Fag
Trinn
- Vg1 (9)
- Vg2 (9)
- 1. trinn (3)
- 10. trinn (3)
- 2. trinn (3)
- 3. trinn (3)
- 5. trinn (3)
- 6. trinn (3)
- 7. trinn (3)
- 8. trinn (3)
- 9. trinn (3)
- 4. trinn (2)
Forfatter
- Joakim Broch Heimstad (5)
- Joakim Borch Heimstad (4)
- Margrethe Aas Johnsen (4)
- Arnulf Øverland (2)
- Dag Einar Thorsen (2)
- Olav Hove (2)
- Amalie Skram (1)
- Andreas Føllesdal (1)
- Asbjørn Dyrendal (1)
- Dana Manouchehri (1)
- Demian Vitanza (1)
- Faglig ansvarleg: Miljødirektoratet (1)
- H.C. Andersen (1)
- Hege Siri (1)
- Henrik Ibsen (1)
12 treff
-
Inkluderende arbeidsliv
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Hvorfor jobber vi?Det er mange grunner til at vi jobber, og for de fleste av oss handler det om mer enn bare å tjene penger. Opplevelsen av mestring, gleden over å føle seg til nytte og tilhørighet er noen av grunnene.
-
Den norske velferdsstaten
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Statens inntekter og utgifterOppgave om den norske velferdsstaten Oppgave om den norske velferdsstaten
-
Den norske velferdsstaten
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Omfordeling av statsbudsjettetOppgave 3 i et undervisningsopplegg om den norske velferdsstaten.Oppgave 3 i et undervisningsopplegg om den norske velferdsstaten.
-
Inkluderende arbeidsliv
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Har NAV et ufortjent rykte?Mange har en oppfatning av NAV som noe negativt til tross for deres viktige rolle i arbeidet for velferdsstaten. I denne oppgaven skal vi kikke litt nærmere på NAVs ansvarsområder og rykte.
-
Inkluderende arbeidsliv
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Ungdom og utenforskapI denne oppgaven skal du finne ut av hvilke ungdommer som oftest havner utenfor arbeidslivet, og hvilke tiltak som kan gjøres for å unngå dette.
-
Viktige stemmer
Åpne ressurser
Litterær tekst
Du må ikke soveDette er originalversjonen av diktet fra 1937. Dette er originalversjonen av diktet fra 1937.
-
Med pennen som våpen
Åpne ressurser
Læringsløp
-
Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
3: RefleksjonHatefulle ytringer blir stadig en større utfordring for demokratiet og ytringsfriheten i vår digitale hverdag. Hatefulle ytringer blir stadig en større utfordring for demokratiet og ytringsfriheten i vår digitale hverdag.
-
Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
4: DebattrundenHvorfor det er så vanskelig å diskutere problemstillinger som er knyttet til ytringsfriheten og hatefulle ytringer?Hvorfor det er så vanskelig å diskutere problemstillinger som er knyttet til ytringsfriheten og hatefulle ytringer?
-
Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?
Bokbussen RØD/BLÅ
Læringsløp
2: FordypningDet blir stadig flere eksempler på domfellelser på hatefulle ytringer, hvor det også framkommer klart at det å tolke lovverket og å forstå definisjonen av en hatefull ytring ofte spriker.Det blir stadig flere eksempler på domfellelser på hatefulle ytringer, hvor det også framkommer klart at det å tolke lovverket og å forstå definisjonen av en hatefull ytring ofte spriker.
-
Til lærer
Åpne ressurser
Artikkel
Ytringsfrihet – en innføringHva er ytringsfrihet, og hvorfor er akkurat denne friheten så viktig?
-
Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?
Bokbussen RØD/BLÅ
Læringsløp
1: Hva sier lovverket?Det er særlig to lover du bør kjenne til som har med ytringsfrihet og hatefulle ytringer å gjøre. Etter å ha gjennomgått lovtekstene i plenum, skal dere diskutere dem i grupper og gjøre oppgavene under. Til slutt leder læreren en oppsummering i plenum.Det er særlig to lover du bør kjenne til som har med ytringsfrihet og hatefulle ytringer å gjøre. Etter å ha gjennomgått lovtekstene i plenum, skal dere diskutere dem i grupper og gjøre oppgavene under. Til slutt leder læreren en oppsummering i plenum.