Hopp til hovedinnhold

Søk

229 treff

  • Fra Arena 6: På flukt

    Åpne ressurser

    Artikkel

    På flukt i Norge

    Elevene leser et barndomsminne om å måtte flykte under den andre verdenskrigen i Norge, og snakker og skriver om det å være på flukt i eget land. Elevene leser et barndomsminne om å måtte flykte under den andre verdenskrigen i Norge, og snakker og skriver om det å være på flukt i eget land. 

  • Fra Arena 6: På flukt

    Åpne ressurser

    Artikkel

    Hvordan kan Norge hjelpe mennesker på flukt?

    Norge bidrar til å løse  utfordringer ved å gi folk på flukt beskyttelse her. Politikerne bestemmer hvor mange Norge skal gi beskyttelse til. Dette er en del av Norges nasjonale flyktningpolitikk. Men det er kommunene som skal sørge for at flyktninger får et hjem og har det godt der de bor. Dermed skjer viktig arbeid lokalt.

  • The New Kid

    Åpne ressurser

    Læringsløp

    The New Kid

    Et læringsløp for å bli kjent med nye elever i klassen - på engelsk. Et læringsløp for å bli kjent med nye elever i klassen - på engelsk. 

    Thumbnail.
  • Saktekster

    Fabel 5–7

    Artikkel

    =Oslo åpner for flere stemmer

    Elevene leser en tekst fra gatemagasinet =Oslo, og arbeider med oppgaver til teksten. De skriver også sin egen ytring. 

    =Oslo_thumb.png
  • Religionenes kilder

    Ganas 1–2

    Artikkel

    Religionenes kilder

    Oppstart til temaet "Religionenes kilder" med fokus på refleksjon, diskusjon og begreper.Oppstart til temaet "Religionenes kilder" med fokus på refleksjon, diskusjon og begreper.

  • Landskapets hemmeligheter

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Hvordan ble landskapet der jeg bor til?

    Utforskende aktivitet hvor elevene skal beskrive og forklare hvordan og hvorfor landskapet ved skolen deres ser ut som det gjør. Her må elevene bruke det de har lært i Landskapets hemmeligheter.Utforskende aktivitet hvor elevene skal beskrive og forklare hvordan og hvorfor landskapet ved skolen deres ser ut som det gjør. Her må elevene bruke det de har lært i Landskapets hemmeligheter.

    Thumbnail.
  • Find out

    Quest 5–7

    Artikkel

    Find other LEGO Records

    Choose at least two records and answer these questions: What is the record? When was the record set? Which sources did you use? Are the sources good or bad? Why? Tell a partner about the LEGO records you found.

    Thumbnail.
  • Utforsk bildebøker

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk bildebøker

    Oppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet «Les bildebok» i  Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet «Les bildebok» i  Fabel 6 . 

  • Pålogget

    Targets

    Artikkel

    Vil du sende bilde?

    Elevene tar stilling til et dilemma om sosiale medier i temaet "Pålogget!" i Fabel 7 . Elevene tar stilling til et dilemma om sosiale medier i temaet "Pålogget!" i Fabel 7 . 

    En tommel ved siden av to knapper; slett bilde eller send bilde. Mellom dem er det et spørsmålstegn.
  • The Native Americans

    Quest 5–7

    Læringsløp

    The Native Americans

    Læringsløp med tekster og aktiviteter knyttet til urbefolkningen i Amerika.Læringsløp med tekster og aktiviteter knyttet til urbefolkningen i Amerika.

    Thumbnail.
  • Innhold

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Blomsterbuketten

    Forsøk hvor man ser hvordan tilgang på vann påvirker blomster.Forsøk hvor man ser hvordan tilgang på vann påvirker blomster.

    Thumbnail.
  • Energi har mange former

    Gente 8–10

    Artikkel

    Lag en vannrakett

    Utforskende aktivitet hvor elevene skal lage en vannrakett.Utforskende aktivitet hvor elevene skal lage en vannrakett.

    Thumbnail.
  • Highway for Bees

    Quest 5–7

    Læringsløp

    Highway for Bees

    Læringsløp om bier.Læringsløp om bier.

    Thumbnail.
  • Å si hva jeg mener

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Å si hva jeg mener

    Oppstart til temaet "Å si hva jeg mener" med fokus på refleksjon, diskusjon og begreper.Oppstart til temaet "Å si hva jeg mener" med fokus på refleksjon, diskusjon og begreper.

  • En reise til middelalderen

    Arena 5–7

    Artikkel

    Kjente oppdagere

    Oppdagelsesreisene under og etter middelalderen førte til ny kunnskap om verden og andre kulturer, og la grunnlaget for den videre  i verden. Hvilke oppdagere kjenner du til? Her får du lese mer om noen av oppdagerne som reiste i middelalderen.

  • Utforsk lesestrategier

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk lesestrategier

    Oppstarstløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Les for å forstå" i  Fabel 7 . Oppstarstløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Les for å forstå" i  Fabel 7 . 

  • Skjønnlitterære tekster

    Targets

    Artikkel

    Langt å gå

    Elevene leser og lytter til sangen "Langt å gå" av Klovner i kamp, og arbeider med oppgaver til sangen. 

  • Pålogget

    Targets

    Artikkel

    Filming i klasserommet

    Elevene tar stilling til et dilemma om sosiale medier i temaet "Pålogget!" i Fabel 7 . Elevene tar stilling til et dilemma om sosiale medier i temaet "Pålogget!" i Fabel 7 . 

    To elever sitter ved sine skolepulter og hodene deres er dekket av enorme mobilskjermer med store øyne i.
  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    "Grenseløst!"

    Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.

    iStock-458609641.jpg
  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Å lære om seksualitet

    Elevene leser utsagn fra elever på 8. trinn som forteller om deres egne erfaringer med seksualitetsundervisning da de gikk i 7. klasse. Elevene blir oppfordret til å skrive spørsmål de selv lurer på til "Klassens spørsmålskasse", og klassen snakker sammen om hvordan de ønsker seksualitetsundervisningen skal være i deres klasse. Elevene får også se en film med programleder og sexolog Tuva Fellman. Elevene leser utsagn fra elever på 8. trinn som forteller om deres egne erfaringer med seksualitetsundervisning da de gikk i 7. klasse. Elevene blir oppfordret til å skrive spørsmål de selv lurer på til "Klassens spørsmålskasse", og klassen snakker sammen om hvordan de ønsker seksualitetsundervisningen skal være i deres klasse. Elevene får også se en film med programleder og sexolog Tuva Fellman. 

    Å lære om seksualitet_thumb.png