Fag
Trinn
Forfatter
- Lucy Hermoza (52)
- Ukjent Forfatter (21)
- Henrik Ibsen (17)
- Henrik Wergeland (11)
- Demian Vitanza (8)
- Jorunn Brække Ytrelid (8)
- Alexander Kielland (7)
- Johan Sebastian Welhaven (7)
- Alexander H. Sandtorv (6)
- Asbjørnsen og Moe (6)
- Bjørnstjerne Bjørnson (6)
- Camilla Collett (6)
- Ivar Aasen (6)
- Arnulf Øverland (5)
- Joakim Broch Heimstad (5)
Nøkkelord
17 treff
-
Den norske velferdsstaten
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Statens inntekter og utgifterOppgave om den norske velferdsstaten Oppgave om den norske velferdsstaten
-
Lyrikk
Tekstbanken
Litterær tekst
Gamle GrendiHer kan du lese diktet Gamle Grendi av forfatter Ivar Aasen.Her kan du lese diktet Gamle Grendi av forfatter Ivar Aasen.
-
Lyrikk
Tekstbanken
Litterær tekst
Gamle NorigHer kan du lese diktet Gamle Norig av forfatter Ivar Aasen.Her kan du lese diktet Gamle Norig av forfatter Ivar Aasen.
-
Lyrikk
Tekstbanken
Litterær tekst
NordmannenHer kan du lese diktet Nordmannen av forfatter Ivar Aasen.Her kan du lese diktet Nordmannen av forfatter Ivar Aasen.
-
Lyrikk
Tekstbanken
Litterær tekst
SumarkveldenHer kan du lese diktet Sumarkvelden av forfatter Ivar Aasen.Her kan du lese diktet Sumarkvelden av forfatter Ivar Aasen.
-
Folkeviser, fabler og eventyr
Tekstbanken
Litterær tekst
Høna som skulle til Dovrefjell forat ikke allverden skulle forgåLes eventyret Høna som skulle til Dovrefjell forat ikke allverden skulle forgå.Les eventyret Høna som skulle til Dovrefjell forat ikke allverden skulle forgå.
-
Folkeviser, fabler og eventyr
Tekstbanken
Litterær tekst
LurvehetteLes eventyret Lurvehette .Les eventyret Lurvehette .
-
Folkeviser, fabler og eventyr
Tekstbanken
Litterær tekst
De tre bukkene Bruse som skulle gå til seters og gjøre seg feteHer kan du lese eventyret De tre bukkene Bruse som skulle gå til seters og gjøre seg fete.Her kan du lese eventyret De tre bukkene Bruse som skulle gå til seters og gjøre seg fete.
-
Folkeviser, fabler og eventyr
Tekstbanken
Litterær tekst
Kvitebjørn kong ValemonHer kan du lese eventyret Kvitebjørn kong Valemon.Her kan du lese eventyret Kvitebjørn kong Valemon.
-
Folkeviser, fabler og eventyr
Tekstbanken
Litterær tekst
Mannen som skulle stelle hjemmeHer kan du lese eventyret Mannen som skulle stelle hjemme.Her kan du lese eventyret Mannen som skulle stelle hjemme.
-
Folkeviser, fabler og eventyr
Tekstbanken
Litterær tekst
ReveenkaHer kan du lese eventyret Reveenka .Her kan du lese eventyret Reveenka .
-
Lyrikk
Tekstbanken
Litterær tekst
Dei Gamle FjelliHer kan du lese novellen Dei Gamle Fjelli av forfatter Ivar Aasen.Her kan du lese novellen Dei Gamle Fjelli av forfatter Ivar Aasen.
-
Sakprosa
Tekstbanken
Litterær tekst
Om vort SkriftsprogLes notatet Om vort Skriftsprog av forfatter Ivar Aasen.Les notatet Om vort Skriftsprog av forfatter Ivar Aasen.
-
Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?
Bokbussen RØD/BLÅ
Læringsløp
2: FordypningDet blir stadig flere eksempler på domfellelser på hatefulle ytringer, hvor det også framkommer klart at det å tolke lovverket og å forstå definisjonen av en hatefull ytring ofte spriker.Det blir stadig flere eksempler på domfellelser på hatefulle ytringer, hvor det også framkommer klart at det å tolke lovverket og å forstå definisjonen av en hatefull ytring ofte spriker.
-
Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
4: DebattrundenHvorfor det er så vanskelig å diskutere problemstillinger som er knyttet til ytringsfriheten og hatefulle ytringer?Hvorfor det er så vanskelig å diskutere problemstillinger som er knyttet til ytringsfriheten og hatefulle ytringer?
-
Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?
Bokbussen RØD/BLÅ
Læringsløp
1: Hva sier lovverket?Det er særlig to lover du bør kjenne til som har med ytringsfrihet og hatefulle ytringer å gjøre. Etter å ha gjennomgått lovtekstene i plenum, skal dere diskutere dem i grupper og gjøre oppgavene under. Til slutt leder læreren en oppsummering i plenum.Det er særlig to lover du bør kjenne til som har med ytringsfrihet og hatefulle ytringer å gjøre. Etter å ha gjennomgått lovtekstene i plenum, skal dere diskutere dem i grupper og gjøre oppgavene under. Til slutt leder læreren en oppsummering i plenum.
-
Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
3: RefleksjonHatefulle ytringer blir stadig en større utfordring for demokratiet og ytringsfriheten i vår digitale hverdag. Hatefulle ytringer blir stadig en større utfordring for demokratiet og ytringsfriheten i vår digitale hverdag.