Fag
- Norsk (1102)
- Engelsk (623)
- Psykologi (481)
- Historie (286)
- Informasjonsteknologi (284)
- Matematikk (244)
- Kjemi (193)
- Fysikk (152)
- Sosiologi og sosialantropologi (143)
- Geofag (140)
- Religion og etikk (130)
- Spansk (100)
- Naturfag (88)
- Sosialkunnskap (81)
- Tysk (66)
Trinn
- 10. trinn (1420)
- 8. trinn (1420)
- 9. trinn (1420)
- Vg2 (817)
- 5. trinn (712)
- 6. trinn (712)
- 7. trinn (712)
- Vg1 (491)
- Vg3 (327)
- 1. trinn (53)
- 2. trinn (53)
- 3. trinn (40)
- 4. trinn (40)
Forfatter
327 treff
-
3G Algoritmer og effektivitet
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
-
4C Brukerinput
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
Hente skjemainnhold med JavaScriptNå har vi et skjema med en knapp, så nå kan vi legge til JavaScript for å hente elementene og finne ut hva brukeren har skrevet i dem.
-
1A Datamaskiner og nettverk
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
-
1A Datamaskiner og nettverk
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
-
1B Fra 0 og 1 til tekst, lyd og bilde
Momente 1
Læringsløp
-
1B Fra 0 og 1 til tekst, lyd og bilde
Momente 1
Læringsløp
-
2B En enkel nettside med bilder og lenker
Momente 1
Læringsløp
<div>-elementetNå skal vi se på hvordan vi kan lage en standard HTML-side med tilhørende CSS. Denne siden kan du bruke som utgangspunkt for alle nye sider du skal lage. Vi kommer også til å lage et design som du kan bruke, men du bør tilpasse designet slik at det passer for deg og din smak.
-
2B En enkel nettside med bilder og lenker
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
Overskrifter og avsnitt med HTMLNå kan vi legge til litt innhold i
-elementet vårt. Her skal vi se på hvordan vi kan legge til overskrifter og avsnitt. Senere skal vi se på hvordan vi kan legge til andre typer innhold.1B Fra 0 og 1 til tekst, lyd og bilde
Momente 1
Læringsløp
2B En enkel nettside med bilder og lenker
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
BilderDet er bilder på nesten alle nettsider. Hvis de brukes på en god måte, bidrar de til en penere og mer informativ nettside.
3D Funksjoner (prosedyrer)
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
Gi informasjon til funksjoner (parametre)Funksjonen siHei() , som vi laget på forrige side, gir det samme resultatet hver gang vi bruker den. Ofte ønsker vi at en funksjon skal gi forskjellige resultater i ulike situasjoner.
3D Funksjoner (prosedyrer)
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
Få verdier fra en funksjon (returverdier)Så langt i dette kapitlet har vi bare sett på funksjoner som skriver ut noe til konsollen. Som oftest vil vi heller bruke funksjoner til å gjøre en oppgave, uten at resultatet blir synlig.
3D Funksjoner (prosedyrer)
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
Variabler og rekkeviddeI JavaScript kan vi lage variabler med ulik rekkevidde (eng. scope). Det vil si at vi kan begrense hvor variablene vil være tilgjengelige i koden vår.
3D Funksjoner (prosedyrer)
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
3D Funksjoner (prosedyrer)
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
3D Funksjoner (prosedyrer)
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
3D Funksjoner (prosedyrer)
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
Enkle funksjonerNå skal vi se hvordan vi kan lage og bruke en helt enkel funksjon.
3C Valg og løkker
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
3C Valg og løkker
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
3D Funksjoner (prosedyrer)
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
IntroduksjonVi har allerede sett flere eksempler på funksjoner: Math.random() gir oss et tilfeldig tall, Math.floor() runder ned et tall til nærmeste heltall, og console.log() lar oss skrive noe til konsollen.