Hopp til hovedinnhold

Søk

194 treff

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 8: Skriv en fortelling

    Dette kapitlet om å skrive en fortelling tilrettelegger for at elevene kan arbeide med ulike mønstre for å skrive egne fortellinger, spesielt ut ifra eksempelteksten «En ganske alminnelig flue av middels størrelse», av Knut Hamsun.

  • Ressurser

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Vurdering

    Utviklingen i skolen har de siste tiårene dreid fra en lærerstyrt undervisnings- og vurderingskultur til en situasjon der eleven, med læreren som veileder, har en aktiv rolle i egen læring.

  • Ressurser

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Tverrfaglige temaer

    De tre fagovergripende temaene, folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling, møter elevene i alle fag. De skal lære hvordan de kan ta vare på seg selv, hvordan de kan være aktive medborgere i samfunnet og hvordan de kan ta vare på kloden vår. 

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 14: En reise i språket

    Hvorfor har språket vårt blitt som det har blitt? Og hvorfor har vi flere språk i Norge? Det siste kapitlet i Fabel 8-10  handler om utviklingen fram til det norske språket slik vi møter det i dag i skrift og tale. 

  • Fag, A4, farger

    Papir+

    Artikkel

    Samfunnsfag, A4, farger

    Forsider til kladdebøker Noen arbeidsbøker/kladdebøker er det alltid greit å tilgjengelig for elevene. Ulempen med dem er at de er så like. Da er det fort gjort å få med seg feil bok. Her finner du derfor forskjellige forsider som elevene kan lime på alle slags typer arbeidsbøker. Du kan velge mellom A4 og A5, mellom ulike fag og aktiviteter og mellom ferdig fargelagte og dem til egen fargelegging. Og skulle du ikke finne noen som passer ditt formål, kan du bruke dem som inspirasjon til at klassen lager sine egne forsider.

    Menybilde: Forside til skrivebok i samfunnsfag..
  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 9: Fortell med ord og bilder

    De siste 20 årene har det kommet stadig flere bildebøker for ungdom og voksne. Det meste av ungdomslitteraturen på markedet er imidlertid hybrider, som blander elementer fra bilderomaner, tegneserier, bildebøker og romaner.

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 8: Skriv en fortelling

    Dette kapitlet om å skrive en fortelling tilrettelegger for at elevene kan arbeide med ulike mønstre for å skrive egne fortellinger, spesielt ut ifra eksempelteksten «En ganske alminnelig flue av middels størrelse», av Knut Hamsun. Tommy og Tigern er en amerikansk tegneserie som handler om en gutt som driver alle rundt seg til vanvidd. En gang sier Tommy: «Vi flørter helt skamløst!» rett etter at han og Marianne har skjelt hverandre ut. Kanskje kan en snøballkrig også være en måte å flørte på?Tommy og Tigern er en amerikansk tegneserie som handler om en gutt som driver alle rundt seg til vanvidd. En gang sier Tommy: «Vi flørter helt skamløst!» rett etter at han og Marianne har skjelt hverandre ut. Kanskje kan en snøballkrig også være en måte å flørte på?

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 4: Diskuter

    Dette kapitlet er et kurskapittel i muntlige ferdigheter som bygger videre på kapitlet ”Si det” i Fabel 8. Målet er å videreutvikle elevenes strategier knyttet til muntlig aktivitet fra spontane og planlagte norskfaglige samtaler og presentasjoner, til å kunne delta aktivt i samtaler og diskusjoner.

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 10: Lag sammensatte tekster

    Dagens elever vokser opp i et bildesamfunn der sammensatte tekster omgir oss på alle kanter. De er vant til å lese og tolke bilder fra ulike bildemedier fra de er bittesmå. Monomodale tekster appellerer i liten grad til dem, som er vant til å forholde seg til mange ulike tegnsystem samtidig.

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 15: Les langt

    Vi har valgt å vie et helt kapittel til lesing av roman i klassen i Fabel 9.

  • Lærerveiledning til bok

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Vurdering

    Utviklingen i skolen har de siste tiårene dreid fra en lærerstyrt undervisnings- og vurderingskultur til en situasjon der eleven, med læreren som veileder, har en aktiv rolle i egen læring.

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 14: En reise i språket

    Hvorfor har språket vårt blitt som det har blitt? Og hvorfor har vi flere språk i Norge? Det siste kapitlet i Fabel 8-10  handler om utviklingen fram til det norske språket slik vi møter det i dag i skrift og tale.  Her finner du kopioriginal Oppgave: Modernisering av språket , i tilknytning til kapittel 14: Ein reise i språket Her finner du kopioriginal Oppsummering av språkhistorien , i tilknytning til kapittel 14: En reise i språket

  • Lærerveiledning til bok

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Tverrfaglige temaer

    De tre fagovergripende temaene, folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling, møter elevene i alle fag. De skal lære hvordan de kan ta vare på seg selv, hvordan de kan være aktive medborgere i samfunnet og hvordan de kan ta vare på kloden vår. 

  • Lærerveiledning til bok

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Tverrfaglige temaer i tekstsamlingen

    Verdigrunnlaget i de tverrfaglige temaene, folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraft, gjennomsyrer utvalget i tekstsamlingen. Det er flere tekster som helt konkret handler om de tre tverrfaglige temaene. På 8. trinn er hovedvekten lagt på folkehelse og livsmestring, men det er flere tekster som passer inn i de andre tverrfaglige temaene også. 

  • Lærerveiledning til bok

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Didaktisk plattform

    Fabel 8-10 kom første gang ut i 2013, i forbindelse med læreplanen Kunnskapsløftet. Den nye utgaven er en revidert og omskrevet versjon som tar utgangspunkt i læreplanen for grunnskolen fra 2020. 

  • Lærerveiledning til bok

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kompetansemålene og Fabel

    Alle kompetansemålene er dekket grundig i Fabel 8-10 . De fleste av dem kommer igjen flere ganger i det treårige løpet. I lærerveiledningen kan du lese konkret og detaljert om hvordan kompetansemålene er ivaretatt under overskriftene som tar for seg hvert kapittel, men vi vil også si litt om hvordan vi har tenkt når vi har arbeidet med de ulike kompetansemålene her.

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 1: Les for å oppleve

    I møtet mellom den skjønnlitterære teksten og leseren kan det skapes magiske situasjoner, der leseren opplever å bli en del av fortellingen. Denne opplevelsen er styrt av leserens evne til å fylle inn tomrommene: alt som ikke er skildret eller forklart i teksten. Det krever tålmodighet og konsentrasjon å fylle inn tomrom i tekster skrevet for ungdom og voksne, noe norskfaget skal støtte og forberede elevene til å kunne gjøre på egen hånd.

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 11: Fortell med ord og lyd

    Når vi underviser i lyrikk, er det lett å glemme at sanger kanskje er nåtidens mest omfangsrike kilde til lyrikk. Elevene omgis av lyrikk daglig, men er ofte ikke klar over det selv. I dette kapitlet får elevene erfare og oppleve lyrikk fra sin egen tid og kultur, samtidig som de blir eksponert for eksempler på mer klassisk lyrikk.

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Tekstsamlingen

    Tekstsamlingen i Fabel 9 består av tekster som på ulike måter utdyper fagstoffet i boka. 

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 2: Er det sant?

    Hvordan skal vi være sikre på at noe er sant eller ikke? Hva legger vi i god kildekritikk og -bruk? Dette kapitlet tar for seg ulike måter å nærme seg fakta på, og øver elevene i å være kritiske i møte med ny informasjon.