88 treff
-
Hva vet dere om jorda vår?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva vet dere om jorda vår?Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Jorda er hjemmet vårt" i Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Jorda er hjemmet vårt" i Arena 7 .
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Fortsett å drømme!Elevene leser om hverdagsrasisme og hva det vil si å være anti-rasist. I fellesskap blir elevene i klassen enige om hvordan de kan bidra for å sette søkelyset på hverdagsrasisme, og i læringspar vurderer de om konkrete situasjoner er hverdagsrasisme eller ikke. Elevene leser om hverdagsrasisme og hva det vil si å være anti-rasist. I fellesskap blir elevene i klassen enige om hvordan de kan bidra for å sette søkelyset på hverdagsrasisme, og i læringspar vurderer de om konkrete situasjoner er hverdagsrasisme eller ikke.
-
Påvirket
Arena 5–7
Artikkel
Bare være meg selv?Elevene reflekterer rundt selvbilde og det å være seg selv. De lytter til og leser sangteksten "Bara få vara mig själv" av den svenske artisten Laleh, og samtaler om teksten. Elevene reflekterer rundt selvbilde og det å være seg selv. De lytter til og leser sangteksten "Bara få vara mig själv" av den svenske artisten Laleh, og samtaler om teksten.
-
Påvirket
Arena 5–7
Artikkel
Bærekraftig utviklingGjennom et eksempel fra klesindustrien, lærer elevene om bærekraftsmodellen; klima og miljø, sosiale forhold og økonomi. Elevene reflekterer over hvordan vi som forbrukere kan bidra til en bærekraftig utvikling, samt lager en presentasjon om et av områdene innen bærekraftsmodellen. Gjennom et eksempel fra klesindustrien, lærer elevene om bærekraftsmodellen; klima og miljø, sosiale forhold og økonomi. Elevene reflekterer over hvordan vi som forbrukere kan bidra til en bærekraftig utvikling, samt lager en presentasjon om et av områdene innen bærekraftsmodellen.
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
"Grenseløst!"Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
Å lære om seksualitetElevene leser utsagn fra elever på 8. trinn som forteller om deres egne erfaringer med seksualitetsundervisning da de gikk i 7. klasse. Elevene blir oppfordret til å skrive spørsmål de selv lurer på til "Klassens spørsmålskasse", og klassen snakker sammen om hvordan de ønsker seksualitetsundervisningen skal være i deres klasse. Elevene får også se en film med programleder og sexolog Tuva Fellman. Elevene leser utsagn fra elever på 8. trinn som forteller om deres egne erfaringer med seksualitetsundervisning da de gikk i 7. klasse. Elevene blir oppfordret til å skrive spørsmål de selv lurer på til "Klassens spørsmålskasse", og klassen snakker sammen om hvordan de ønsker seksualitetsundervisningen skal være i deres klasse. Elevene får også se en film med programleder og sexolog Tuva Fellman.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Eksempler på rasisme gjennom historienElevene leser om eksempler på rasisme opp gjennom historien, og reflekterer over det de leser. Teksten handler blant annet om siviliserte og barbarer i Antikken, slaveri og trekanthandelen, apartheid og holocaust. Elevene leser om eksempler på rasisme opp gjennom historien, og reflekterer over det de leser. Teksten handler blant annet om siviliserte og barbarer i Antikken, slaveri og trekanthandelen, apartheid og holocaust.
-
Innhold
Arena 5–7
Artikkel
Når noe eller noen ikke passer innElevene reflekterer over hvordan vi kan møte noe som er ukjent eller annerledes for oss, og hvordan vi alle sammen kan bidra til et mer inkluderende og likeverdig fellesskap. Elevene utforsker også én av de kjente personene de møter i arbeid med temaet, og finner blant annet ut mer om hvordan denne personen har engasjert seg for et mer inkluderende samfunn. Elevene reflekterer over hvordan vi kan møte noe som er ukjent eller annerledes for oss, og hvordan vi alle sammen kan bidra til et mer inkluderende og likeverdig fellesskap. Elevene utforsker også én av de kjente personene de møter i arbeid med temaet, og finner blant annet ut mer om hvordan denne personen har engasjert seg for et mer inkluderende samfunn.
-
En reise til middelalderen
Arena 5–7
Artikkel
Kjente oppdagereOppdagelsesreisene under og etter middelalderen førte til ny kunnskap om verden og andre kulturer, og la grunnlaget for den videre i verden. Hvilke oppdagere kjenner du til? Her får du lese mer om noen av oppdagerne som reiste i middelalderen.
-
Jorda er hjemmet vårt
Arena 5–7
Artikkel
Hva bruker du vann til?Elevene undersøker hva de bruker vann til i løpet av en dag, og sammenlikner forbruket sitt med en læringspartner. Elevene undersøker hva de bruker vann til i løpet av en dag, og sammenlikner forbruket sitt med en læringspartner.
-
Hva vet dere om å flykte?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva vet dere om å flykte?I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om tekst, bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om tekst, bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.
-
Forskerskolen
Arena 5–7
Artikkel
Finn eksisterende statistikkElevene undersøker statistikk om navn laget av Statistisk Sentralbyrå. Elevene undersøker statistikk om navn laget av Statistisk Sentralbyrå.
-
Hva vet dere om påvirkning?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva vet dere om påvirkning?Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Påvirket" i Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Påvirket" i Arena 7 .
-
Fordommer med Faten
Arena 5–7
Læringsløp
Fordommer med FatenElevene møter Faten Mahdi Al-Husaini gjennom tre ulike filmer der hun snakker om temaer som fordommer, rasisme og ytringsfrihet. Elevene samarbeider om oppgaver til filmene. Elevene møter Faten Mahdi Al-Husaini gjennom tre ulike filmer der hun snakker om temaer som fordommer, rasisme og ytringsfrihet. Elevene samarbeider om oppgaver til filmene.
-
Jorda er hjemmet vårt
Arena 5–7
Artikkel
En reise i ulike landskapElevene leser om hva et landskap er og hvilke ulike landskapstyper vi har. De lærer om hvordan mennesker kan prege landskapene vi lever i, og utforsker selv landskaper i nærområdet og begrunner hvorfor de mener landskapet er formet av mennesker eller av naturen. Elevene leser om hva et landskap er og hvilke ulike landskapstyper vi har. De lærer om hvordan mennesker kan prege landskapene vi lever i, og utforsker selv landskaper i nærområdet og begrunner hvorfor de mener landskapet er formet av mennesker eller av naturen.
-
Innhold
Arena 5–7
Artikkel
Bli med i debatten!Elevene leser om Emma Ellingsen og hvordan hun har brukt stemmen sin for å skape åpenhet rundt og skifte av kjønn. Elevene reflekterer skriftlig over hva de har lært om fordommer så langt i arbeid med temaet, og samarbeider i klassen om forslag til hva klassen kan gjøre for å motarbeide fordommer. Elevene leser om Emma Ellingsen og hvordan hun har brukt stemmen sin for å skape åpenhet rundt og skifte av kjønn. Elevene reflekterer skriftlig over hva de har lært om fordommer så langt i arbeid med temaet, og samarbeider i klassen om forslag til hva klassen kan gjøre for å motarbeide fordommer.
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
Bilde i dusjenElevene leser om og diskuterer en situasjon der grenser blir brutt.Elevene leser om og diskuterer en situasjon der grenser blir brutt.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Det er umulig å ikke ha fordommer!Elevene reflekterer over hva fordommer kan være, og hvordan det kan føles at noen har fordommer mot deg. Elevene samarbeider om å skrive fordommer de tenker andre kan ha mot stedet de bor på, og sammenlikner det de har skrevet i klassen. Elevene reflekterer over hva fordommer kan være, og hvordan det kan føles at noen har fordommer mot deg. Elevene samarbeider om å skrive fordommer de tenker andre kan ha mot stedet de bor på, og sammenlikner det de har skrevet i klassen.
-
Påvirket
Arena 5–7
Artikkel
MikrolånElevene leser om mikrolån, og utforsker hvordan mikrolån bidrar til en bærekraftig utvikling. Elevene leser om mikrolån, og utforsker hvordan mikrolån bidrar til en bærekraftig utvikling.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Bli med i debatten!Elevene leser om Emma Ellingsen og hvordan hun har brukt stemmen sin for å skape åpenhet rundt og skifte av kjønn. Elevene reflekterer skriftlig over hva de har lært om fordommer så langt i arbeid med temaet, og samarbeider i klassen om forslag til hva klassen kan gjøre for å motarbeide fordommer. Elevene leser om Emma Ellingsen og hvordan hun har brukt stemmen sin for å skape åpenhet rundt og skifte av kjønn. Elevene reflekterer skriftlig over hva de har lært om fordommer så langt i arbeid med temaet, og samarbeider i klassen om forslag til hva klassen kan gjøre for å motarbeide fordommer.