Hopp til hovedinnhold

Søk

1169 treff

  • Trigonometri

    Matematikk for yrkesfag P

    Læringsløp

    Generell definisjon av sin v og cos v

    I denne delen skal vi se på den generelle definisjonen av sin v og cos v .I denne delen skal vi se på den generelle definisjonen av sin v og cos v .

  • Geometri IM

    Matematikk for yrkesfag P

    Læringsløp

    Eksempel 8: Finn ukjent lengde

    I dette eksemplet skal du finne ukjent lengde i en av de to formlike trekantene.

  • Prosjekter og oppgaver TP

    Matematikk for yrkesfag P

    Læringsløp

    Prosjektoppgave: Konstruksjon av lettvegg

    Å bygge en lettvegg er noe av det første du skal lære. Det er også en oppgave du snart vil få i arbeidslivet.Å bygge en lettvegg er noe av det første du skal lære. Det er også en oppgave du snart vil få i arbeidslivet.

  • Geometri FD

    Matematikk for yrkesfag P

    Læringsløp

    Oppgavene G12–G14

    I disse oppgavene får du også bruk for pytagorassetningen.

  • Geometri DT

    Matematikk for yrkesfag P

    Læringsløp

    Oppgavene G12–G14

    I disse oppgavene får du også bruk for pytagorassetningen.

  • Geometri BA

    Matematikk for yrkesfag P

    Læringsløp

    Oppgavene G11–G13

    I disse oppgavene skal du undersøke om trekantene er rettvinklede.

  • Tabeller og diagrammer

    Matematikk for yrkesfag P

    Læringsløp

    Diagrammer for endring over tid

    Her ser vi på diagrammer som er nyttige når vi vil vise hvordan noe endrer seg over tid eller med alder.

  • Trigonometri

    Matematikk for yrkesfag P

    Læringsløp

    Vekselspenning

    Har du tenkt på hvordan vi kan lage vekselspenning? Eller hvordan en sinuskurve kan oppstå?

  • Geometri IM

    Matematikk for yrkesfag P

    Læringsløp

    Vinkler og lengder i mangekanter

    Vi skal her se på vinkler og lengder i en trekant, og vinkelsummen i en trekant og firkant.

  • Geometri IM

    Matematikk for yrkesfag P

    Læringsløp

    Oppgavene G14 og G15

    I disse oppgavene skal du beregne omkrets av ulike figurer.

  • Kostnadsberegning IM

    Matematikk for yrkesfag T

    Læringsløp

    Kostnadsberegning IM

    Kompetansemål lese, bruke og lage rekneark i arbeidet med budsjett, anbod og kostnadsberekning knytt til informasjonsteknologi og medieproduksjon, og vurdere korleis ulike faktorar påverkar resultatetKompetansemål lese, bruke og lage rekneark i arbeidet med budsjett, anbod og kostnadsberekning knytt til informasjonsteknologi og medieproduksjon, og vurdere korleis ulike faktorar påverkar resultatet

  • Likninger

    Matematikk for yrkesfag P

    Læringsløp

    Oppgavene 1-3

    Disse likningene kan du løse grafisk, slik det er gjort i eksempel 1.

  • Artikler

    Fokus Sosiologi og sosialantropologi

    Artikkel

    Nordmenn uerfarne på restaurant

    Utenlandsk arbeidskraft kan gi et ærlig og interessant blikk på nordmenns atferd og matvaner. Sosialantropolog Runar Døving hevder nordmenn fremdeles må yte før de kan nyte, og den franske sommelieren Edouard Souchal mener norske kunder er litt trauste. Kan vi se det samme som dem ved andre siden av atferden til nordmenn? Les hele saken hos Aftenbladet.no  

  • Artikler

    Fokus Sosiologi og sosialantropologi

    Artikkel

    Overraskende koronaeffekt

    Etter ti år med fallende fruktbarhetstall i Norge, ble det i første kvartal i år født flere barn enn tilsvarende periode i 2020. Økningen i fruktbarhet sier noe om tilliten nordmenn har til myndighetene. Hvordan viser nordmenns tillit til myndighetene seg på andre områder? 

  • Artikler

    Fokus Sosiologi og sosialantropologi

    Artikkel

    Bekymret for unge uten utdanning

    Antall unge uten utdanning og jobb steg under koronapandemien. Tall fra SSB viser at 3,8 prosent av de mellom 25 og 34 år var uføretrygdet i 2020 og trenden er stigende . Hvilke tiltak kan hjelpe denne gruppen ut i arbeid eller utdanning? 

  • Artikler

    Fokus Sosiologi og sosialantropologi

    Artikkel

    Yrkesfag mest lønnsamt for menn

    Ein ny studie viser at menn som vel tradisjonelle mannsdominerte yrkesutdanningar og yrke, har den beste utviklinga etter end utdanning. Dei som gjer det dårlegast på dei same parametrane, er kvinner i tradisjonelle kvinneyrke. Men kvifor det er slik, er usikkert. Kva moglege forklaringar kan de finne?   Les saka på kjønnsforskning.no

  • Geometri TP

    Matematikk for yrkesfag P

    Læringsløp

    Målestokk

    I denne delen skal vi jobbe med målestokk.I denne delen skal vi jobbe med målestokk.

  • Geometri NA

    Matematikk for yrkesfag P

    Læringsløp

    Vinkler

    I denne delen skal vi jobbe med lengder og vinkler i mangekanter.I denne delen skal vi jobbe med lengder og vinkler i mangekanter.

  • Geometri IM

    Matematikk for yrkesfag P

    Læringsløp

    Areal

    I denne delen skal vi jobbe med areal av ulike figurer.I denne delen skal vi jobbe med areal av ulike figurer.

  • Geometri BA

    Matematikk for yrkesfag P

    Læringsløp

    Areal

    I denne delen skal vi jobbe med areal av ulike figurer.I denne delen skal vi jobbe med areal av ulike figurer.