Fag
- Engelsk (51)
- Naturfag (46)
- Samfunnsfag (31)
- Norsk (16)
- Spansk (11)
- Tysk (7)
- KRLE (5)
- Religion og etikk (1)
Trinn
- 5. trinn (119)
- 6. trinn (119)
- 7. trinn (119)
- 10. trinn (14)
- 8. trinn (14)
- 9. trinn (14)
- Vg3 (8)
- Vg1 (7)
- Vg2 (7)
- 1. trinn (3)
- 2. trinn (3)
- 3. trinn (3)
- 4. trinn (3)
Forfatter
- Georg Brandes (1)
- Henrik Ibsen (1)
- Henrik Wergeland (1)
- Knut Hamsun (1)
- Moltke Moe (1)
- Roy Jacobsen (1)
- Sigbjørn Obstfelder (1)
Nøkkelord
- demokrati og medborgerskap (209)
- Livsmestring (203)
- folkehelse og livsmestring (150)
- bærekraftig utvikling (138)
- utforsk (136)
- Engelsk (128)
- norsk (128)
- engelskspråklige land (124)
- skrive (122)
- English speaking countries (117)
- Folkehelse og livsmeistring (106)
- pdf (106)
- lyrikk (105)
- utskrift (105)
- elevark (97)
147 treff
-
Aschehoug univers
Artikkel
Et hav av muligheterÅtte millioner tonn plast havner i havet hvert år. Plasten truer ikke bare dyrelivet, men også oss. Med konkrete tiltak der problemene er størst, skal årets TV-aksjon ta plasten ved rota. Sammen skal vi redusere plastutslippene og ta vare på verdenshavene!
-
Lyrikk
Tekstbanken
Litterær tekst
Følg kaldet!Her kan du lese diktet Følg kaldet! av forfatteren Henrik Wergeland.Her kan du lese diktet Følg kaldet! av forfatteren Henrik Wergeland.
-
3 Bioteknologi og genteknologi (Twig-filmer fra Lokus)
Naturfag Påbygging
Video
-
Lyrikk
Tekstbanken
Litterær tekst
BergmannenHer kan du lese diktet Bergmannen av forfatter Henrik Ibsen.Her kan du lese diktet Bergmannen av forfatter Henrik Ibsen.
-
March, April
Stages 8–10
Video
-
March, April
Stages 8–10
Artikkel
Earth DayWhat can you do to take care of the Earth?
-
Sakprosa
Tekstbanken
Litterær tekst
Eventyra på vandringHer kan du lese sakprosateksten Eventyra på vandring av forfatteren Moltke Moe.Her kan du lese sakprosateksten Eventyra på vandring av forfatteren Moltke Moe.
-
Sakprosa
Tekstbanken
Litterær tekst
Problemer under debat (utdrag)Her kan du lese et utdrag av Problemer under debat av Georg Brandes.Her kan du lese et utdrag av Problemer under debat av Georg Brandes.
-
Romaner
Tekstbanken
Litterær tekst
De usynlige (utdrag)Her kan du lese et utdrag av De usynlige av forfatter Roy Jacobsen.Her kan du lese et utdrag av De usynlige av forfatter Roy Jacobsen.
-
Nok til alle, for alltid
Solaris 1–4
Læringsløp
Nok til alle, for alltidLæringsløp i naturfag om bærekraftig utvikling.Læringsløp i naturfag om bærekraftig utvikling.
-
Skattejakt
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
SkattejaktLæringsløp om gjenbruk og kildesortering.Læringsløp om gjenbruk og kildesortering.
-
Nyhetsarkiv
Stages 8–10
Artikkel
Writing an Appeal: An Ocean of PossibilitiesEvery year, eight million tons of plastic end up in the ocean. The plastic threatens animal life as well as human life. What can you do to help reduce plastic waste?
-
Teenagers Taking Action
Stages 8–10
Læringsløp
Teenagers Taking ActionIn this text, we meet four teenagers from different parts of the world who have found ways to be environmentally friendly. Unit Focus learning words and expressions to describe environmental problems and solutions reading, writing and talking about environmental challenges and what we as individuals can do about them gathering information, organising ideas and planning a five paragraph essayIn this text, we meet four teenagers from different parts of the world who have found ways to be environmentally friendly. Unit Focus learning words and expressions to describe environmental problems and solutions reading, writing and talking about environmental challenges and what we as individuals can do about them gathering information, organising ideas and planning a five paragraph essay
-
Connor’s Conscience
Stages 8–10
Læringsløp
Connor’s ConscienceConnor posts about his life on social media, and especially on what he does to be more environmentally friendly. Unit Focus working with words that are easily confused reading and creating social media texts which combine textual and visual information learning words and expressions having to do with sustainable consumption Connor posts about his life on social media, and especially on what he does to be more environmentally friendly. Unit Focus working with words that are easily confused reading and creating social media texts which combine textual and visual information learning words and expressions having to do with sustainable consumption
-
Meatless Monday
Stages 8–10
Læringsløp
Meatless MondayAnna learns that meat consumption in the world is expected to double from 2000 to 2005 and suggests that the family replace one meal a week with a vegetarian alternative. Not everyone thinks this is a good idea. Unit Focus practise listening skills taking about sustainable food consumption and environmental problems related to meat production working with idiomsAnna learns that meat consumption in the world is expected to double from 2000 to 2005 and suggests that the family replace one meal a week with a vegetarian alternative. Not everyone thinks this is a good idea. Unit Focus practise listening skills taking about sustainable food consumption and environmental problems related to meat production working with idioms
-
Kids Can Save the Planet
Quest 5–7
Læringsløp
Find outUtforskende oppgave hvor elevene skal fortelle om barn som har gjort en forskjell.
-
Intro – The Three Rs
Quest 5–7
Læringsløp
Earth, We’re in it TogetherSang knyttet til bærekraftig utvikling.
-
Songs
Quest 5–7
Artikkel
The 3 Rs SongEn sang om de tre r-ene reduce , reuse og recycle .
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
FNs bærekraftsmål – verdens arbeidsplan for å bedre levekår og miljøFor å redusere ulikhet og utrydde fattigdom og samtidig bekjempe klimaendringene har FN laget en arbeidsplan fram mot 2030. Denne planen heter FNs bærekraftsmål og består av 17 mål. Målene retter seg mot økonomi, sosiale forhold og miljø, som er de tre sidene av bærekraftig utvikling.
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
Ressurser og ressursbrukEn ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. Steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser.