Fag
- Samfunnsfag (39)
- Norsk (34)
- Engelsk (16)
- KRLE (3)
- Tverrfaglig (2)
- Helse- og oppvekstfag (1)
- Spansk (1)
Trinn
- 5. trinn (76)
- 6. trinn (76)
- 7. trinn (76)
- 1. trinn (2)
- 2. trinn (2)
- 3. trinn (2)
- 10. trinn (1)
- 4. trinn (1)
- 8. trinn (1)
- 9. trinn (1)
- Vg1 (1)
Forfatter
Nøkkelord
- demokrati og medborgerskap (217)
- Livsmestring (203)
- folkehelse og livsmestring (150)
- bærekraftig utvikling (136)
- utforsk (136)
- Engelsk (128)
- norsk (128)
- engelskspråklige land (123)
- skrive (119)
- English speaking countries (116)
- Folkehelse og livsmeistring (109)
- pdf (106)
- lyrikk (105)
- utskrift (105)
- elevark (97)
83 treff
-
Observasjons- og kommunikasjonsferdigheter
Stages 8–10
Artikkel
Refleksjon – å ta gjennomtenkte valgReflekter over det du ser, hører og opplever.
-
Fra Arena 6: På flukt
Åpne ressurser
Artikkel
På flukt i NorgeElevene leser et barndomsminne om å måtte flykte under den andre verdenskrigen i Norge, og snakker og skriver om det å være på flukt i eget land. Elevene leser et barndomsminne om å måtte flykte under den andre verdenskrigen i Norge, og snakker og skriver om det å være på flukt i eget land.
-
Ressurser
Aschehoug univers
Artikkel
Forstå sammenhengenGjennom et eksempel fra klesindustrien, lærer elevene om bærekraftsmodellen; klima og miljø, sosiale forhold og økonomi. Elevene reflekterer over hvordan vi som forbrukere kan bidra til en bærekraftig utvikling, samt lager en presentasjon om et av områdene innen bærekraftsmodellen. Gjennom et eksempel fra klesindustrien, lærer elevene om bærekraftsmodellen; klima og miljø, sosiale forhold og økonomi. Elevene reflekterer over hvordan vi som forbrukere kan bidra til en bærekraftig utvikling, samt lager en presentasjon om et av områdene innen bærekraftsmodellen.
-
Saktekster
Fabel 5–7
Artikkel
=Oslo åpner for flere stemmerElevene leser en tekst fra gatemagasinet =Oslo, og arbeider med oppgaver til teksten. De skriver også sin egen ytring.
-
Religionenes kilder
Ganas 1–2
Artikkel
Religionenes kilderOppstart til temaet "Religionenes kilder" med fokus på refleksjon, diskusjon og begreper.Oppstart til temaet "Religionenes kilder" med fokus på refleksjon, diskusjon og begreper.
-
Pålogget
Targets
Artikkel
Vil du sende bilde?Elevene tar stilling til et dilemma om sosiale medier i temaet "Pålogget!" i Fabel 7 . Elevene tar stilling til et dilemma om sosiale medier i temaet "Pålogget!" i Fabel 7 .
-
Ressurser
Aschehoug univers
Artikkel
BærekraftsmodellenGjennom et eksempel fra klesindustrien, lærer elevene om bærekraftsmodellen; klima og miljø, sosiale forhold og økonomi. Elevene reflekterer over hvordan vi som forbrukere kan bidra til en bærekraftig utvikling, samt lager en presentasjon om et av områdene innen bærekraftsmodellen. Gjennom et eksempel fra klesindustrien, lærer elevene om bærekraftsmodellen; klima og miljø, sosiale forhold og økonomi. Elevene reflekterer over hvordan vi som forbrukere kan bidra til en bærekraftig utvikling, samt lager en presentasjon om et av områdene innen bærekraftsmodellen.
-
Ressurser
Aschehoug univers
Artikkel
Bærekraftig utvikling: Sosiale forholdGjennom et eksempel fra klesindustrien, lærer elevene om bærekraftsmodellen; klima og miljø, sosiale forhold og økonomi. Elevene reflekterer over hvordan vi som forbrukere kan bidra til en bærekraftig utvikling, samt lager en presentasjon om et av områdene innen bærekraftsmodellen. Gjennom et eksempel fra klesindustrien, lærer elevene om bærekraftsmodellen; klima og miljø, sosiale forhold og økonomi. Elevene reflekterer over hvordan vi som forbrukere kan bidra til en bærekraftig utvikling, samt lager en presentasjon om et av områdene innen bærekraftsmodellen.
-
Ressurser
Aschehoug univers
Artikkel
Bærekraftig utvikling: Klima og miljøGjennom et eksempel fra klesindustrien, lærer elevene om bærekraftsmodellen; klima og miljø, sosiale forhold og økonomi. Elevene reflekterer over hvordan vi som forbrukere kan bidra til en bærekraftig utvikling, samt lager en presentasjon om et av områdene innen bærekraftsmodellen. Gjennom et eksempel fra klesindustrien, lærer elevene om bærekraftsmodellen; klima og miljø, sosiale forhold og økonomi. Elevene reflekterer over hvordan vi som forbrukere kan bidra til en bærekraftig utvikling, samt lager en presentasjon om et av områdene innen bærekraftsmodellen.
-
Å si hva jeg mener
Fabel 8–10
Artikkel
Å si hva jeg menerOppstart til temaet "Å si hva jeg mener" med fokus på refleksjon, diskusjon og begreper.Oppstart til temaet "Å si hva jeg mener" med fokus på refleksjon, diskusjon og begreper.
-
Pålogget
Targets
Artikkel
Filming i klasserommetElevene tar stilling til et dilemma om sosiale medier i temaet "Pålogget!" i Fabel 7 . Elevene tar stilling til et dilemma om sosiale medier i temaet "Pålogget!" i Fabel 7 .
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
"Grenseløst!"Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
Å lære om seksualitetElevene leser utsagn fra elever på 8. trinn som forteller om deres egne erfaringer med seksualitetsundervisning da de gikk i 7. klasse. Elevene blir oppfordret til å skrive spørsmål de selv lurer på til "Klassens spørsmålskasse", og klassen snakker sammen om hvordan de ønsker seksualitetsundervisningen skal være i deres klasse. Elevene får også se en film med programleder og sexolog Tuva Fellman. Elevene leser utsagn fra elever på 8. trinn som forteller om deres egne erfaringer med seksualitetsundervisning da de gikk i 7. klasse. Elevene blir oppfordret til å skrive spørsmål de selv lurer på til "Klassens spørsmålskasse", og klassen snakker sammen om hvordan de ønsker seksualitetsundervisningen skal være i deres klasse. Elevene får også se en film med programleder og sexolog Tuva Fellman.
-
Skogen
Arena 5–7
Læringsløp
SkogenGjennom ulike tekster og oppgaver utforsker elevene måter å bevare skogen på, blir kjent med taigaen og får vite hvordan skogen er viktig for liv på jorda. Gjennom ulike tekster og oppgaver utforsker elevene måter å bevare skogen på, blir kjent med taigaen og får vite hvordan skogen er viktig for liv på jorda.
-
Påvirket
Arena 5–7
Artikkel
Hvordan kan jeg ha et bærekraftig forbruk?Elevene reflekterer over hvordan de kan bidra til et bærekraftig forbruk, og lager en tipsliste til klassen for hva dere skal se etter når dere handler. Elevene reflekterer over hvordan de kan bidra til et bærekraftig forbruk, og lager en tipsliste til klassen for hva dere skal se etter når dere handler.
-
Saktekster
Targets
Artikkel
NettvettrådElevene leser nettvettråd, reflekterer rundt egen bruk av digitale medier og lager sine egne tips til hvordan de kan være trygg på nett. Elevene leser nettvettråd, reflekterer rundt egen bruk av digitale medier og lager sine egne tips til hvordan de kan være trygg på nett.
-
Påvirket
Arena 5–7
Artikkel
Når jeg påvirkerElevene leser om og reflekterer over hvordan de selv er med på å påvirke verden med tanke på forbruk. Elevene utforsker Norges forbruk, og sammenlikner dette med forbruket i andre land i verden. Elevene leser om og reflekterer over hvordan de selv er med på å påvirke verden med tanke på forbruk. Elevene utforsker Norges forbruk, og sammenlikner dette med forbruket i andre land i verden.
-
Hva kan jeg nå?
Targets
Læringsløp
Hva kan jeg nå?Elevene oppsummerer og reflekterer over hva de har lært i arbeid med temaet "Les skjønnlitteratur" i Fabel 7 . Elevene oppsummerer og reflekterer over hva de har lært i arbeid med temaet "Les skjønnlitteratur" i Fabel 7 .
-
Hva kan jeg nå?
Fabel 5–7
Læringsløp
Hva kan jeg nå?Læringsløpet gir elevene mulighet til å oppsummere og reflektere over egen læring etter å ha arbeidet med temaet "Fantasy" i Fabel 6 .Læringsløpet gir elevene mulighet til å oppsummere og reflektere over egen læring etter å ha arbeidet med temaet "Fantasy" i Fabel 6 .
-
Dialekter
Fabel 5–7
Artikkel
Lag dialektplakat!Elevene oppsummerer det de har lært om dialekter og lager en plakat. Elevene oppsummerer det de har lært om dialekter og lager en plakat.