Hopp til hovedinnhold

Søk

1204 treff

  • 6 Demokrati for alle – fra 1814 til i dag

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kapittelveiledning

    6 Demokrati for alle – fra 1814 til i dag

  • 3 Identitet – hvem er vi?

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kapittelveiledning

    3 Identitet – hvem er vi?

  • 9 Norsk politikk – politiske partier og ideologier

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kapittelveiledning

    9 Norsk politikk – politiske partier og ideologier.

  • Lærerveiledning

    Arena 8–10

    Innholdspakke

    Lærerveiledning

    Her finner du lærerveiledning til Arena 10.

  • 4 Nasjonalisme

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kapittelveiledning

    4 Nasjonalisme

    En tribune full av mennesker som jubler. De vifter med norske flagg og holder opp plakater.
  • 7 Mellomkrigstid og annen verdenskrig i Norge

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kilder

    Kilder brukt i kapittel 7.

  • Menneskerettigheter

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Lag en plakat

    Du skal fordype deg i selvvalgte menneskerettigheter. Lag en plakat som tar opp en eller flere menneskerettigheter og betydningen denne/disse har for vårt dagligliv.

  • Hvorfor trenger vi å høre til?

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

  • 2 Mangfold – å leve sammen

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kilder

    Kilder som er brukt i kapittel 2.

  • Den norske velferdsstaten

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Statens inntekter og utgifter

     Oppgave om den norske velferdsstaten Oppgave om den norske velferdsstaten

  • Å være norsk

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Å være norsk

    I denne oppgaven skal du jobbe med tekster skrevet av kjente forfattere som utgangspunkt for å si noe om samfunnet du lever i. Alle tekstene tar for seg hva det vil si å være norsk i vår tid, og kan sette i gang refleksjoner og diskusjoner  om temaene identitet, kultur, roller og norm versus avvik.I denne oppgaven skal du jobbe med tekster skrevet av kjente forfattere som utgangspunkt for å si noe om samfunnet du lever i. Alle tekstene tar for seg hva det vil si å være norsk i vår tid, og kan sette i gang refleksjoner og diskusjoner  om temaene identitet, kultur, roller og norm versus avvik.

  • Fagstoff

    Fokus Samfunnskunnskap

    Artikkel

    Det amerikanske valget

    I dette undervisningsopplegget skal du lese artikkelen om digital krigføring  sammen med klassen. Bruk gjerne litt tid på de grafiske framstillingene, så du er sikker på at du forstår innholdet i dem. Deretter skal du gjøre oppgavene i del 1. I det videre arbeidet skal dere se en episode av NRK – serien UXA  og gjøre oppgavene i del 2.

  • 2 Seksualitet

    Arena 8–10

    Artikkel

    Innledning og oppstart

    Dette kapitlet skal gi elevene mulighet til å utforske temaet seksualitet på en samfunnsvitenskapelig måte. Det innebærer blant annet å forstå at seksualitet ikke bare handler om seksuell praksis, men også om kropp, kjønn, identitet, relasjoner og grenser. I lærerplanens overordnede del er folkehelse og livsmestring ett av tre tverrgående temaer.        

  • 2 Samfunn – å leve sammen

    Arena 8–10

    Artikkel

    Innledning og oppstart

    I dette kapitlet skal elevene utforske hva et samfunn er, og hvilke prosesser som er nødvendige for at samfunn skal være levedyktige. 

  • Den norske velferdsstaten

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Omfordeling av statsbudsjettet

    Oppgave 3 i et undervisningsopplegg om den norske velferdsstaten.Oppgave 3 i et undervisningsopplegg om den norske velferdsstaten.

  • Inkluderende arbeidsliv

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Inkluderende arbeidsliv

    I denne delen skal du jobbe med ulike grunner til at det kan være vanskelig å få eller å være i arbeid. Du skal reflektere over følgende problemstillinger:I denne delen skal du jobbe med ulike grunner til at det kan være vanskelig å få eller å være i arbeid. Du skal reflektere over følgende problemstillinger:

  • Utenforskap og barnefattigdom

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Samarbeidslæring

    Å dele kunnskap gjør at alle lærer bedre, så i denne oppgaven skal dere jobbe i to grupper: én læringsgruppe og én ekspertgruppe. Læreren deler dere inn i grupper.Å dele kunnskap gjør at alle lærer bedre, så i denne oppgaven skal dere jobbe i to grupper: én læringsgruppe og én ekspertgruppe. Læreren deler dere inn i grupper.

  • Lær fagbegrepene i kapittel 6

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Test deg selv

    Svar på spørsmålene under. NB!  Enkelte av spørsmålene tar utgangspunkt i fagbegreper du ikke finner i den forenklede utgaven av læreboka. 

    To kalde og skittne hender klamrer seg til et rødt Cocca-Cola beger i papp. Personen har på seg en strikkegenser som det har begynt å samle seg snekrystaller på.
  • Årsplan

    Fokus Samfunnskunnskap

    Innholdspakke

    Årsplan

    Her finner du tre ulike årsplaner; én temabasert, én som følger bokas kronologi og én som passer i valgår.

  • Ballongslipp

    ERGO Fysikk 1–2

    Læringsløp

    Kraftanalyse

    Før vi går i gang med simuleringer og dataanalyse, er det verdt å bruke litt tid på å analysere kreftene som virker på en ballong som faller.