Fag
- Engelsk (74)
- Samfunnsfag (71)
- Naturfag (53)
- Norsk (32)
- Spansk (12)
- KRLE (10)
- Tysk (7)
- Tverrfaglig (6)
- Helse- og oppvekstfag (1)
- Matematikk (1)
- Religion og etikk (1)
- Sosialkunnskap (1)
Trinn
- 5. trinn (110)
- 6. trinn (110)
- 7. trinn (110)
- 1. trinn (7)
- 10. trinn (7)
- 2. trinn (7)
- 3. trinn (7)
- 4. trinn (7)
- 8. trinn (7)
- 9. trinn (7)
- Vg3 (1)
Nøkkelord
- folkehelse og livsmestring (88)
- bærekraftig utvikling (77)
- utforsk (76)
- demokrati og medborgerskap (70)
- Folkehelse og livsmeistring (63)
- Livet på jorda (50)
- viktige ord (47)
- kropp og helse (41)
- reflektere (39)
- samtale (38)
- naturfag (35)
- demokrati og medborgarskap (33)
- stoffer (33)
- jorda og universet (32)
- utforske (27)
125 treff
-
Min læring
Solaris 1–4
Læringsløp
Min læringLæringsløpet "Min læring" i temaet Ut og forske.Læringsløpet "Min læring" i temaet Ut og forske.
-
3 Bioteknologi og genteknologi (Twig-filmer fra Lokus)
Naturfag Påbygging
Video
-
Nok til alle, for alltid
Solaris 1–4
Læringsløp
Nok til alle, for alltidLæringsløp i naturfag om bærekraftig utvikling.Læringsløp i naturfag om bærekraftig utvikling.
-
Min læring
Solaris 1–4
Læringsløp
Min læringLæringsløp som oppsummerer temaet "Høsten er her"Læringsløp som oppsummerer temaet "Høsten er her"
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
FNs bærekraftsmål – verdens arbeidsplan for å bedre levekår og miljøFor å redusere ulikhet og utrydde fattigdom og samtidig bekjempe klimaendringene har FN laget en arbeidsplan fram mot 2030. Denne planen heter FNs bærekraftsmål og består av 17 mål. Målene retter seg mot økonomi, sosiale forhold og miljø, som er de tre sidene av bærekraftig utvikling.
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
Ressurser og ressursbrukEn ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. Steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser.
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
Migrasjon – mennesker på flyttefotMigrasjon – mennesker på flyttefot Ordet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser. Migrasjon – mennesker på flyttefot Ordet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser.Migrasjon – mennesker på flyttefot Ordet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser.
-
Dyreliv i nord
Solaris 5–7
Læringsløp
Dyreliv i nordElevene lærer om det biologiske mangfoldet i nordområdene gjennom å lese ulike typer tekster, se film og arbeide med oppgaver. Elevene lærer om det biologiske mangfoldet i nordområdene gjennom å lese ulike typer tekster, se film og arbeide med oppgaver.
-
Hva vet dere om jorda vår?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva vet dere om jorda vår?Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Jorda er hjemmet vårt" i Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Jorda er hjemmet vårt" i Arena 7 .
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Fortsett å drømme!Elevene leser om hverdagsrasisme og hva det vil si å være anti-rasist. I fellesskap blir elevene i klassen enige om hvordan de kan bidra for å sette søkelyset på hverdagsrasisme, og i læringspar vurderer de om konkrete situasjoner er hverdagsrasisme eller ikke. Elevene leser om hverdagsrasisme og hva det vil si å være anti-rasist. I fellesskap blir elevene i klassen enige om hvordan de kan bidra for å sette søkelyset på hverdagsrasisme, og i læringspar vurderer de om konkrete situasjoner er hverdagsrasisme eller ikke.
-
Oppstart - Tingene rundt oss
Solaris 5–7
Læringsløp
Oppstart - Tingene rundt ossOppstartsløp til temaet Tingene rundt oss.Oppstartsløp til temaet Tingene rundt oss.
-
Oppstart – Sola og planetene
Solaris 5–7
Læringsløp
Oppstart – Sola og planeteneOppstartsløp til temaet Sola og planetene .Oppstartsløp til temaet Sola og planetene .
-
Skygger
Solaris 1–4
Læringsløp
SkyggerLæringsløp om skygger, i temaet "Vinteren er for tøffinger".Læringsløp om skygger, i temaet "Vinteren er for tøffinger".
-
Snegler er merkelige dyr
Solaris 1–4
Læringsløp
Snegler er merkelige dyrLæringsløp om sneglerLæringsløp om snegler
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
Mennesket og naturenVi kan ikke unngå å lage avtrykk etter oss, men hvor store avtrykk skal vi lage? Foto: Istock/Urfinguss.
-
Fagtekster
Gente 8–10
Artikkel
Ville vekster til nytteArtikkel om nyttevekster med forslag til oppgave.Artikkel om nyttevekster med forslag til oppgave.
-
Påvirket
Arena 5–7
Artikkel
Bare være meg selv?Elevene reflekterer rundt selvbilde og det å være seg selv. De lytter til og leser sangteksten "Bara få vara mig själv" av den svenske artisten Laleh, og samtaler om teksten. Elevene reflekterer rundt selvbilde og det å være seg selv. De lytter til og leser sangteksten "Bara få vara mig själv" av den svenske artisten Laleh, og samtaler om teksten.
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
LevekårHusene i bakgrunnen og forgrunnen på bildet fra Mumbai viser hvor store forskjeller i levekår det kan være i verden i dag. Bildet forteller oss likevel ikke alt. For det å ha gode eller dårlige levekår handler om mye mer enn bare huset man bor i. Levekår er de økonomiske og sosiale rammene rundt livet til folk. Levekårene til menneskene i husene på dette bildet påvirkes av hva slags infrastruktur, helse, utdanning og jobber de har tilgang på.
-
Tekster
Arena 5–7
Artikkel
Skogfinnene i NorgeElevene leser og arbeider med oppgaver om den nasjonale minoriteten skogfinnene i tema "Å høre til" i Arena 6 . Elevene leser og arbeider med oppgaver om den nasjonale minoriteten skogfinnene i tema "Å høre til" i Arena 6 .
-
Påvirket
Arena 5–7
Artikkel
Bærekraftig utviklingGjennom et eksempel fra klesindustrien, lærer elevene om bærekraftsmodellen; klima og miljø, sosiale forhold og økonomi. Elevene reflekterer over hvordan vi som forbrukere kan bidra til en bærekraftig utvikling, samt lager en presentasjon om et av områdene innen bærekraftsmodellen. Gjennom et eksempel fra klesindustrien, lærer elevene om bærekraftsmodellen; klima og miljø, sosiale forhold og økonomi. Elevene reflekterer over hvordan vi som forbrukere kan bidra til en bærekraftig utvikling, samt lager en presentasjon om et av områdene innen bærekraftsmodellen.