Fag
Trinn
Forfatter
Nøkkelord
- demokrati og medborgerskap (217)
- Livsmestring (203)
- folkehelse og livsmestring (150)
- bærekraftig utvikling (136)
- utforsk (136)
- Engelsk (128)
- norsk (128)
- engelskspråklige land (123)
- skrive (119)
- utskrift (117)
- English speaking countries (116)
- Folkehelse og livsmeistring (109)
- elevark (109)
- pdf (106)
- lyrikk (105)
19 treff
-
Aktiviteter for mestring
Stages 8–10
Artikkel
Funksjonsnivå og tilretteleggingHver sjette person har en eller annen form for funksjonsnedsettelse.
-
Sosial og kulturell kompetanse
Stages 8–10
Artikkel
MenneskesynLegg merke til hele mennesket.
-
Relasjonsferdigheter
Stages 8–10
Artikkel
Respekt for andreÅ respektere en annen person handler om at du ser den andre som menneske.
-
Aktiviteter for mestring
Helse- og oppvekstfag
Artikkel
Verdier i yrkesutøvelsenTre grunnleggende verdier.
-
Profesjonell yrkesutøvelse
Stages 8–10
Artikkel
Empati – å leve seg inn i andres situasjonEt viktig utgangspunkt for nærhet og tillit.
-
Omsorg og service
Stages 8–10
Artikkel
Sympati og antipatiHoldninger til andre mennesker. Et viktig utgangspunkt for nærhet og tillit.Et viktig utgangspunkt for nærhet og tillit. Holdninger til andre mennesker.Holdninger til andre mennesker.
-
Hvem er brukerne?
Stages 8–10
Artikkel
Mennesker med nedsatt funksjonsevneUlike former for funksjonsnedsettelse.
-
Aktiviteter for mestring
Stages 8–10
Artikkel
-
Sosial og kulturell kompetanse
Stages 8–10
Artikkel
Utfordringer og muligheter i et flerkulturelt samfunnMøter mellom mennesker fra ulike kulturer bidrar til at vi får større forståelse og toleranse for hverandre. Hvert menneske har sin egen historie og bakgrunn.Hvert menneske har sin egen historie og bakgrunn. Å være tolerant betyr at du aksepterer andre som de er. Å være tolerant betyr at du aksepterer andre som de er. Det har alltid bodd mennesker med forskjellig kulturbakgrunn i Norge. Det har alltid bodd mennesker med forskjellig kulturbakgrunn i Norge.
-
Brukermedvirkning
Stages 8–10
Artikkel
Et samfunn der alle får være medViktig å tilrettelegge for alle.
-
Relasjonsferdigheter
Helse- og oppvekstfag
Artikkel
Et treningsopplegg i empatiUtvikling av empati er en modningsprosess, og du blir flinkere om du øver. Gir brukerne en opplevelse av å bli tatt godt vare på. Gir brukerne en opplevelse av å bli tatt godt vare på.
-
Yrkene og yrkesvalg
Stages 8–10
Artikkel
HelsefagarbeiderGir pleie og omsorg til syke og eldre.
-
Sosial og kulturell kompetanse
Stages 8–10
Artikkel
Sosial kompetanseEvnen til å kommunisere og samhandle med andre mennesker. Kommunikasjon oppstår overalt der mennesker har noe med hverandre å gjøre.Kommunikasjon oppstår overalt der mennesker har noe med hverandre å gjøre. Se andre og deres behov. Se andre og deres behov. Et viktig utgangspunkt for nærhet og tillit.Et viktig utgangspunkt for nærhet og tillit.
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
Gi rådGå sammen i små grupper, og lag en plakat med tips til hvordan man kan respektere andres grenser. Plakaten kan lages på papir eller digitalt. Presenter plakaten deres for klassen.
-
Leve sammen
Fabel 8–10
Artikkel
Leve sammenOppstart til temaet Leve sammen . Vi mennesker er avhengige av hverandre, men hvordan kan vi leve godt sammen? Hvordan kan hver av oss bidra til å forstå og respektere hverandre sånn at vi unngår uvennskap og konflikter?Oppstart til temaet Leve sammen . Vi mennesker er avhengige av hverandre, men hvordan kan vi leve godt sammen? Hvordan kan hver av oss bidra til å forstå og respektere hverandre sånn at vi unngår uvennskap og konflikter?
-
Etiske dilemma
Helse- og oppvekstfag
Artikkel
Hva sier lovverket om etiske prinsipper?Noen etiske prinsipper er så viktige at de også står i loven.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Når tanker blir til handlingElevene leser om hva diskriminering er og blir kjent med eksempler på diskriminering. Elevene undersøker også eksempler på diskriminering i deres egen hverdag, samt vurderer og reflekterer over to kilder som viser eksempler på diskriminering av innvandrere i Norge før og nå. Elevene leser om hva diskriminering er og blir kjent med eksempler på diskriminering. Elevene undersøker også eksempler på diskriminering i deres egen hverdag, samt vurderer og reflekterer over to kilder som viser eksempler på diskriminering av innvandrere i Norge før og nå.
-
Like rettigheter – ulike liv
Arena 5–7
Artikkel
Når menneskerettigheter ikke følgesSelv om Norge er et rikt land, klarer vi ikke alltid å oppfylle alle menneskerettighetene like godt. Det er flere grunner til det. Én grunn er at myndighetene, eller , hele tiden må velge å bruke penger på det de synes er viktigst. De må prioritere. Da kan det bli mer tid og penger til en ting, og mindre tid og penger til noe annet.
-
24. oktober: FN-dagen
Tverrfaglig 1–7
Artikkel
Når menneskerettigheter ikke følgesSelv om Norge er et rikt land, klarer vi ikke alltid å oppfylle alle menneskerettighetene like godt. Det er flere grunner til det. Én grunn er at myndighetene, eller , hele tiden må velge å bruke penger på det de synes er viktigst. De må prioritere. Da kan det bli mer tid og penger til en ting, og mindre tid og penger til noe annet.