Hopp til hovedinnhold

Søk

318 treff

  • Tekstsamling

    Fabel 8–10

    Litterær tekst

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 8: Skriv en fortelling

    Dette kapitlet om å skrive en fortelling tilrettelegger for at elevene kan arbeide med ulike mønstre for å skrive egne fortellinger, spesielt ut ifra eksempelteksten «En ganske alminnelig flue av middels størrelse», av Knut Hamsun.

  • Les om kjærlighet

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Recover

    Dette er historien om Josse og Linda Røyse – eller egentlig bare historien om Josse, og om hvordan han skal komme seg over Linda Røyse.  Stakkars Josse! Hvordan skal han komme seg over Linda Røyse?Stakkars Josse! Hvordan skal han komme seg over Linda Røyse? «All you need is love» – men noen ganger kan kjærlighet også være skikkelig fælt. 

  • Skrivelyst

    Fabel 8–10

    Ressurs

    På skoleveien

    Ser du noe rart, fint, morsomt eller skummelt på vei til skolen? Ta et bilde, og skriv en liten tekst om det. Se på det Jesper, Moa, Emilie og alle de andre har skrevet, og bli inspirert! Ser du noe rart, fint, morsomt eller skummelt på vei til skolen? Ta et bilde, og skriv en liten tekst om det. Se på det Jesper, Moa, Emilie og alle de andre har skrevet, og bli inspirert! 

  • Ressurser

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Vurdering

    Utviklingen i skolen har de siste tiårene dreid fra en lærerstyrt undervisnings- og vurderingskultur til en situasjon der eleven, med læreren som veileder, har en aktiv rolle i egen læring.

  • Ressurser

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Tverrfaglige temaer

    De tre fagovergripende temaene, folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling, møter elevene i alle fag. De skal lære hvordan de kan ta vare på seg selv, hvordan de kan være aktive medborgere i samfunnet og hvordan de kan ta vare på kloden vår. 

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 14: En reise i språket

    Hvorfor har språket vårt blitt som det har blitt? Og hvorfor har vi flere språk i Norge? Det siste kapitlet i Fabel 8-10  handler om utviklingen fram til det norske språket slik vi møter det i dag i skrift og tale. 

  • Tekstsamling

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Recover

    Dette er historien om Josse og Linda Røyse – eller egentlig bare historien om Josse, og om hvordan han skal komme seg over Linda Røyse.  Stakkars Josse! Hvordan skal han komme seg over Linda Røyse?Stakkars Josse! Hvordan skal han komme seg over Linda Røyse?

  • Romaner

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Jo fortere jeg går, jo mindre er jeg (utdrag)

    Her kan du lese et utdrag av  Jo fortere jeg går, jo mindre er jeg av forfatter Kjersti Annesdatter Skomsvold.Her kan du lese et utdrag av  Jo fortere jeg går, jo mindre er jeg av forfatter Kjersti Annesdatter Skomsvold.

  • Romaner

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    De usynlige (utdrag)

    Her kan du lese et utdrag av  De usynlige av forfatter Roy Jacobsen.Her kan du lese et utdrag av  De usynlige av forfatter Roy Jacobsen.

  • Noveller

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    I ei grøft

    Her kan du lese novellen I ei grøft   av forfatteren Jan Kristoffer Dale.Her kan du lese novellen I ei grøft   av forfatteren Jan Kristoffer Dale.

  • Les og forstå med Fabel detektivbyrå

    Fabel 1–4

    Artikkel

    Digital lesing

    Fabel detektivbyrå viser deg hvordan du leser og forstår en digital tekst. 

    Fabel detektivbyrå
  • Saktekster

    Fabel 5–7

    Artikkel

    =Oslo åpner for flere stemmer

    Elevene leser en tekst fra gatemagasinet =Oslo, og arbeider med oppgaver til teksten. De skriver også sin egen ytring. 

    =Oslo_thumb.png
  • Religionenes kilder

    Ganas 1–2

    Artikkel

    Religionenes kilder

    Oppstart til temaet "Religionenes kilder" med fokus på refleksjon, diskusjon og begreper.Oppstart til temaet "Religionenes kilder" med fokus på refleksjon, diskusjon og begreper.

  • Utforsk bildebøker

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk bildebøker

    Oppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet «Les bildebok» i  Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet «Les bildebok» i  Fabel 6 . 

  • Pålogget

    Targets

    Artikkel

    Vil du sende bilde?

    Elevene tar stilling til et dilemma om sosiale medier i temaet "Pålogget!" i Fabel 7 . Elevene tar stilling til et dilemma om sosiale medier i temaet "Pålogget!" i Fabel 7 . 

    En tommel ved siden av to knapper; slett bilde eller send bilde. Mellom dem er det et spørsmålstegn.
  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 9: Fortell med ord og bilder

    De siste 20 årene har det kommet stadig flere bildebøker for ungdom og voksne. Det meste av ungdomslitteraturen på markedet er imidlertid hybrider, som blander elementer fra bilderomaner, tegneserier, bildebøker og romaner.

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 8: Skriv en fortelling

    Dette kapitlet om å skrive en fortelling tilrettelegger for at elevene kan arbeide med ulike mønstre for å skrive egne fortellinger, spesielt ut ifra eksempelteksten «En ganske alminnelig flue av middels størrelse», av Knut Hamsun. Tommy og Tigern er en amerikansk tegneserie som handler om en gutt som driver alle rundt seg til vanvidd. En gang sier Tommy: «Vi flørter helt skamløst!» rett etter at han og Marianne har skjelt hverandre ut. Kanskje kan en snøballkrig også være en måte å flørte på?Tommy og Tigern er en amerikansk tegneserie som handler om en gutt som driver alle rundt seg til vanvidd. En gang sier Tommy: «Vi flørter helt skamløst!» rett etter at han og Marianne har skjelt hverandre ut. Kanskje kan en snøballkrig også være en måte å flørte på?

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 4: Diskuter

    Dette kapitlet er et kurskapittel i muntlige ferdigheter som bygger videre på kapitlet ”Si det” i Fabel 8. Målet er å videreutvikle elevenes strategier knyttet til muntlig aktivitet fra spontane og planlagte norskfaglige samtaler og presentasjoner, til å kunne delta aktivt i samtaler og diskusjoner.

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 10: Lag sammensatte tekster

    Dagens elever vokser opp i et bildesamfunn der sammensatte tekster omgir oss på alle kanter. De er vant til å lese og tolke bilder fra ulike bildemedier fra de er bittesmå. Monomodale tekster appellerer i liten grad til dem, som er vant til å forholde seg til mange ulike tegnsystem samtidig.