Fag
- Samfunnsfag (79)
- Engelsk (59)
- Naturfag (56)
- Norsk (28)
- Spansk (18)
- Tverrfaglig (15)
- KRLE (7)
- Tysk (5)
- Mat og helse (4)
- Helse- og oppvekstfag (1)
- Matematikk (1)
- Sosialkunnskap (1)
Trinn
Nøkkelord
- folkehelse og livsmestring (91)
- bærekraftig utvikling (82)
- utforsk (82)
- demokrati og medborgerskap (74)
- Folkehelse og livsmeistring (63)
- KRLE (59)
- viktige ord (57)
- Livet på jorda (50)
- samtale (43)
- reflektere (42)
- kropp og helse (41)
- naturfag (36)
- demokrati og medborgarskap (35)
- stoffer (33)
- jorda og universet (32)
143 treff
-
Nok til alle, for alltid
Solaris 1–4
Læringsløp
Nok til alle, for alltidLæringsløp i naturfag om bærekraftig utvikling.Læringsløp i naturfag om bærekraftig utvikling.
-
Innhold
Gente 8–10
Video
-
Alle må ha vann!
Solaris 1–4
Læringsløp
Alle må ha vann!Læringsløpet "Alle må ha vann!" i temaet Vann.Læringsløpet "Alle må ha vann!" i temaet Vann.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Fortsett å drømme!Elevene leser om hverdagsrasisme og hva det vil si å være anti-rasist. I fellesskap blir elevene i klassen enige om hvordan de kan bidra for å sette søkelyset på hverdagsrasisme, og i læringspar vurderer de om konkrete situasjoner er hverdagsrasisme eller ikke. Elevene leser om hverdagsrasisme og hva det vil si å være anti-rasist. I fellesskap blir elevene i klassen enige om hvordan de kan bidra for å sette søkelyset på hverdagsrasisme, og i læringspar vurderer de om konkrete situasjoner er hverdagsrasisme eller ikke.
-
Hva har jeg lært?
Solaris 5–7
Læringsløp
Hva har jeg lært?Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Fra tradisjonell kunnskap til vitenskap .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Fra tradisjonell kunnskap til vitenskap .
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
NærhetsstigenElevene leser om nærhetsstigen, et bilde på hvordan vi utvider grensene for nærhet, og reflekterer rundt hva sex er og hvor viktig det er å kjenne etter hvor egne grenser går. De ser også en film med programleder og sexolog Tuva Fellman som snakker om sex og grenser. Elevene leser om nærhetsstigen, et bilde på hvordan vi utvider grensene for nærhet, og reflekterer rundt hva sex er og hvor viktig det er å kjenne etter hvor egne grenser går. De ser også en film med programleder og sexolog Tuva Fellman som snakker om sex og grenser.
-
Fagtekster
Gente 8–10
Artikkel
Ville vekster til nytteArtikkel om nyttevekster med forslag til oppgave.Artikkel om nyttevekster med forslag til oppgave.
-
Påvirket
Arena 5–7
Artikkel
Bare være meg selv?Elevene reflekterer rundt selvbilde og det å være seg selv. De lytter til og leser sangteksten "Bara få vara mig själv" av den svenske artisten Laleh, og samtaler om teksten. Elevene reflekterer rundt selvbilde og det å være seg selv. De lytter til og leser sangteksten "Bara få vara mig själv" av den svenske artisten Laleh, og samtaler om teksten.
-
Påvirket
Arena 5–7
Artikkel
Bærekraftig utviklingGjennom et eksempel fra klesindustrien, lærer elevene om bærekraftsmodellen; klima og miljø, sosiale forhold og økonomi. Elevene reflekterer over hvordan vi som forbrukere kan bidra til en bærekraftig utvikling, samt lager en presentasjon om et av områdene innen bærekraftsmodellen. Gjennom et eksempel fra klesindustrien, lærer elevene om bærekraftsmodellen; klima og miljø, sosiale forhold og økonomi. Elevene reflekterer over hvordan vi som forbrukere kan bidra til en bærekraftig utvikling, samt lager en presentasjon om et av områdene innen bærekraftsmodellen.
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
"Grenseløst!"Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.
-
Biologisk mangfold i nordområdene
Gente 8–10
Artikkel
Bærekraftig utviklingArtikkel med tekst og refleksjonsoppgaver, samt en film hvor Dag O. Hessen snakker om trusler mot biologisk mangfold i nordområdene. Artikkel med tekst og refleksjonsoppgaver, samt en film hvor Dag O. Hessen snakker om trusler mot biologisk mangfold i nordområdene.
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
Å lære om seksualitetElevene leser utsagn fra elever på 8. trinn som forteller om deres egne erfaringer med seksualitetsundervisning da de gikk i 7. klasse. Elevene blir oppfordret til å skrive spørsmål de selv lurer på til "Klassens spørsmålskasse", og klassen snakker sammen om hvordan de ønsker seksualitetsundervisningen skal være i deres klasse. Elevene får også se en film med programleder og sexolog Tuva Fellman. Elevene leser utsagn fra elever på 8. trinn som forteller om deres egne erfaringer med seksualitetsundervisning da de gikk i 7. klasse. Elevene blir oppfordret til å skrive spørsmål de selv lurer på til "Klassens spørsmålskasse", og klassen snakker sammen om hvordan de ønsker seksualitetsundervisningen skal være i deres klasse. Elevene får også se en film med programleder og sexolog Tuva Fellman.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Eksempler på rasisme gjennom historienElevene leser om eksempler på rasisme opp gjennom historien, og reflekterer over det de leser. Teksten handler blant annet om siviliserte og barbarer i Antikken, slaveri og trekanthandelen, apartheid og holocaust. Elevene leser om eksempler på rasisme opp gjennom historien, og reflekterer over det de leser. Teksten handler blant annet om siviliserte og barbarer i Antikken, slaveri og trekanthandelen, apartheid og holocaust.
-
Innhold
Arena 5–7
Artikkel
Når noe eller noen ikke passer innElevene reflekterer over hvordan vi kan møte noe som er ukjent eller annerledes for oss, og hvordan vi alle sammen kan bidra til et mer inkluderende og likeverdig fellesskap. Elevene utforsker også én av de kjente personene de møter i arbeid med temaet, og finner blant annet ut mer om hvordan denne personen har engasjert seg for et mer inkluderende samfunn. Elevene reflekterer over hvordan vi kan møte noe som er ukjent eller annerledes for oss, og hvordan vi alle sammen kan bidra til et mer inkluderende og likeverdig fellesskap. Elevene utforsker også én av de kjente personene de møter i arbeid med temaet, og finner blant annet ut mer om hvordan denne personen har engasjert seg for et mer inkluderende samfunn.
-
Virveldyr
Gente 8–10
Artikkel
PattedyrArtikkel om pattedyr og særtrekk ved pattedyr.Artikkel om pattedyr og særtrekk ved pattedyr.
-
Medisiner fra naturen
Solaris 5–7
Læringsløp
Medisiner fra naturenEt læringsløp om hvordan noen planter kan brukes til medisin.Et læringsløp om hvordan noen planter kan brukes til medisin.
-
Følelser og grenser
Solaris 5–7
Læringsløp
Følelser og grenserArtikkelsamling om følelser og grenser.Artikkelsamling om følelser og grenser.
-
Bløtdyr
Solaris 5–7
Læringsløp
BløtdyrI dette læringsløpet skal vi se nærmere på hovedgruppa Bløtdyr, en dyregruppe av virvelløse dyr.I dette læringsløpet skal vi se nærmere på hovedgruppa Bløtdyr, en dyregruppe av virvelløse dyr.
-
Fra blomst til frø
Solaris 5–7
Læringsløp
Fra blomst til frøArtikkelsamling om hvordan planter formerer seg.Artikkelsamling om hvordan planter formerer seg.
-
Hva er liv?
Solaris 5–7
Læringsløp
Hva er liv?Et læringsløp hvor elevene skal forsøke å komme fram til kjennetegn på at noe er levende og ikke-levende.Et læringsløp hvor elevene skal forsøke å komme fram til kjennetegn på at noe er levende og ikke-levende.