Fag
Trinn
Forfatter
- Lucy Hermoza (52)
- Ukjent Forfatter (21)
- Henrik Ibsen (17)
- Henrik Wergeland (11)
- Demian Vitanza (8)
- Jorunn Brække Ytrelid (8)
- Alexander Kielland (7)
- Johan Sebastian Welhaven (7)
- Alexander H. Sandtorv (6)
- Asbjørnsen og Moe (6)
- Bjørnstjerne Bjørnson (6)
- Camilla Collett (6)
- Ivar Aasen (6)
- Joakim Broch Heimstad (5)
- Ane Christiansen (4)
19 treff
-
Artikler
Kjemi 1–2
Artikkel
Medisin mot koronavirusVåren 2020 ble sterkt preget av SARS-Cov-2 (eller koronaviruset), og førte til store nasjonale tiltak i Norge, og internasjonale tiltak i resten av verden. Denne situasjonen blir ofte kalt koronakrisen. Nyhetsbildet var farget av krisen, og mange eksperter, forskere og andre ble intervjuet daglig om situasjonen. Koronavirus
-
Artikler
Kjemi 1–2
Artikkel
Liv på Venus?14. september 2020 publiserte et lag med internasjonale forskere en artikkel i det anerkjente tidsskriftet Nature Astronomy. Forskerne forklarte at de hadde oppdaget relativt store mengder av gassen fosfin i atmosfæren på planeten Venus.
-
Den norske velferdsstaten
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Statens inntekter og utgifterOppgave om den norske velferdsstaten Oppgave om den norske velferdsstaten
-
Artikler
Kjemi 1–2
Artikkel
Grottefest i OsloNatt til søndag 30. august 2020 ble fem personer kritisk skadet og totalt 25 personer innlagt på sykehus etter en rave-fest.
-
Artikler
Kjemi 1–2
Artikkel
Antibac og koronavirusUtbruddet av koronavirus har resultert i at Antibac plutselig er blitt en mangelvare. På nettet florerer det med oppskrifter på hjemmelagd Antibac. Spørsmålet er om disse oppskriftene faktisk gir hånddesinfeksjon. Antibac
-
Artikler
Kjemi 1–2
Artikkel
Plastspisende bakterierPolyuretan er en mye brukt plasttype som vi finner igjen i syntetiske fibre (som spandex), joggesko, kjøkkensvamper, madrasser og mye annet.
-
Eksamensløsninger (LK20)
Informasjonsteknologi 1–2
Artikkel
Løsningsforslag Eksamen Vår 2024NB! Dette er et løsnings forslag . Det er flere av disse oppgavene som kan løses på forskjellige måter.
-
Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
3: RefleksjonHatefulle ytringer blir stadig en større utfordring for demokratiet og ytringsfriheten i vår digitale hverdag. Hatefulle ytringer blir stadig en større utfordring for demokratiet og ytringsfriheten i vår digitale hverdag.
-
5A Kunstig intelligens
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
Tema: KI i våpenindustrienSerien «Ammo» på TV 2 handler om bruk av KI i våpenindustri og krig.
-
5A Kunstig intelligens
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
Tema: KI i undervisningKunstig intelligens har potensial til å revolusjonere undervisningssektoren på mange måter. Her skal vi drøfte hvordan vi kan se for oss tilpasset læring på ulike nivåer ved bruk av KI.
-
5A Kunstig intelligens
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
Tema: Arbeid og kompetanseDen industrielle revolusjonen, der man gikk fra håndverk og muskelkraft til fabrikkproduksjon og maskinkraft, førte til at mange yrker og arbeidsplasser ble borte. I nyere tid har vi sett at datamaskiner gradvis erstatter menneskelig arbeidskraft, og med KI har denne utviklingen skutt fart.
-
Eksamensløsninger (LK20)
Informasjonsteknologi 1–2
Artikkel
Løsningsforslag Eksamen Vår 2023NB! Dette er et løsnings forslag . Det er flere av disse oppgavene som kan løses på forskjellige måter.
-
5A Kunstig intelligens
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
Muligheter og utfordringer med KIMed tradisjonell programmering gjør en datamaskin nøyaktig det du ber den om å gjøre, én ting om gangen i en bestemt rekkefølge. Det har vært enkelt å finne støtte for at en datamaskin ikke er «intelligent», og at den ikke forstår mer enn hundre tusen millioner brødristere. Selv om dette fortsatt er sant – datamaskinen skjønner bare opp eller ned – så har de store framskrittene innenfor KI-områdene nevrale nettverk og dyp læring gjort at vi i dag snakker om «maskiner som tenker», og at kunstig intelligens revolusjonerer verden.
-
Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
4: DebattrundenHvorfor det er så vanskelig å diskutere problemstillinger som er knyttet til ytringsfriheten og hatefulle ytringer?Hvorfor det er så vanskelig å diskutere problemstillinger som er knyttet til ytringsfriheten og hatefulle ytringer?
-
5A Kunstig intelligens
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
Tema: «Deepfakes»«Du tror ikke hva du ser, og du ser ikke hva du tror» er en uttalelse som ikke lenger bare hører til i tryllekunstneres verden. Med dagens KI-verktøy kan vi nemlig lage lyd, bilder og videoer som det ikke er mulig å skille fra ekte materiale. NRK har laget et eksempel som viser hvor enkelt det er å gjøre om politikeren Abid Raja til Einar fra Byåsen.
-
5A Kunstig intelligens
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
Tema: Sosiale medierI forkant av det amerikanske presidentvalget i 2016 forsøkte russerne via sosiale medier å påvirke resultatet. FFI har studert dette og skrevet en rapport som blant annet konkluderer med at et demokratisk land vanskelig kan stoppe slike forsøk direkte, men i stedet må håndtere dem ved å øke kunnskapen om hvordan påvirkning fungerer i sosiale medier.
-
Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?
Bokbussen RØD/BLÅ
Læringsløp
2: FordypningDet blir stadig flere eksempler på domfellelser på hatefulle ytringer, hvor det også framkommer klart at det å tolke lovverket og å forstå definisjonen av en hatefull ytring ofte spriker.Det blir stadig flere eksempler på domfellelser på hatefulle ytringer, hvor det også framkommer klart at det å tolke lovverket og å forstå definisjonen av en hatefull ytring ofte spriker.
-
Artikler
Fabel 8–10
Artikkel
Eksplosjonen i BeirutDen 5. august 2020 eksploderte et varehus i havneområdet i Beirut i Libanon. Eksplosjonen var fryktelig kraftig.
-
Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?
Bokbussen RØD/BLÅ
Læringsløp
1: Hva sier lovverket?Det er særlig to lover du bør kjenne til som har med ytringsfrihet og hatefulle ytringer å gjøre. Etter å ha gjennomgått lovtekstene i plenum, skal dere diskutere dem i grupper og gjøre oppgavene under. Til slutt leder læreren en oppsummering i plenum.Det er særlig to lover du bør kjenne til som har med ytringsfrihet og hatefulle ytringer å gjøre. Etter å ha gjennomgått lovtekstene i plenum, skal dere diskutere dem i grupper og gjøre oppgavene under. Til slutt leder læreren en oppsummering i plenum.