Hopp til hovedinnhold

Søk

18 treff

  • Sakprosa

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Kan et dikterliv beregnes etter lengden?

    Les essayet Kan et dikterliv beregnes etter lengden?  av forfatter Camilla Collett.Les essayet Kan et dikterliv beregnes etter lengden?  av forfatter Camilla Collett.

  • Sakprosa

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Optegnelser fra ungdomsaarene (utdrag)

    Her kan du lese et utdrag av sakprosateksten  Optegnelser fra ungdomsaarene  av forfatteren Camilla Collett.Her kan du lese et utdrag av sakprosateksten  Optegnelser fra ungdomsaarene  av forfatteren Camilla Collett.

  • Romaner

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Fra de stummes leir (utdrag)

    Her kan du lese et utdrag av  Fra de stummes leir av forfatter Camilla Collett.Her kan du lese et utdrag av  Fra de stummes leir av forfatter Camilla Collett.

  • Romaner

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Amtmandens Døttre (utdrag)

    Her kan du lese et utdrag av  Amtmandens Døttre av forfatter Camilla Collett.Her kan du lese et utdrag av  Amtmandens Døttre av forfatter Camilla Collett.

  • Romaner

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Amtmandens Døttre: Jomfru Møllerups historie (utdrag)

    Her kan du lese et utdrag av romanen  Amtmandens Døttre  av forfatteren Camilla Collett.Her kan du lese et utdrag av romanen  Amtmandens Døttre  av forfatteren Camilla Collett.

  • Om Pasos

    Pasos

    Artikkel

    Ordinnlæring i Pasos

    Med fagfornyelsen skal elevene «utvikle kunnskaper og ferdigheter for å kommunisere hensiktsmessig både muntlig og skriftlig. Språket skal tas i bruk fra første stund både uten og med bruk av ulike medier og verktøy. PASOS er elevenes verktøy i spansk. Elever ved Charlottenlund videregående skole i Trondheim. Primer paso: 400 (+ 200) Aktivt ordforråd Ordtilfang totalt: ca. 1000 ord – halvparten aktivt/passivt ordforråd

  • Årshjul

    Pasos

    Artikkel

    Un viaje especial

    Vi har laget et muntlig opplegg som det passer godt å bruke i andreklasse nå utover våren. Temaet er en reise. Elevene jobber i mindre grupper og får oppgaver utdelt underveis. Vi anbefaler å gjennomføre oppgaven som et prosjekt over 2-3 uker, men den kan også brukes isolert. Det følger forslag til vurderingskriterier med til oppgaven.

    Undervisningsopplegg_thumb04.png
  • Audio y vídeo

    Pasos

    Artikkel

  • Eksamensløsninger (LK20)

    Informasjonsteknologi 1–2

    Artikkel

    Løsningsforslag Eksamen Vår 2024

    NB! Dette er et løsnings forslag . Det er flere av disse oppgavene som kan løses på forskjellige måter.

  • 5A Kunstig intelligens

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Tema: KI i våpenindustrien

    Serien «Ammo» på TV 2 handler om bruk av KI i våpenindustri og krig. 

  • Sakprosa

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Om forfatterinner (utdrag)

    Her kan du lese et utdrag av teksten  Om forfatterinner av forfatter Camilla Collett.   Her kan du lese et utdrag av teksten  Om forfatterinner av forfatter Camilla Collett.   

  • 5A Kunstig intelligens

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Tema: KI i undervisning

    Kunstig intelligens har potensial til å revolusjonere undervisningssektoren på mange måter. Her skal vi drøfte hvordan vi kan se for oss tilpasset læring på ulike nivåer ved bruk av KI.

  • 5A Kunstig intelligens

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Tema: Arbeid og kompetanse

    Den industrielle revolusjonen, der man gikk fra håndverk og muskelkraft til fabrikkproduksjon og maskinkraft, førte til at mange yrker og arbeidsplasser ble borte. I nyere tid har vi sett at datamaskiner gradvis erstatter menneskelig arbeidskraft, og med KI har denne utviklingen skutt fart.

  • Eksamensløsninger (LK20)

    Informasjonsteknologi 1–2

    Artikkel

    Løsningsforslag Eksamen Vår 2023

    NB! Dette er et løsnings forslag . Det er flere av disse oppgavene som kan løses på forskjellige måter.

  • 5A Kunstig intelligens

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Muligheter og utfordringer med KI

    Med tradisjonell programmering gjør en datamaskin nøyaktig det du ber den om å gjøre, én ting om gangen i en bestemt rekkefølge. Det har vært enkelt å finne støtte for at en datamaskin ikke er «intelligent», og at den ikke forstår mer enn hundre tusen millioner brødristere. Selv om dette fortsatt er sant – datamaskinen skjønner bare opp eller ned – så har de store framskrittene innenfor KI-områdene nevrale nettverk og dyp læring gjort at vi i dag snakker om «maskiner som tenker», og at kunstig intelligens revolusjonerer verden.

  • 5A Kunstig intelligens

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Tema: «Deepfakes»

    «Du tror ikke hva du ser, og du ser ikke hva du tror» er en uttalelse som ikke lenger bare hører til i tryllekunstneres verden. Med dagens KI-verktøy kan vi nemlig lage lyd, bilder og videoer som det ikke er mulig å skille fra ekte materiale. NRK har laget et eksempel som viser hvor enkelt det er å gjøre om politikeren Abid Raja til Einar fra Byåsen.

  • 5A Kunstig intelligens

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Tema: Sosiale medier

    I forkant av det amerikanske presidentvalget i 2016 forsøkte russerne via sosiale medier å påvirke resultatet. FFI har studert dette og skrevet en rapport  som blant annet konkluderer med at et demokratisk land vanskelig kan stoppe slike forsøk direkte, men i stedet må håndtere dem ved å øke kunnskapen om hvordan påvirkning fungerer i sosiale medier.

  • Andre vurderingsaktiviteter

    Momente 1

    Artikkel

    Repetisjonsoppgaver

    Test ut oppsummeringsoppgavene våre etter første og andre år. I disse oppleggene er det gode muligheter for repetisjon og skriftlig + muntlig vurdering.