Hopp til hovedinnhold

Søk

11 treff

  • Øyet som ser og samfunnsvitenskapelig metode

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Fraværsgrensen – en suksess

    Høsten 2016 ble den mye omtalte fraværsgrensen innført i videregående skolen etter å ha vært på høring i 2015, der om lag 70 prosent av høringsinstansene ønsket en slik grense. Bakgrunnen for fraværsgrensen er både forskrift til opplæringsloven og nasjonal satsing på gjennomføring; en vet at frafall i videregående skole fører til sosial utenforskap.

  • Øyet som ser og samfunnsvitenskapelig metode

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Make Lillestrøm Great Again

    Skolevalg regnes av valgforskere som en sniktitt på hvordan valgresultatene vil bli etter lokal- og stortingsvalg. I forkant av kommunevalget høsten 2019 valgte NRK og programmet Folkeopplysningen å forsøke å manipulere skolevalget ved Lillestrøm vgs.

  • Arbeid med stoffet

    Fransk 1

    Litterær tekst

    Dans mon sac à dos (S-tekst)

    Emma et Yasmine ont seize ans. Elles habitent à Strasbourg. Elles sont élèves au lycée Louis Pasteur. C’est un grand lycée. Il y a 1000 élèves. Emma et Yasmine ne sont pas dans la même classe. Emma a un sac à dos lourd. Elle termine tard le mardi. Yasmine a un petit sac à dos aujourd’hui parce qu’elle termine tôt. Elles se retrouvent à la cantine à midi pour déjeuner. 

  • Arbeid med stoffet

    Fransk 1

    Litterær tekst

    La rentrée de Juliette (S-tekst)

    Aujourd’hui, c’est le 3 septembre, et c’est la   au lycée Marie Curie.  

  • Til læreren

    Fransk 1

    Artikkel

    Ma semaine

    Muntlig oppgave i grupper på tre.  Du får utdelt din timeplan for 3 av ukedagene. Se gjennom den, og øv godt på både klokkeslettene og aktivitetene du gjør disse dagene. Når du er klar, skal du spørre de to andre i gruppa hva de gjør disse tre dagene. Skriv ned klokkeslett og aktivitet. Spør hverandre: Qu’est-ce que tu fais lundi ? Lundi je fais mes devoirs à 17h. I denne økten skal du jobbe med gloser som har med klokka å gjøre. Du skal svare på og stille spørsmål om hvor mye klokka er. Du skal jobbe med lese-og lytteforståelse. Du skal lage en egen tekst eller video om klokkeslett og gjøremål.

  • Arbeid med stoffet

    Fransk 1

    Artikkel

    La rentrée de Juliette (S8)

    Aujourd’hui, c’est le 3 septembre, et c’est la rentrée des classes au lycée Marie Curie.

  • Velkommen til Matemagisk 5–7

    Matemagisk 5–7 Bokstøtte

    Artikkel

    Hvordan fremme utforskende samtaler i matematikk?

    Å bli god på å lede produktive helklassesamtaler er et kraftfullt verktøy for å lykkes med utforsking i klasserommet. Gjennom samtalene ønsker vi å få tak i elevenes tenkning, deres resonnementer og ideer. Å lede denne type samtaler er utfordrende, men øvelse gjør mester!

  • Om Matemagisk

    Matemagisk 8–10

    Artikkel

    Hvordan fremme utforskende samtaler i matematikk?

    Å bli god på å lede produktive helklassesamtaler er et kraftfullt verktøy for å lykkes med utforsking i klasserommet. Gjennom samtalene ønsker vi å få tak i elevenes tenkning, deres resonnementer og ideer. Å lede denne type samtaler er utfordrende, men øvelse gjør mester!

  • Prøver

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Artikkel

    Prøve til del 1

    Her finner du et forslag til en skriftlig prøve med løsningsforslag og vurderingsskjema. Tilpass prøveforslaget til din klasse og til hvordan dere har arbeidet med lærestoffet. Ta utgangspunkt i kompetansemålene for å sikre at prøven du gir dekker så mange av dem som mulig.

  • Øyet som ser og samfunnsvitenskapelig metode

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Hva avgjør hva vi legger merke til?

    I denne oppgaven skal du først lese en kort innledende artikkel. Deretter skal du jobbe med noen oppgaver som utfordrer holdningene og verdiene dine.

  • Terminprøver høst 23

    Terminprøver 8-10

    Artikkel

    Terminprøve 10. trinn høst 2023

    Her finner du filene tilknyttet høstens terminprøve i matematikk. Du kan velge mellom en fleksibel variant og en tradisjonell variant. Les mer om forskjellen i artikkelen.