Fag
- Norsk (1354)
- Spansk (1328)
- Tysk (902)
- Engelsk (727)
- Psykologi (497)
- Matematikk (315)
- Samfunnsfag (295)
- Informasjonsteknologi (292)
- Historie (272)
- Samfunnskunnskap (247)
- Fransk (238)
- Kjemi (194)
- Sosiologi og sosialantropologi (159)
- Fysikk (155)
- Geofag (141)
Trinn
- 10. trinn (1746)
- 8. trinn (1746)
- 9. trinn (1746)
- Vg2 (1499)
- 5. trinn (1279)
- 6. trinn (1279)
- 7. trinn (1279)
- Vg1 (1116)
- Vg3 (402)
- 1. trinn (58)
- 2. trinn (58)
- 3. trinn (45)
- 4. trinn (45)
Forfatter
- Joakim Broch Heimstad (5)
- Joakim Borch Heimstad (4)
- Margrethe Aas Johnsen (4)
- Klaus Mann (3)
- Wolfgang Borchert (3)
- Wilhelm Busch (2)
- #wtf?! – Wissen, Thesen, Fakten (1)
- Ane Christiansen (1)
- Benjamin Bigl (1)
- Demian Vitanza (1)
- Espen Stueland (1)
- Kapittel 13 (1)
- Lena Lindgren (1)
- Ole Robert Sunde (1)
- Thomas Grüter (1)
Nøkkelord
1499 treff
-
Fagstoff
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
Bærekraftig utviklingHva forbinder du med bærekraftig utvikling? Hva betyr begrepene bærekraftig og utvikling ? Er det noe som bare har med naturen å gjøre eller ligger det mer i begrepene?
-
Glosetygger
Momente 1
Artikkel
9 Das haben wir erfundenHer finner du glosene og glosetyggerne til kapittel 9. NB! Når du lærer tyske substantiv, er det lurt å lære artikkelen samtidig ( der , die eller das ). I Glosetyggeren må du huske at det norske substantivet derfor må stå i bestemt form, for eksempel: das Haus huset.
-
Glosetygger
Momente 1
Artikkel
15 Es war einmalHer finner du glosene og glosetyggerne til kapittel 15. NB! Når du lærer tyske substantiv, er det lurt å lære artikkelen samtidig ( der , die eller das ). I Glosetyggeren må du huske at det norske substantivet derfor må stå i bestemt form, for eksempel: das Haus huset.
-
Artikler
Fokus Sosiologi og sosialantropologi
Artikkel
Nordmenn uerfarne på restaurantUtenlandsk arbeidskraft kan gi et ærlig og interessant blikk på nordmenns atferd og matvaner. Sosialantropolog Runar Døving hevder nordmenn fremdeles må yte før de kan nyte, og den franske sommelieren Edouard Souchal mener norske kunder er litt trauste. Kan vi se det samme som dem ved andre siden av atferden til nordmenn? Les hele saken hos Aftenbladet.no
-
Artikler
Fokus Sosiologi og sosialantropologi
Artikkel
Overraskende koronaeffektEtter ti år med fallende fruktbarhetstall i Norge, ble det i første kvartal i år født flere barn enn tilsvarende periode i 2020. Økningen i fruktbarhet sier noe om tilliten nordmenn har til myndighetene. Hvordan viser nordmenns tillit til myndighetene seg på andre områder?
-
Undervisningsopplegg
Momente 1
Artikkel
Fluesmekker: Løst sammensatte verbDenne oppgaven trener elevene på ordforråd.
-
Undervisningsopplegg
Momente 1
Artikkel
Exit-lapperDette er en fin måte å avslutte en økt eller et tema på. Det bidrar til egenrefleksjon og vurdering for og av læring og kan gjennomføres på alle temaer.
-
Artikler
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
SmartklokkeinvasjonenNye tall fra Medietilsynet viser at mer enn en fjerdedel av norske niåringer har en klokke de kan ringe med og som foreldrene kan bruke til å ha oversikt over hvor barna er. Hva gjør det med barndommen, hvis ungene alltid er under oppsyn? Les saken på NRK.no .
-
Artikler
Fokus Sosiologi og sosialantropologi
Artikkel
Bekymret for unge uten utdanningAntall unge uten utdanning og jobb steg under koronapandemien. Tall fra SSB viser at 3,8 prosent av de mellom 25 og 34 år var uføretrygdet i 2020 og trenden er stigende . Hvilke tiltak kan hjelpe denne gruppen ut i arbeid eller utdanning?
-
Artikler
Fokus Sosiologi og sosialantropologi
Artikkel
Yrkesfag mest lønnsamt for mennEin ny studie viser at menn som vel tradisjonelle mannsdominerte yrkesutdanningar og yrke, har den beste utviklinga etter end utdanning. Dei som gjer det dårlegast på dei same parametrane, er kvinner i tradisjonelle kvinneyrke. Men kvifor det er slik, er usikkert. Kva moglege forklaringar kan de finne? Les saka på kjønnsforskning.no
-
Samisk identitet og kultur
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Tabu-kortKort som skrives ut. Tilhører øvelsen der man forklarer begreper uten å bruke tabuord. Temaer er sosialisering, identitet og kultur.
-
Glosetygger
Momente 1
Artikkel
18 Endlich Ferien!Her finner du glosene og glosetyggerne til kapittel 18. NB! Når du lærer tyske substantiv, er det lurt å lære artikkelen samtidig ( der , die eller das ). I Glosetyggeren må du huske at det norske substantivet derfor må stå i bestemt form, for eksempel: das Haus huset.
-
Øyet som ser og samfunnsvitenskapelig metode
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Øyet som ser og samfunnsvitenskapelig metodeI de følgende oppgavene er målet at du utfordres på hva som avgjør hva du legger merke til når du skal forske på samfunnet. Du skal jobbe med oppgaver som handler om valgmanipulasjon og du skal jobbe med forsking på hvor vellykka innføringa av fraværsgrensa har vært.I de følgende oppgavene er målet at du utfordres på hva som avgjør hva du legger merke til når du skal forske på samfunnet. Du skal jobbe med oppgaver som handler om valgmanipulasjon og du skal jobbe med forsking på hvor vellykka innføringa av fraværsgrensa har vært.
-
Hvorfor trenger vi å høre til?
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Mennesket er et sosialt vesenHer kan du lese om Maslows behovspyramide og om samfunnsvitenskapelig metode.
-
Fredsprisen til journalister
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Makt og ytringsfrihetI denne oppgaven skal dere diskutere tildelingen av Nobels fredspris til Maria Ressa og Dmitrij Muratov. Først i grupper og etterpå i plenum.
-
Repetisjon: Ord og uttrykk
Momente 1
Artikkel
LieblingsdingeHer finner du nyttige ord og uttrykk du trenger når du skal snakke om hva du liker.
-
Glosetygger
Momente 1
Artikkel
13 Durch das JahrHer finner du glosene og glosetyggerne til kapittel 13. NB! Når du lærer tyske substantiv, er det lurt å lære artikkelen samtidig ( der , die eller das ). I Glosetyggeren må du huske at det norske substantivet derfor må stå i bestemt form, for eksempel: das Haus huset.
-
Repetisjon: Ord og uttrykk
Momente 1
Artikkel
Zuhause und die WeltHer finner du nyttige ord og uttrykk du trenger når du skal fortelle om hvor du bor, hvordan du kommer deg til ulike steder og hvor du drar på ferie.
-
Glosetygger
Momente 1
Artikkel
10 Ich liebe dichHer finner du glosene og glosetyggerne til kapittel 10. NB! Når du lærer tyske substantiv, er det lurt å lære artikkelen samtidig ( der , die eller das ). I Glosetyggeren må du huske at det norske substantivet derfor må stå i bestemt form, for eksempel: das Haus huset.
-
Menneskerettigheter
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Er noen menneskerettigheter viktigere enn andre?Hvis vi måtte klart oss uten noen av menneskerettighetene, hvilke skulle det vært?