Hopp til hovedinnhold

Søk

16 treff

  • Aktiviteter for mestring

    Stages 8–10

    Artikkel

    Aktiviteter som gir mestring

    Planlegg og tilpass for at hver enkelt skal oppleve mestring. 

  • Aktiviteter for mestring

    Stages 8–10

    Artikkel

    Funksjonsnivå og tilrettelegging

    Hver sjette person har en eller annen form for funksjonsnedsettelse. 

  • Sosial og kulturell kompetanse

    Stages 8–10

    Artikkel

    Menneskesyn

    Legg merke til hele mennesket.

  • Aktiviteter for mestring

    Helse- og oppvekstfag

    Artikkel

    Verdier i yrkesutøvelsen

    Tre grunnleggende verdier. 

  • Yrkene og yrkesvalg

    Stages 8–10

    Artikkel

    Aktivitør

    Tilrettelegger for målrettede aktiviteter. Forskjell på pasient og bruker. Forskjell på pasient og bruker. 

  • Omsorg og service

    Stages 8–10

    Artikkel

    Nærhet i omsorg og service

    Det kan være vanskelig når fremmede kommer for tett på. 

  • Sentralt regelverk

    Stages 8–10

    Artikkel

    Lover i helse- og omsorgssektoren

    Viktig å kjenne til lovverket. Viktig å kjenne til lovverket.Viktig å kjenne til lovverket.

  • Hvem er brukerne?

    Stages 8–10

    Artikkel

    Mennesker med nedsatt funksjonsevne

    Ulike former for funksjonsnedsettelse. 

  • Aktiviteter for mestring

    Helse- og oppvekstfag

    Artikkel

    Planlegging, gjennomføring og vurdering

    Øker muligheten for mestringsfølelse.  Vær i dialog med brukeren. Vær i dialog med brukeren. 

  • Brukermedvirkning

    Stages 8–10

    Artikkel

    Et samfunn der alle får være med

    Viktig å tilrettelegge for alle. 

  • Omsorg og service

    Stages 8–10

    Artikkel

    Service og omsorg

    Møt brukeren på en ekte og nær måte.  Ekte omsorg i arbeidet med mennesker. Ekte omsorg i arbeidet med mennesker.  Viktig å være nøyaktig og ha orden på ting. Viktig å være nøyaktig og ha orden på ting.  Forebygger og behandler fotlidelser. Forebygger og behandler fotlidelser.  Arbeider med hud og sminke. Arbeider med hud og sminke. 

  • Tverrfaglig samarbeid

    Stages 8–10

    Artikkel

    Helhetlig og tverrfaglig samarbeid

    Tverrfaglighet og evnen til å se hele situasjonen. 

  • Etiske dilemma

    Helse- og oppvekstfag

    Artikkel

    Hva sier lovverket om etiske prinsipper?

    Noen etiske prinsipper er så viktige at de også står i loven. 

  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Når tanker blir til handling

    Elevene leser om hva diskriminering er og blir kjent med eksempler på diskriminering. Elevene undersøker også eksempler på diskriminering i deres egen hverdag, samt vurderer og reflekterer over to kilder som viser eksempler på diskriminering av innvandrere i Norge før og nå.  Elevene leser om hva diskriminering er og blir kjent med eksempler på diskriminering. Elevene undersøker også eksempler på diskriminering i deres egen hverdag, samt vurderer og reflekterer over to kilder som viser eksempler på diskriminering av innvandrere i Norge før og nå.  

  • Like rettigheter – ulike liv

    Arena 5–7

    Artikkel

    Når menneskerettigheter ikke følges

    Selv om Norge er et rikt land, klarer vi ikke alltid å oppfylle alle menneskerettighetene like godt. Det er flere grunner til det. Én grunn er at myndighetene, eller , hele tiden må velge å bruke penger på det de synes er viktigst. De må prioritere. Da kan det bli mer tid og penger til en ting, og mindre tid og penger til noe annet.

  • 24. oktober: FN-dagen

    Tverrfaglig 1–7

    Artikkel

    Når menneskerettigheter ikke følges

    Selv om Norge er et rikt land, klarer vi ikke alltid å oppfylle alle menneskerettighetene like godt. Det er flere grunner til det. Én grunn er at myndighetene, eller  , hele tiden må velge å bruke penger på det de synes er viktigst. De må prioritere. Da kan det bli mer tid og penger til en ting, og mindre tid og penger til noe annet.