Hopp til hovedinnhold

Søk

12 treff

  • Inkluderende arbeidsliv

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Hvorfor jobber vi?

    Det er mange grunner til at vi jobber, og for de fleste av oss handler det om mer enn bare å tjene penger. Opplevelsen av mestring, gleden over å føle seg til nytte og tilhørighet er noen av grunnene.

  • Den norske velferdsstaten

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Statens inntekter og utgifter

     Oppgave om den norske velferdsstaten Oppgave om den norske velferdsstaten

  • Den norske velferdsstaten

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Omfordeling av statsbudsjettet

    Oppgave 3 i et undervisningsopplegg om den norske velferdsstaten.Oppgave 3 i et undervisningsopplegg om den norske velferdsstaten.

  • Inkluderende arbeidsliv

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Har NAV et ufortjent rykte?

    Mange har en oppfatning av NAV som noe negativt til tross for deres viktige rolle i arbeidet for velferdsstaten. I denne oppgaven skal vi kikke litt nærmere på NAVs ansvarsområder og rykte.

  • Inkluderende arbeidsliv

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Ungdom og utenforskap

    I denne oppgaven skal du finne ut av hvilke ungdommer som oftest havner utenfor arbeidslivet, og hvilke tiltak som kan gjøres for å unngå dette.

  • Til forberedelse: Krig og konflikt

    Åpne ressurser

    Artikkel

    Hvordan kunne det skje?

    Bakgrunnen for krigen i Ukraina er komplisert og sammensatt. I denne artikkelen får elevene et lite innblikk i krigen og bakgrunnen for den, men i denne omgang er det først og fremst metoden for å følge nyhetsstrømmen, som er viktig. Nederst finnes lenker til utdypende artikler. Bakgrunnen for krigen i Ukraina er komplisert og sammensatt. I denne artikkelen får elevene et lite innblikk i krigen og bakgrunnen for den, men i denne omgang er det først og fremst metoden for å følge nyhetsstrømmen, som er viktig. Nederst finnes lenker til utdypende artikler. 

    24. februar 2022, Kyiv, Ukraina: Ukrainske brannmenn reagerer på et rakettangrep på en boligbygning som ble angrepet av russiske militærstyrker under invasjonen nær Kyiv.
  • Viktige stemmer

    Åpne ressurser

    Artikkel

    Hvordan kunne det skje?

    Natt til torsdag 24. februar invaderte russiske styrker Ukraina. 

    24. februar 2022, Kyiv, Ukraina: Ukrainske brannmenn reagerer på et rakettangrep på en boligbygning som ble angrepet av russiske militærstyrker under invasjonen nær Kyiv.
  • Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    3: Refleksjon

    Hatefulle ytringer blir stadig en større utfordring for demokratiet og ytringsfriheten i vår digitale hverdag. Hatefulle ytringer blir stadig en større utfordring for demokratiet og ytringsfriheten i vår digitale hverdag. 

  • Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    4: Debattrunden

    Hvorfor det er så vanskelig å diskutere problemstillinger som er knyttet til ytringsfriheten og hatefulle ytringer?Hvorfor det er så vanskelig å diskutere problemstillinger som er knyttet til ytringsfriheten og hatefulle ytringer?

  • Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Læringsløp

    2: Fordypning

    Det blir stadig flere eksempler på domfellelser på hatefulle ytringer, hvor det også framkommer klart at det å tolke lovverket og å forstå definisjonen av en hatefull ytring ofte spriker.Det blir stadig flere eksempler på domfellelser på hatefulle ytringer, hvor det også framkommer klart at det å tolke lovverket og å forstå definisjonen av en hatefull ytring ofte spriker.

  • Til lærer

    Åpne ressurser

    Artikkel

    Ytringsfrihet – en innføring

    Hva er ytringsfrihet, og hvorfor er akkurat denne friheten så viktig? 

  • Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Læringsløp

    1: Hva sier lovverket?

    Det er særlig to lover du bør kjenne til som har med ytringsfrihet og hatefulle ytringer å gjøre. Etter å ha gjennomgått lovtekstene i plenum, skal dere diskutere dem i grupper og gjøre oppgavene under. Til slutt leder læreren en oppsummering i plenum.Det er særlig to lover du bør kjenne til som har med ytringsfrihet og hatefulle ytringer å gjøre. Etter å ha gjennomgått lovtekstene i plenum, skal dere diskutere dem i grupper og gjøre oppgavene under. Til slutt leder læreren en oppsummering i plenum.