Hopp til hovedinnhold

Søk

36 treff

  • Utforsk bildebøker

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk bildebøker

    Oppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet «Les bildebok» i  Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet «Les bildebok» i  Fabel 6 . 

  • Utforsk meninger

    Targets

    Læringsløp

    Utforsk meninger

    Oppstartsløp som legger til rette for utforsking og forberedelser for arbeid med temaet "Si meningen din!" i  Fabel 7 .Oppstartsløp som legger til rette for utforsking og forberedelser for arbeid med temaet "Si meningen din!" i  Fabel 7 .

  • Dialekter

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Lag dialektfilm!

    Elevene lager film om egen dialekt.Elevene lager film om egen dialekt.

  • Utforsk lesestrategier

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk lesestrategier

    Oppstarstløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Les for å forstå" i  Fabel 7 . Oppstarstløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Les for å forstå" i  Fabel 7 . 

  • Utforsk et tema

    Targets

    Læringsløp

    Utforsk et tema

    Hva interesserer og engasjerer deg? I temaet "Fordyp deg - les og skriv" skal du få undersøke et tema du velger helt selv. Du skal skrive en fordypningsoppgave om temaet, og om du ønsker det kan du også lage en film!  For å hjelpe deg med å velge tema for oppgaven din, skal du først lese og arbeide med to saker som kan inspirere deg til å velge tema. For hvor kommer egentlig skatesporten fra, og hvordan er det å jobbe som politietterforsker? I dette læringsløpet skal du forberede deg på arbeid med temaet. Hva interesserer og engasjerer deg? I temaet "Fordyp deg - les og skriv" skal du få undersøke et tema du velger helt selv. Du skal skrive en fordypningsoppgave om temaet, og om du ønsker det kan du også lage en film!  For å hjelpe deg med å velge tema for oppgaven din, skal du først lese og arbeide med to saker som kan inspirere deg til å velge tema. For hvor kommer egentlig skatesporten fra, og hvordan er det å jobbe som politietterforsker? I dette læringsløpet skal du forberede deg på arbeid med temaet. 

  • Saktekster

    Targets

    Artikkel

    Stem for barna!

    Elevene leser og arbeide med oppgaver til et leserinnlegg om klimasaken skrevet på nynorsk. Elevene leser og arbeide med oppgaver til et leserinnlegg om klimasaken skrevet på nynorsk. 

    En oljeplattform ute i havet. Været er stille og fint akkurat nå.
  • Skjønnlitterære tekster

    Targets

    Artikkel

    Grimaser

    Elevene leser og lytter til sangen "Grimaser (Idiomer for idioter)" av Kristoffer Cezinando Karlsen, og arbeider med oppgaver til sangen. 

  • Liv og død

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Verdensbildet i kristendommen

    Artikkel med oppgaver og refleksjonsspørsmål knyttet til verdensbildet i kristendommen.Artikkel med oppgaver og refleksjonsspørsmål knyttet til verdensbildet i kristendommen.

  • Skjønnlitterære tekster

    Targets

    Artikkel

    Langt å gå

    Elevene leser og lytter til sangen "Langt å gå" av Klovner i kamp, og arbeider med oppgaver til sangen. 

  • Utforsk dialekter

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Hva hører du?

    Se videoene og finn ut mer om dialektene i Norge. Hva legger du merke til?

  • Mangfold i kristendommen

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Mangfold i kristendommen

    Artikkel og oppgaver til refleksjon og samtale.Artikkel og oppgaver til refleksjon og samtale.

    Et ikon som fremstiller en mann med skjegg og glorie.
  • Utforsk skjønnlitteratur

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk skjønnlitteratur

    Oppstarstløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Les skjønnlitteratur" i  Fabel 7 . Oppstarstløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Les skjønnlitteratur" i  Fabel 7 . 

  • Utforsk litterær samtale

    Targets

    Læringsløp

    Utforsk litterær samtale

    Oppstartsløp som legger til rette for utforsking og forberedelser for arbeid med temaet "Litterær samtale" i  Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for utforsking og forberedelser for arbeid med temaet "Litterær samtale" i  Fabel 6 . 

  • Utforsk en forfatters arbeid

    Targets

    Læringsløp

    Utforsk en forfatters arbeid

    Elevene utforsker hva de vet fra før og hva de skal lære i videre arbeid med temaet "Møt en forfatter". Elevene utforsker hva de vet fra før og hva de skal lære i videre arbeid med temaet "Møt en forfatter". 

  • Lær å skrive tekster

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Hva er en sjanger?

    Elevene leser og arbeider med oppgaver om sjangre i tema "Lær å skrive tekster" i Fabel 6 . Elevene leser og arbeider med oppgaver om sjangre i tema "Lær å skrive tekster" i Fabel 6 . 

  • Hva tror du på?

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Cecilie er kristen

    Les intervjuet og bruk oppgavene til å utforske videre, under temaet "Hva tror du på?".Les intervjuet og bruk oppgavene til å utforske videre, under temaet "Hva tror du på?".

  • Mangfold i religionene

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Mangfold i sikhismen

    Vi lærer om sikhismen gjennom utforskende samtaler og oppgaver.Vi lærer om sikhismen gjennom utforskende samtaler og oppgaver.

  • Skap flyt og sammenheng

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Skap flyt og sammenheng

    Har du noen gang tenkt over hva som skaper sammenheng i en tekst? Hva får en tekst til å flyte godt? Har du noen gang tenkt over hva som skaper sammenheng i en tekst? Hva får en tekst til å flyte godt? 

  • Mangfold i religionene

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Mangfold i buddhismen

    Vi lærer om buddhismen gjennom utforskende samtaler og oppgaver.Vi lærer om buddhismen gjennom utforskende samtaler og oppgaver.

  • Utforsk språket

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Pronomen

    Hvem er du ? Hvorfor leser vi det her? Og hva skal jeg med alt dette?