Hopp til hovedinnhold

Søk

19 treff

  • Aktiviteter for mestring

    Stages 8–10

    Artikkel

    Funksjonsnivå og tilrettelegging

    Hver sjette person har en eller annen form for funksjonsnedsettelse. 

  • Sosial og kulturell kompetanse

    Stages 8–10

    Artikkel

    Menneskesyn

    Legg merke til hele mennesket.

  • Relasjonsferdigheter

    Stages 8–10

    Artikkel

    Respekt for andre

    Å respektere en annen person handler om at du ser den andre som menneske. 

  • Aktiviteter for mestring

    Helse- og oppvekstfag

    Artikkel

    Verdier i yrkesutøvelsen

    Tre grunnleggende verdier. 

  • Profesjonell yrkesutøvelse

    Stages 8–10

    Artikkel

    Empati – å leve seg inn i andres situasjon

    Et viktig utgangspunkt for nærhet og tillit.

  • Omsorg og service

    Stages 8–10

    Artikkel

    Sympati og antipati

    Holdninger til andre mennesker. Et viktig utgangspunkt for nærhet og tillit.Et viktig utgangspunkt for nærhet og tillit. Holdninger til andre mennesker.Holdninger til andre mennesker.

  • Hvem er brukerne?

    Stages 8–10

    Artikkel

    Mennesker med nedsatt funksjonsevne

    Ulike former for funksjonsnedsettelse. 

  • Aktiviteter for mestring

    Stages 8–10

    Artikkel

  • Sosial og kulturell kompetanse

    Stages 8–10

    Artikkel

    Utfordringer og muligheter i et flerkulturelt samfunn

    Møter mellom mennesker fra ulike kulturer bidrar til at vi får større forståelse og toleranse for hverandre. Hvert menneske har sin egen historie og bakgrunn.Hvert menneske har sin egen historie og bakgrunn. Å være tolerant betyr at du aksepterer andre som de er. Å være tolerant betyr at du aksepterer andre som de er.  Det har alltid bodd mennesker med forskjellig kulturbakgrunn i Norge. Det har alltid bodd mennesker med forskjellig kulturbakgrunn i Norge. 

  • Brukermedvirkning

    Stages 8–10

    Artikkel

    Et samfunn der alle får være med

    Viktig å tilrettelegge for alle. 

  • Relasjonsferdigheter

    Helse- og oppvekstfag

    Artikkel

    Et treningsopplegg i empati

    Utvikling av empati er en modningsprosess, og du blir flinkere om du øver. Gir brukerne en opplevelse av å bli tatt godt vare på. Gir brukerne en opplevelse av å bli tatt godt vare på. 

  • Yrkene og yrkesvalg

    Stages 8–10

    Artikkel

    Helsefagarbeider

    Gir pleie og omsorg til syke og eldre. 

  • Sosial og kulturell kompetanse

    Stages 8–10

    Artikkel

    Sosial kompetanse

    Evnen til å kommunisere og samhandle med andre mennesker. Kommunikasjon oppstår overalt der mennesker har noe med hverandre å gjøre.Kommunikasjon oppstår overalt der mennesker har noe med hverandre å gjøre. Se andre og deres behov. Se andre og deres behov.  Et viktig utgangspunkt for nærhet og tillit.Et viktig utgangspunkt for nærhet og tillit.

  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Gi råd

    Gå sammen i små grupper, og lag en plakat med tips til hvordan man kan respektere andres grenser. Plakaten kan lages på papir eller digitalt. Presenter plakaten deres for klassen. 

    aksjon_thumb_blå.png
  • Leve sammen

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Leve sammen

    Oppstart til temaet Leve sammen . Vi mennesker er avhengige av hverandre, men hvordan kan vi leve godt sammen? Hvordan kan hver av oss bidra til å forstå og respektere hverandre sånn at vi unngår uvennskap og konflikter?Oppstart til temaet Leve sammen . Vi mennesker er avhengige av hverandre, men hvordan kan vi leve godt sammen? Hvordan kan hver av oss bidra til å forstå og respektere hverandre sånn at vi unngår uvennskap og konflikter?

  • Etiske dilemma

    Helse- og oppvekstfag

    Artikkel

    Hva sier lovverket om etiske prinsipper?

    Noen etiske prinsipper er så viktige at de også står i loven. 

  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Når tanker blir til handling

    Elevene leser om hva diskriminering er og blir kjent med eksempler på diskriminering. Elevene undersøker også eksempler på diskriminering i deres egen hverdag, samt vurderer og reflekterer over to kilder som viser eksempler på diskriminering av innvandrere i Norge før og nå.  Elevene leser om hva diskriminering er og blir kjent med eksempler på diskriminering. Elevene undersøker også eksempler på diskriminering i deres egen hverdag, samt vurderer og reflekterer over to kilder som viser eksempler på diskriminering av innvandrere i Norge før og nå.  

  • Like rettigheter – ulike liv

    Arena 5–7

    Artikkel

    Når menneskerettigheter ikke følges

    Selv om Norge er et rikt land, klarer vi ikke alltid å oppfylle alle menneskerettighetene like godt. Det er flere grunner til det. Én grunn er at myndighetene, eller , hele tiden må velge å bruke penger på det de synes er viktigst. De må prioritere. Da kan det bli mer tid og penger til en ting, og mindre tid og penger til noe annet.

  • 24. oktober: FN-dagen

    Tverrfaglig 1–7

    Artikkel

    Når menneskerettigheter ikke følges

    Selv om Norge er et rikt land, klarer vi ikke alltid å oppfylle alle menneskerettighetene like godt. Det er flere grunner til det. Én grunn er at myndighetene, eller  , hele tiden må velge å bruke penger på det de synes er viktigst. De må prioritere. Da kan det bli mer tid og penger til en ting, og mindre tid og penger til noe annet.