brutt ned og omdannet til nye stoffer ved hjelp av kjemiske reaksjoner i kroppen. Det gjør at kroppen kan bruke de nye stoffene til å bygge kroppen, og det er dette som gjør at vi vokser og får nye celler hele livet.
-
Dyreliv i nord
Solaris 5–7
Læringsløp
Dyreliv i nordElevene lærer om det biologiske mangfoldet i nordområdene gjennom å lese ulike typer tekster, se film og arbeide med oppgaver. Elevene lærer om det biologiske mangfoldet i nordområdene gjennom å lese ulike typer tekster, se film og arbeide med oppgaver.
-
Solaris 5–7
Solaris 5–7
Artikkel
Te i kaldt og varmt vannOppgave om hvordan partiklene oppfører seg med i varmt og kaldt vann med filmeksempel.Oppgave om hvordan partiklene oppfører seg med i varmt og kaldt vann med filmeksempel.
-
Faseoverganger
Solaris 5–7
Læringsløp
FaseovergangerLæringsløp om faseoverganger.Læringsløp om faseoverganger.
-
Biologisk mangfold i nordområdene
Gente 8–10
Artikkel
Bærekraftig utviklingArtikkel med tekst og refleksjonsoppgaver, samt en film hvor Dag O. Hessen snakker om trusler mot biologisk mangfold i nordområdene. Artikkel med tekst og refleksjonsoppgaver, samt en film hvor Dag O. Hessen snakker om trusler mot biologisk mangfold i nordområdene.
-
Stoffer reagerer
Gente 8–10
Artikkel
Nye partiklerArtikkel om hva som skjer i en kjemisk reaksjon. Artikkel om hva som skjer i en kjemisk reaksjon.
-
Stoff er partikler
Solaris 5–7
Læringsløp
Stoff er partiklerLæringsløp om stoffer og faseoverganger.Læringsløp om stoffer og faseoverganger.
-
Hva har jeg lært?
Solaris 5–7
Læringsløp
Hva har jeg lært?Et læringsløp hvor elevene samtaler om det de har lært i temaet Stoffer reagerer.Et læringsløp hvor elevene samtaler om det de har lært i temaet Stoffer reagerer.
-
Oppstart – Biologisk mangfold i nordområdene
Solaris 5–7
Læringsløp
Oppstart – Biologisk mangfold i nordområdeneOppstartsløp til Biologisk mangfold i nordområdene . Hør blant annet Dag Hessen forklare hva nordområdene er og hvorfor de er viktige.Oppstartsløp til Biologisk mangfold i nordområdene . Hør blant annet Dag Hessen forklare hva nordområdene er og hvorfor de er viktige.
-
Innhold
Solaris 5–7
Artikkel
Dag snakker om nordområdeneMøt Dag O Hessen. Han er professor i biologi og har utgitt mange bøker både for barn og voksne. I denne filmen snakker han om nordområdene og hvorfor de er viktige.
-
Hva har jeg lært?
Solaris 5–7
Læringsløp
Hva har jeg lært?Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Stoffer i forandring .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Stoffer i forandring .
-
Oppstart – Stoffer i forandring
Gente 8–10
Læringsløp
Oppstart – Stoffer i forandringOppstartsløp til temaet Stoffer i forandring .Oppstartsløp til temaet Stoffer i forandring .
-
Ekstreme stoffer
Gente 8–10
Læringsløp
Ekstreme stofferLæringsløp om ekstreme stoffer.Læringsløp om ekstreme stoffer.
-
Faseoverganger i vær
Solaris 5–7
Læringsløp
Faseoverganger i værLæringsløp om faseoverganger i vær.Læringsløp om faseoverganger i vær.
-
Innhold
Solaris 5–7
Artikkel
BlomsterbukettenDu har fått en blomsterbukett i bursdagsgave. Sammen med blomstene er det en pose salter som du skal blande i vannet for å holde plantene friske. Vil saltene blande seg lettest i kaldt vann eller i varmt vann? Forklar svaret ditt. Lag en tegning med saltpartikler og vannpartikler som hjelp i forklaringen.
-
Oppstart – Stoffer reagerer
Solaris 5–7
Læringsløp
Oppstart – Stoffer reagererOppstartsløp til temaet Stoffer reagerer.Oppstartsløp til temaet Stoffer reagerer.
-
Hva har jeg lært?
Gente 8–10
Læringsløp
Hva har jeg lært?Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Stoffene i og rundt oss .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Stoffene i og rundt oss .
-
Fordyp deg
Aschehoug univers
Artikkel
Hva tenkte de om stoffer før?Et tverrfaglig opplegg om å tolke kilder.Et tverrfaglig opplegg om å tolke kilder.
-
Biologisk mangfold i nordområdene
Gente 8–10
Artikkel
Lag brosjyre om isbjørnHvordan kan mennesker bidra til å bevare isbjørnbestanden på Svalbard? Dette skal du undersøke og lage en informasjonsbrosjyre om. Følg stegene nedenfor når du arbeider.
-
Stoffene i og rundt oss
Solaris 5–7
Artikkel
Flere partikkelmodellerArtikkel om ulike modeller for hvordan partikler oppfører seg, hvor elevene skal vurdere egenskapene til modellene.Artikkel om ulike modeller for hvordan partikler oppfører seg, hvor elevene skal vurdere egenskapene til modellene.