Fag
- Norsk (21)
- Tverrfaglig (19)
- Engelsk (7)
- Matematikk (7)
- Samfunnsfag (2)
- KRLE (1)
- Naturfag (1)
- Religion og etikk (1)
Trinn
- 5. trinn (60)
- 6. trinn (60)
- 7. trinn (60)
- Vg1 (36)
- Vg2 (35)
- Vg3 (35)
- 10. trinn (34)
- 8. trinn (34)
- 9. trinn (34)
- 1. trinn (25)
- 2. trinn (25)
- 3. trinn (25)
- 4. trinn (23)
Forfatter
Nøkkelord
45 treff
-
Les om kjærlighet
Fabel 8–10
Artikkel
RecoverStakkars Josse! Hvordan skal han komme seg over Linda Røyse? «All you need is love» – men noen ganger kan kjærlighet også være skikkelig fælt.
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Artikkel
På akuttenHvilke tre ord kan beskrive det å være forelsket? Skriv ordene på tre gule lapper som du fester på et felles tankekart på tavla.Hvilke tre ord kan beskrive det å være forelsket? Skriv ordene på tre gule lapper som du fester på et felles tankekart på tavla.
-
Delta på nett
Fabel 8–10
Artikkel
Alltid påloggetEr du en multitasker? Er du pålogget og tilgjengelig uansett hva du holder på med? Hva gjør det med oss når vi gjør oss selv tilgjengelige døgnet rundt? Hvordan påvirker denne tilgjengeligheten oss og livene våre?
-
Les om kjærlighet
Fabel 8–10
Artikkel
På akuttenHvilke tre ord kan beskrive det å være forelsket? Skriv ordene på tre gule lapper som du fester på et felles tankekart på tavla.Hvilke tre ord kan beskrive det å være forelsket? Skriv ordene på tre gule lapper som du fester på et felles tankekart på tavla.
-
Les langt
Fabel 8–10
Læringsløp
Kan fortellinger forandre hvordan vi tenker?Dere skal nå lese en roman sammen i klassen. I en roman skaper forfatteren et univers som leseren kommer inn i. Noen ganger er dette «romanuniverset» veldig likt virkeligheten vi har rundt oss. Andre ganger er det fantastiske elementer i en helt fremmed verden vi møter når vi leser. I romanen Ser du dette ? er vi i et romanunivers som gjenspeiler virkeligheten til en norsk ungdom på begynnelsen av 2020-tallet.
-
Diskuter
Fabel 8–10
Artikkel
Hvorfor må vi kunne diskutere?I løpet av livet vil du havne i mange ulike diskusjoner, noen mer alvorlige enn andre. Det ligger på en måte i vår natur å bry oss og mene noe om verden rundt oss.
-
Diskuter
Fabel 8–10
Artikkel
Seks regler for saklige diskusjonerDen norske filosofen Arne Næss utarbeidet seks regler for saklige og gode diskusjoner, inspirert av den gylne regel, eller gjensidighetsregelen som den også kalles.
-
Noveller og kortprosa
Fabel 8–10
Artikkel
Skolegutt– Ride ride ranke. Se hvor skal nå veien gå … synger læreren høyt og klart og ser i taket. Hva han ser på, vet ikke lille Mattis, og hva læreren synger, vet han heller ikke. – Men alle synger med, for det har læreren sagt at de skal. Noen lavt, nesten uhørlig – andre noe høyere, men ingen så høyt og klart som læreren. Lille Mattis synger også.
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Artikkel
RecoverStakkars Josse! Hvordan skal han komme seg over Linda Røyse?
-
Arena 1–4
Arena 1–4
Artikkel
Valentine's DayFlerspråklig opplegg til Valentine's Day.
-
Fabel 1–4
Fabel 1–4
Artikkel
Valentine's DayFlerspråklig opplegg til Valentine's Day.
-
Matemagisk 1–4
Matemagisk 1–4
Artikkel
Valentine's DayFlerspråklig opplegg til Valentine's Day.
-
Solaris 1–4
Solaris 1–4
Artikkel
Valentine's DayFlerspråklig opplegg til Valentine's Day.
-
Store spørsmål 1–4
Store spørsmål 1–4
Artikkel
Valentine's DayFlerspråklig opplegg til Valentine's Day.
-
Quest 1–4
Quest 1–4
Artikkel
Valentine's DayFlerspråklig opplegg til Valentine's Day.
-
Bruk stemmen!
Åpne ressurser
Artikkel
Prepare and give an opening speechAktivitet hvor elevene skal uttrykke sin mening om barns rett til utdanning.
-
Viktige stemmer
Åpne ressurser
Artikkel
Speakers' CornerArtikkel om Speakers' Corner i London og oppgaver knyttet til ytringsfrihet.
-
Viktige stemmer
Åpne ressurser
Artikkel
Malala YousafzaiEngelsk artikkel om Malala Yousafzai.
-
Viktige stemmer
Åpne ressurser
Artikkel
På flukt fra forfølgelseArtikkel om mennesker som må flykte på grunn av meningene sine.Artikkel om mennesker som må flykte på grunn av meningene sine.
-
Viktige stemmer
Åpne ressurser
Artikkel
Hvordan påvirke?Mange mennesker kjemper for det de synes er viktig. Hva kan vi lære av dem? Og hvilke metoder kan vi bruke for å jobbe for et bedre samfunn?Mange mennesker kjemper for det de synes er viktig. Hva kan vi lære av dem? Og hvilke metoder kan vi bruke for å jobbe for et bedre samfunn?