Fag
- Engelsk (80)
- Samfunnsfag (61)
- Tverrfaglig (47)
- Norsk (15)
- Tysk (14)
- Naturfag (9)
- KRLE (4)
- Matematikk (3)
- Spansk (3)
- Mat og helse (2)
- Helse- og oppvekstfag (1)
Trinn
- 5. trinn (64)
- 6. trinn (64)
- 7. trinn (64)
- 10. trinn (5)
- 8. trinn (5)
- 9. trinn (5)
- 1. trinn (1)
- 2. trinn (1)
- 3. trinn (1)
- 4. trinn (1)
Nøkkelord
- folkehelse og livsmestring (88)
- bærekraftig utvikling (77)
- utforsk (76)
- demokrati og medborgerskap (70)
- Folkehelse og livsmeistring (63)
- Livet på jorda (50)
- viktige ord (47)
- kropp og helse (41)
- reflektere (40)
- samtale (39)
- naturfag (36)
- demokrati og medborgarskap (33)
- stoffer (33)
- jorda og universet (32)
- Engelsk (28)
70 treff
-
Fagstoff
Bokbussen RØD/BLÅ
Litterær tekst
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
Folk begynte å delta i demokratietI 1814 bodde nordmenn flest på gårder på landet.
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
Fra ideer til handling – revolusjon i Nord-AmerikaDette glassmaleriet i Massachusetts State House i Boston viser at Magna Carta var en viktig inspirasjon for dem som skrev den amerikanske grunnloven.
-
Fagstoff
Pasos
Artikkel
Kamp for stemmerettKvinner går i demonstrasjonstog for retten til å stemme i London 1908.
-
Kvinnene protesterer
Arena 5–7
Læringsløp
Kvinnene protestererOver hele verden fikk kvinner mye seinere enn menn. I Norge gikk det nesten hundre år fra Grunnloven ble vedtatt i 1814, til de første kvinnene fikk stemme. Det skjedde etter en lang kamp der kvinnene protesterte mot at de var stengt ute fra demokratiet.Over hele verden fikk kvinner mye seinere enn menn. I Norge gikk det nesten hundre år fra Grunnloven ble vedtatt i 1814, til de første kvinnene fikk stemme. Det skjedde etter en lang kamp der kvinnene protesterte mot at de var stengt ute fra demokratiet.
-
Eidsvoll 1814
Arena 5–7
Læringsløp
Eidsvoll 18141814 var et dramatisk år i Norges historie. I løpet av bare ett år hadde vi byttet konge tre ganger! Vi hadde også gått ut av med Danmark, og inn i union med Sverige. I tillegg hadde vi skrevet en egen grunnlov! Nå skal du få lære mer om disse hendelsene.1814 var et dramatisk år i Norges historie. I løpet av bare ett år hadde vi byttet konge tre ganger! Vi hadde også gått ut av med Danmark, og inn i union med Sverige. I tillegg hadde vi skrevet en egen grunnlov! Nå skal du få lære mer om disse hendelsene.
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
"Grenseløst!"Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.
-
Kunsten å overbevise
Arena 5–7
Læringsløp
Kunsten å overbeviseFor borgerne i Athen var det å kunne overbevise andre den viktigste ferdigheten man kunne ha. Men hvordan blir man en overbevisende taler? Er det medfødt, eller kan man lære seg det?For borgerne i Athen var det å kunne overbevise andre den viktigste ferdigheten man kunne ha. Men hvordan blir man en overbevisende taler? Er det medfødt, eller kan man lære seg det?
-
Hva vet dere om fordommer?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva vet dere om fordommer?Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i Arena 7 .
-
Ikke kall meg indianer!
Arena 5–7
Læringsløp
Ikke kall meg indianer!Du har kanskje hørt navnet «indianer» bli brukt om amerikanske urfolk? Det er faktisk sånn at dette ordet kommer av en misforståelse som skjedde for flere hundre år siden. Hvordan kunne dette skje? Du har kanskje hørt navnet «indianer» bli brukt om amerikanske urfolk? Det er faktisk sånn at dette ordet kommer av en misforståelse som skjedde for flere hundre år siden. Hvordan kunne dette skje?
-
Alle mennesker er like mye verdt
Arena 5–7
Læringsløp
Alle mennesker er like mye verdtVerdenserklæringen om menneskerettigheter slår fast at alle mennesker er like mye verdt. Man må ikke ha statsborgerskap eller være frisk eller tro på en spesiell religion for at menneskerettighetene skal gjelde. At alle er like mye verdt, er den aller viktigste tanken som menneskerettighetene bygger på.Verdenserklæringen om menneskerettigheter slår fast at alle mennesker er like mye verdt. Man må ikke ha statsborgerskap eller være frisk eller tro på en spesiell religion for at menneskerettighetene skal gjelde. At alle er like mye verdt, er den aller viktigste tanken som menneskerettighetene bygger på.
-
Hva vet dere om urfolk?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva vet dere om urfolk?I dette læringsløpet skal dere gjennom å snakke sammen om bilder, film og spørsmål, finne ut hva dere kan om urfolk fra før av. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.I dette læringsløpet skal dere gjennom å snakke sammen om bilder, film og spørsmål, finne ut hva dere kan om urfolk fra før av. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.
-
Alle menneskers rettigheter
Arena 5–7
Læringsløp
Alle menneskers rettigheterHar du hørt om menneskerettighetene? Menneskerettighetene er rettigheter og friheter som gjelder for alle mennesker i verden, uansett hvem vi er, og hvor vi bor. Selv om menneskerettighetene er like for alle, lever vi ulike liv. Ikke alle mennesker får rettighetene sine oppfylt. Har du hørt om menneskerettighetene? Menneskerettighetene er rettigheter og friheter som gjelder for alle mennesker i verden, uansett hvem vi er, og hvor vi bor. Selv om menneskerettighetene er like for alle, lever vi ulike liv. Ikke alle mennesker får rettighetene sine oppfylt.
-
Vikinger ute i verden
Arena 5–7
Læringsløp
Vikinger ute i verdenNår vi finner etter mennesker som har levd langt tilbake i tid, er det litt som å prøve å forstå en fremmed kultur eller et språk vi ikke snakker. Noen ganger kan sporene gi oss tydelige svar. Andre ganger må vi tolke dem. Det betyr at vi må og forsøke å finne ut hva som kan ha skjedd. I dette læringsløpet skal vi se nærmere på i Hagia Sofia og prøve å nøste opp i . Når vi finner etter mennesker som har levd langt tilbake i tid, er det litt som å prøve å forstå en fremmed kultur eller et språk vi ikke snakker. Noen ganger kan sporene gi oss tydelige svar. Andre ganger må vi tolke dem. Det betyr at vi må og forsøke å finne ut hva som kan ha skjedd. I dette læringsløpet skal vi se nærmere på i Hagia Sofia og prøve å nøste opp i .
-
Hva vet dere om påvirkning?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva vet dere om påvirkning?Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Påvirket" i Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Påvirket" i Arena 7 .
-
Torvmose
Solaris 5–7
Læringsløp
TorvmoseEt læringsløp om hvordan tradisjonell kunnskap om torvmose har bidratt til vitenskap. Elevene skal lage en hypotese og gjøre forsøk for å teste hypotesen.Et læringsløp om hvordan tradisjonell kunnskap om torvmose har bidratt til vitenskap. Elevene skal lage en hypotese og gjøre forsøk for å teste hypotesen.
-
Hva har vi lært?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva har vi lært?I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært. I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært.
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
Si unnskyldElevene øver seg i hva de kan gjøre dersom de bryter noen andres grenser. De skriver en melding hvor de sier unnskyld. Elevene øver seg i hva de kan gjøre dersom de bryter noen andres grenser. De skriver en melding hvor de sier unnskyld.
-
Hva har vi lært?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva har vi lært?I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært. I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært.
-
Biologisk mangfold i nordområdene
Solaris 5–7
Artikkel
Tiltak for å bevare biologisk mangfold i nordområdeneAktivitet knyttet til hvilke tiltak man kan gjøre for å bevare biologisk mangfold i nordområdene.Aktivitet knyttet til hvilke tiltak man kan gjøre for å bevare biologisk mangfold i nordområdene.