Hopp til hovedinnhold

Søk

30 treff

  • Sosial og kulturell kompetanse

    Stages 8–10

    Artikkel

    Fordommer og diskriminering

    Uansett yrke er det viktig å arbeide mot fordommer og diskriminering. 

  • Hvem er brukerne?

    Stages 8–10

    Artikkel

    Mennesker med nedsatt funksjonsevne

    Ulike former for funksjonsnedsettelse. 

  • Hvem er brukerne?

    Stages 8–10

    Artikkel

    Et mangfold av mennesker

    Hvert menneske har sin egen historie og bakgrunn. Vær i dialog med brukeren. Vær i dialog med brukeren.  Å være profesjonell i yrket vil si at man har kompetanse innenfor et fagfelt.Å være profesjonell i yrket vil si at man har kompetanse innenfor et fagfelt.

  • Oppgaver

    Arena 8–10

    Artikkel

    Diskuter

    Vi deler mange kulturelle kjennetegn på tvers av verdensdeler. Finn fram til tre slike kjennetegn. Diskuter hva som kan være årsakene til at disse kjennetegnene finnes på ulike steder i verden.

  • Filosofi og etikk

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Hva tenkte Hannah Arendt?

    Artikkel om den politiske filosofen Hannah Arendt.Artikkel om den politiske filosofen Hannah Arendt.

  • Dette er meg!

    Åpne ressurser

    Artikkel

    Mitt språkportrett

    Lag et språkportrett og se hvor mange språk du har et forhold til og hvor verdifullt språklig mangfold er.Lag et språkportrett og se hvor mange språk du har et forhold til og hvor verdifullt språklig mangfold er.

    Spåkportrett_thumb.PNG
  • Mangfold i religionene

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Hva husker du?

    Skriveoppgave til temaet "Mangfold i religioner".Skriveoppgave til temaet "Mangfold i religioner".

  • Mangfold i kristendommen

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Mangfold i kristendommen

    Artikkel og oppgaver til refleksjon og samtale.Artikkel og oppgaver til refleksjon og samtale.

    Et ikon som fremstiller en mann med skjegg og glorie.
  • Mangfold i religionene

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Mangfold i hinduismen

    Artikkel og oppgaver til refleksjon og samtale.Artikkel og oppgaver til refleksjon og samtale.

  • Hvor lærer vi om troen eller livssynet vårt?

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Opplæring i tempelet

    Artikkel om noen opplæringstilbud som tilbys barn og unge i buddhismen.Artikkel om noen opplæringstilbud som tilbys barn og unge i buddhismen.

  • Mangfold i religionene

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Mangfold i buddhismen

    Vi lærer om buddhismen gjennom utforskende samtaler og oppgaver.Vi lærer om buddhismen gjennom utforskende samtaler og oppgaver.

  • Praksis og etikk

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Praksis og etikk i buddhisme

    Artikkel med oppgaver og refleksjonsspørsmål knyttet til praksis og etikk i buddhismen.Artikkel med oppgaver og refleksjonsspørsmål knyttet til praksis og etikk i buddhismen.

  • Mangfold i religionene

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Mangfold i religionene

    Introduksjon til temaet "Mangfold i religioner".Introduksjon til temaet "Mangfold i religioner".

  • Liv og død

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Død i buddhismen

    Artikkel med utforskende oppgaver knyttet til død buddhismen.Artikkel med utforskende oppgaver knyttet til død buddhismen.

  • Jorda er hjemmet vårt

    Arena 5–7

    Artikkel

    Byen

    Elevene får vite hva som kjennetegner en by, og utforsker også hva som gjør byer gode og dårlige å leve i. De arbeider med bærekraftsmål nummer 11 "Bærekraftige byer og samfunn", og reflekterer rundt hva som kan gjøre byene mer bærekraftige. Elevene får vite hva som kjennetegner en by, og utforsker også hva som gjør byer gode og dårlige å leve i. De arbeider med bærekraftsmål nummer 11 "Bærekraftige byer og samfunn", og reflekterer rundt hva som kan gjøre byene mer bærekraftige. 

  • Mangfold i religionene

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Mangfold i jødedommen

    Artikkel og oppgaver til refleksjon og samtale.Artikkel og oppgaver til refleksjon og samtale.

  • Norge i dag

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Norge i dag

    Oppstart til temaet "Norge i dag" med fokus på diskusjon og begreper.Oppstart til temaet "Norge i dag" med fokus på diskusjon og begreper.

  • Hva tror du på?

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Nanthaket er buddhist

    Les intervjuet og bruk oppgavene til å utforske videre, under temaet "Hva tror du på?".Les intervjuet og bruk oppgavene til å utforske videre, under temaet "Hva tror du på?".

  • Hva vet dere om fordommer?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva vet dere om fordommer?

    Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i  Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i  Arena 7 . 

  • Hellige byer

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Bodh Gaya

    Artikkel og oppgaver om Bodh Gaya, det viktigste pilegrimsstedet for buddhister. Artikkel og oppgaver om Bodh Gaya, det viktigste pilegrimsstedet for buddhister. 

    Bodh Gaya, India. Buddistiske munker ber forran et stort tre.