Fag
Trinn
Forfatter
- Lucy Hermoza (52)
- Ukjent Forfatter (21)
- Henrik Ibsen (17)
- Henrik Wergeland (11)
- Demian Vitanza (8)
- Jorunn Brække Ytrelid (8)
- Alexander Kielland (7)
- Johan Sebastian Welhaven (7)
- Alexander H. Sandtorv (6)
- Asbjørnsen og Moe (6)
- Bjørnstjerne Bjørnson (6)
- Camilla Collett (6)
- Ivar Aasen (6)
- Joakim Broch Heimstad (5)
- Ane Christiansen (4)
23 treff
-
Den norske velferdsstaten
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Statens inntekter og utgifterOppgave om den norske velferdsstaten Oppgave om den norske velferdsstaten
-
Artikler
Kjemi 1–2
Artikkel
Antibac og koronavirusUtbruddet av koronavirus har resultert i at Antibac plutselig er blitt en mangelvare. På nettet florerer det med oppskrifter på hjemmelagd Antibac. Spørsmålet er om disse oppskriftene faktisk gir hånddesinfeksjon. Antibac
-
Artikler
Kjemi 1–2
Artikkel
Grottefest i OsloNatt til søndag 30. august 2020 ble fem personer kritisk skadet og totalt 25 personer innlagt på sykehus etter en rave-fest.
-
Fremmedkrigere
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
-
Artikler
Kjemi 1–2
Artikkel
Medisin mot koronavirusVåren 2020 ble sterkt preget av SARS-Cov-2 (eller koronaviruset), og førte til store nasjonale tiltak i Norge, og internasjonale tiltak i resten av verden. Denne situasjonen blir ofte kalt koronakrisen. Nyhetsbildet var farget av krisen, og mange eksperter, forskere og andre ble intervjuet daglig om situasjonen. Koronavirus
-
Artikler
Kjemi 1–2
Artikkel
Liv på Venus?14. september 2020 publiserte et lag med internasjonale forskere en artikkel i det anerkjente tidsskriftet Nature Astronomy. Forskerne forklarte at de hadde oppdaget relativt store mengder av gassen fosfin i atmosfæren på planeten Venus.
-
Artikler
Kjemi 1–2
Artikkel
Plastspisende bakterierPolyuretan er en mye brukt plasttype som vi finner igjen i syntetiske fibre (som spandex), joggesko, kjøkkensvamper, madrasser og mye annet.
-
Om Pasos
Pasos
Artikkel
Ordinnlæring i PasosMed fagfornyelsen skal elevene «utvikle kunnskaper og ferdigheter for å kommunisere hensiktsmessig både muntlig og skriftlig. Språket skal tas i bruk fra første stund både uten og med bruk av ulike medier og verktøy. PASOS er elevenes verktøy i spansk. Elever ved Charlottenlund videregående skole i Trondheim. Primer paso: 400 (+ 200) Aktivt ordforråd Ordtilfang totalt: ca. 1000 ord – halvparten aktivt/passivt ordforråd
-
Årshjul
Pasos
Artikkel
Un viaje especialVi har laget et muntlig opplegg som det passer godt å bruke i andreklasse nå utover våren. Temaet er en reise. Elevene jobber i mindre grupper og får oppgaver utdelt underveis. Vi anbefaler å gjennomføre oppgaven som et prosjekt over 2-3 uker, men den kan også brukes isolert. Det følger forslag til vurderingskriterier med til oppgaven.
-
Audio y vídeo
Pasos
Artikkel
Me lo regaló mi madreting; objekt
-
Akter
Tekstbanken
Litterær tekst
EpilogNÅ (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese epilogen.NÅ (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese epilogen.
-
Akter
Tekstbanken
Litterær tekst
PrologNÅ (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese prologen. NÅ (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese prologen.
-
Akter
Tekstbanken
Litterær tekst
Femte minne fra framtidenNÅ (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese femte minne fra framtiden.NÅ (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese femte minne fra framtiden.
-
Akter
Tekstbanken
Litterær tekst
Første minne fra framtidenNÅ (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese første minne fra framtiden.NÅ (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese første minne fra framtiden.
-
Akter
Tekstbanken
Litterær tekst
Fjerde minne fra framtidenNÅ (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese fjerde minne fra framtiden.NÅ (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese fjerde minne fra framtiden.
-
Akter
Tekstbanken
Litterær tekst
Tredje minne fra framtidenNå (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese tredje minne fra framtiden.Nå (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese tredje minne fra framtiden.
-
Akter
Tekstbanken
Litterær tekst
Andre minne fra framtidenNå (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese andre minne fra framtiden.Nå (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese andre minne fra framtiden.
-
Andre vurderingsaktiviteter
Momente 1
Artikkel
RepetisjonsoppgaverTest ut oppsummeringsoppgavene våre etter første og andre år. I disse oppleggene er det gode muligheter for repetisjon og skriftlig + muntlig vurdering.
-
Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?
Bokbussen RØD/BLÅ
Læringsløp
2: FordypningDet blir stadig flere eksempler på domfellelser på hatefulle ytringer, hvor det også framkommer klart at det å tolke lovverket og å forstå definisjonen av en hatefull ytring ofte spriker.Det blir stadig flere eksempler på domfellelser på hatefulle ytringer, hvor det også framkommer klart at det å tolke lovverket og å forstå definisjonen av en hatefull ytring ofte spriker.
-
Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
4: DebattrundenHvorfor det er så vanskelig å diskutere problemstillinger som er knyttet til ytringsfriheten og hatefulle ytringer?Hvorfor det er så vanskelig å diskutere problemstillinger som er knyttet til ytringsfriheten og hatefulle ytringer?