Fag
Trinn
- 5. trinn (24)
- 6. trinn (24)
- 7. trinn (24)
- Vg1 (8)
- 1. trinn (3)
- 2. trinn (3)
- 3. trinn (3)
- 4. trinn (3)
- 10. trinn (1)
- 8. trinn (1)
- 9. trinn (1)
Forfatter
Nøkkelord
- demokrati og medborgerskap (217)
- Livsmestring (203)
- folkehelse og livsmestring (150)
- bærekraftig utvikling (136)
- utforsk (136)
- Engelsk (128)
- norsk (128)
- engelskspråklige land (123)
- skrive (119)
- utskrift (117)
- English speaking countries (116)
- Folkehelse og livsmeistring (109)
- elevark (109)
- pdf (106)
- lyrikk (105)
33 treff
-
Sosial og kulturell kompetanse
Stages 8–10
Artikkel
Holdninger til andreÅ være tolerant betyr at du aksepterer andre som de er.
-
Sosial og kulturell kompetanse
Stages 8–10
Artikkel
MenneskesynLegg merke til hele mennesket.
-
Hvem er brukerne?
Stages 8–10
Artikkel
Mennesker med nedsatt funksjonsevneUlike former for funksjonsnedsettelse.
-
Diskuter
Fabel 8–10
Artikkel
Hva påvirker våre meninger og holdninger?Vi liker å tro at vi selv styrer våre tanker og meninger. Sannheten er nok at vi er mer styrt av andre enn det vi er klar over
-
Sosial og kulturell kompetanse
Stages 8–10
Artikkel
Fordommer og diskrimineringUansett yrke er det viktig å arbeide mot fordommer og diskriminering.
-
Aktiviteter for mestring
Stages 8–10
Artikkel
Funksjonsnivå og tilretteleggingHver sjette person har en eller annen form for funksjonsnedsettelse.
-
Brukermedvirkning
Stages 8–10
Artikkel
Et samfunn der alle får være medViktig å tilrettelegge for alle.
-
Aktiviteter for mestring
Helse- og oppvekstfag
Artikkel
Verdier i yrkesutøvelsenTre grunnleggende verdier.
-
Relasjonsferdigheter
Stages 8–10
Artikkel
Fordommer – å dømme på forhåndNoen ganger kan holdningene dine til en sak eller person være formet på forhånd.
-
Hva vet dere om fordommer?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva vet dere om fordommer?Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i Arena 7 .
-
Jødene i Norge
Arena 5–7
Læringsløp
Jødene i NorgeElevene blir bedre kjent med jødenes historie i Norge gjennom å lese ulike tekster, arbeide med oppgaver og reflektere rundt tema som fordommer, antisemittisme og flukt. Elevene blir bedre kjent med jødenes historie i Norge gjennom å lese ulike tekster, arbeide med oppgaver og reflektere rundt tema som fordommer, antisemittisme og flukt.
-
Fordommer med Faten
Arena 5–7
Læringsløp
Fordommer med FatenElevene møter Faten Mahdi Al-Husaini gjennom tre ulike filmer der hun snakker om temaer som fordommer, rasisme og ytringsfrihet. Elevene samarbeider om oppgaver til filmene. Elevene møter Faten Mahdi Al-Husaini gjennom tre ulike filmer der hun snakker om temaer som fordommer, rasisme og ytringsfrihet. Elevene samarbeider om oppgaver til filmene.
-
Lyttinga er viktigere enn ytringa!
Arena 5–7
Læringsløp
Lyttinga er viktigere enn ytringa!Elevene møter radioprogramleder Tete Andreas Lidbom i seks ulike filmer, og får høre han fortelle om egne opplevelser, tanker og meninger om temaer som rasisme, ytringsfrihet og diskriminering. Hver film har varierte oppgaver tilknyttet seg. Elevene møter radioprogramleder Tete Andreas Lidbom i seks ulike filmer, og får høre han fortelle om egne opplevelser, tanker og meninger om temaer som rasisme, ytringsfrihet og diskriminering. Hver film har varierte oppgaver tilknyttet seg.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Fortsett å drømme!Elevene leser om hverdagsrasisme og hva det vil si å være anti-rasist. I fellesskap blir elevene i klassen enige om hvordan de kan bidra for å sette søkelyset på hverdagsrasisme, og i læringspar vurderer de om konkrete situasjoner er hverdagsrasisme eller ikke. Elevene leser om hverdagsrasisme og hva det vil si å være anti-rasist. I fellesskap blir elevene i klassen enige om hvordan de kan bidra for å sette søkelyset på hverdagsrasisme, og i læringspar vurderer de om konkrete situasjoner er hverdagsrasisme eller ikke.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Enig eller uenig?Elevene tar stilling til en rekke påstander om rasisme, fordommer og diskriminering. Elevene tar stilling til en rekke påstander om rasisme, fordommer og diskriminering.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Skriv tale!Elevene skriver sin egen tale om noe de har lært i arbeid med temaet "I have a dream". Forslag til tema for talen er: fordommer, diskriminering, rasisme, fellesskap eller egen drøm for framtiden. Elevene skriver i skriveramme. Elevene skriver sin egen tale om noe de har lært i arbeid med temaet "I have a dream". Forslag til tema for talen er: fordommer, diskriminering, rasisme, fellesskap eller egen drøm for framtiden. Elevene skriver i skriveramme.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Fordom eller diskriminering?Elevene tar stilling til om ulike utsagn er eksempel på en fordom eller en diskriminerende handling. Elevene tar stilling til om ulike utsagn er eksempel på en fordom eller en diskriminerende handling.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Oss og demElevene blir bevisst egne fordommer og tanker om grupper av mennesker gjennom å gjøre et tankeeksperiment alene og sammen i læringspar. Elevene blir bevisst egne fordommer og tanker om grupper av mennesker gjennom å gjøre et tankeeksperiment alene og sammen i læringspar.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Hva drømmer vi om?Elevene leser om vårt felles ansvar for å motarbeide fordommer, rasisme og diskriminering, og reflekterer over hva de selv kan gjøre for å gjøre samfunnet vårt bedre. I tillegg skriver de fem setninger om sitt drømmesamfunn. Elevene leser om vårt felles ansvar for å motarbeide fordommer, rasisme og diskriminering, og reflekterer over hva de selv kan gjøre for å gjøre samfunnet vårt bedre. I tillegg skriver de fem setninger om sitt drømmesamfunn.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Modige stemmer gjennom tideneElevene leser om Rosa Parks, Martin Luther King Jr. og Nelson Mandela, og deres kamp mot rasisme og diskriminering. Elevene utforsker selv én modig stemme i historien og skriver en kort biografi om denne personen. Elevene leser om Rosa Parks, Martin Luther King Jr. og Nelson Mandela, og deres kamp mot rasisme og diskriminering. Elevene utforsker selv én modig stemme i historien og skriver en kort biografi om denne personen.