Fag
Trinn
Forfatter
Nøkkelord
- demokrati og medborgerskap (217)
- Livsmestring (203)
- folkehelse og livsmestring (150)
- bærekraftig utvikling (136)
- utforsk (136)
- Engelsk (128)
- norsk (128)
- engelskspråklige land (123)
- skrive (119)
- utskrift (117)
- English speaking countries (116)
- Folkehelse og livsmeistring (109)
- elevark (109)
- pdf (106)
- lyrikk (105)
16 treff
-
Aktiviteter for mestring
Stages 8–10
Artikkel
Aktiviteter som gir mestringPlanlegg og tilpass for at hver enkelt skal oppleve mestring.
-
Aktiviteter for mestring
Stages 8–10
Artikkel
Funksjonsnivå og tilretteleggingHver sjette person har en eller annen form for funksjonsnedsettelse.
-
Sosial og kulturell kompetanse
Stages 8–10
Artikkel
MenneskesynLegg merke til hele mennesket.
-
Aktiviteter for mestring
Helse- og oppvekstfag
Artikkel
Verdier i yrkesutøvelsenTre grunnleggende verdier.
-
Yrkene og yrkesvalg
Stages 8–10
Artikkel
AktivitørTilrettelegger for målrettede aktiviteter. Forskjell på pasient og bruker. Forskjell på pasient og bruker.
-
Omsorg og service
Stages 8–10
Artikkel
Nærhet i omsorg og serviceDet kan være vanskelig når fremmede kommer for tett på.
-
Sentralt regelverk
Stages 8–10
Artikkel
Lover i helse- og omsorgssektorenViktig å kjenne til lovverket. Viktig å kjenne til lovverket.Viktig å kjenne til lovverket.
-
Hvem er brukerne?
Stages 8–10
Artikkel
Mennesker med nedsatt funksjonsevneUlike former for funksjonsnedsettelse.
-
Aktiviteter for mestring
Helse- og oppvekstfag
Artikkel
Planlegging, gjennomføring og vurderingØker muligheten for mestringsfølelse. Vær i dialog med brukeren. Vær i dialog med brukeren.
-
Brukermedvirkning
Stages 8–10
Artikkel
Et samfunn der alle får være medViktig å tilrettelegge for alle.
-
Omsorg og service
Stages 8–10
Artikkel
Service og omsorgMøt brukeren på en ekte og nær måte. Ekte omsorg i arbeidet med mennesker. Ekte omsorg i arbeidet med mennesker. Viktig å være nøyaktig og ha orden på ting. Viktig å være nøyaktig og ha orden på ting. Forebygger og behandler fotlidelser. Forebygger og behandler fotlidelser. Arbeider med hud og sminke. Arbeider med hud og sminke.
-
Tverrfaglig samarbeid
Stages 8–10
Artikkel
Helhetlig og tverrfaglig samarbeidTverrfaglighet og evnen til å se hele situasjonen.
-
Etiske dilemma
Helse- og oppvekstfag
Artikkel
Hva sier lovverket om etiske prinsipper?Noen etiske prinsipper er så viktige at de også står i loven.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Når tanker blir til handlingElevene leser om hva diskriminering er og blir kjent med eksempler på diskriminering. Elevene undersøker også eksempler på diskriminering i deres egen hverdag, samt vurderer og reflekterer over to kilder som viser eksempler på diskriminering av innvandrere i Norge før og nå. Elevene leser om hva diskriminering er og blir kjent med eksempler på diskriminering. Elevene undersøker også eksempler på diskriminering i deres egen hverdag, samt vurderer og reflekterer over to kilder som viser eksempler på diskriminering av innvandrere i Norge før og nå.
-
Like rettigheter – ulike liv
Arena 5–7
Artikkel
Når menneskerettigheter ikke følgesSelv om Norge er et rikt land, klarer vi ikke alltid å oppfylle alle menneskerettighetene like godt. Det er flere grunner til det. Én grunn er at myndighetene, eller , hele tiden må velge å bruke penger på det de synes er viktigst. De må prioritere. Da kan det bli mer tid og penger til en ting, og mindre tid og penger til noe annet.
-
24. oktober: FN-dagen
Tverrfaglig 1–7
Artikkel
Når menneskerettigheter ikke følgesSelv om Norge er et rikt land, klarer vi ikke alltid å oppfylle alle menneskerettighetene like godt. Det er flere grunner til det. Én grunn er at myndighetene, eller , hele tiden må velge å bruke penger på det de synes er viktigst. De må prioritere. Da kan det bli mer tid og penger til en ting, og mindre tid og penger til noe annet.