Hopp til hovedinnhold

Søk

23 treff

  • Den norske velferdsstaten

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Statens inntekter og utgifter

     Oppgave om den norske velferdsstaten Oppgave om den norske velferdsstaten

  • Artikler

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    Antibac og koronavirus

    Utbruddet av koronavirus har resultert i at Antibac plutselig er blitt en mangelvare. På nettet florerer det med oppskrifter på hjemmelagd Antibac. Spørsmålet er om disse oppskriftene faktisk gir hånddesinfeksjon.   Antibac

  • Artikler

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    Grottefest i Oslo

    Natt til søndag 30. august 2020 ble fem personer kritisk skadet og totalt 25 personer innlagt på sykehus etter en rave-fest.  

  • Fremmedkrigere

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

  • Artikler

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    Medisin mot koronavirus

    Våren 2020 ble sterkt preget av SARS-Cov-2 (eller koronaviruset), og førte til store nasjonale tiltak i Norge, og internasjonale tiltak i resten av verden. Denne situasjonen blir ofte kalt koronakrisen. Nyhetsbildet var farget av krisen, og mange eksperter, forskere og andre ble intervjuet daglig om situasjonen.   Koronavirus

  • Artikler

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    Liv på Venus?

    14. september 2020 publiserte et lag med internasjonale forskere en artikkel i det anerkjente tidsskriftet Nature Astronomy. Forskerne forklarte at de hadde oppdaget relativt store mengder av gassen fosfin i atmosfæren på planeten Venus.

  • Artikler

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    Plastspisende bakterier

    Polyuretan er en mye brukt plasttype som vi finner igjen i syntetiske fibre (som spandex), joggesko, kjøkkensvamper, madrasser og mye annet.   

  • Om Pasos

    Pasos

    Artikkel

    Ordinnlæring i Pasos

    Med fagfornyelsen skal elevene «utvikle kunnskaper og ferdigheter for å kommunisere hensiktsmessig både muntlig og skriftlig. Språket skal tas i bruk fra første stund både uten og med bruk av ulike medier og verktøy. PASOS er elevenes verktøy i spansk. Elever ved Charlottenlund videregående skole i Trondheim. Primer paso: 400 (+ 200) Aktivt ordforråd Ordtilfang totalt: ca. 1000 ord – halvparten aktivt/passivt ordforråd

  • Årshjul

    Pasos

    Artikkel

    Un viaje especial

    Vi har laget et muntlig opplegg som det passer godt å bruke i andreklasse nå utover våren. Temaet er en reise. Elevene jobber i mindre grupper og får oppgaver utdelt underveis. Vi anbefaler å gjennomføre oppgaven som et prosjekt over 2-3 uker, men den kan også brukes isolert. Det følger forslag til vurderingskriterier med til oppgaven.

    Undervisningsopplegg_thumb04.png
  • Audio y vídeo

    Pasos

    Artikkel

  • Akter

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Epilog

    NÅ  (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese epilogen.NÅ  (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese epilogen.

  • Akter

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Prolog

    NÅ  (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese prologen.   NÅ  (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese prologen.   

  • Akter

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Femte minne fra framtiden

    NÅ  (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese femte minne fra framtiden.NÅ  (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese femte minne fra framtiden.

  • Akter

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Første minne fra framtiden

    NÅ  (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese første minne fra framtiden.NÅ  (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese første minne fra framtiden.

  • Akter

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Fjerde minne fra framtiden

    NÅ  (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese fjerde minne fra framtiden.NÅ  (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese fjerde minne fra framtiden.

  • Akter

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Tredje minne fra framtiden

    Nå  (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese tredje minne fra framtiden.Nå  (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese tredje minne fra framtiden.

  • Akter

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Andre minne fra framtiden

    Nå  (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese andre minne fra framtiden.Nå  (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese andre minne fra framtiden.

  • Andre vurderingsaktiviteter

    Momente 1

    Artikkel

    Repetisjonsoppgaver

    Test ut oppsummeringsoppgavene våre etter første og andre år. I disse oppleggene er det gode muligheter for repetisjon og skriftlig + muntlig vurdering. 

  • Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Læringsløp

    2: Fordypning

    Det blir stadig flere eksempler på domfellelser på hatefulle ytringer, hvor det også framkommer klart at det å tolke lovverket og å forstå definisjonen av en hatefull ytring ofte spriker.Det blir stadig flere eksempler på domfellelser på hatefulle ytringer, hvor det også framkommer klart at det å tolke lovverket og å forstå definisjonen av en hatefull ytring ofte spriker.

  • Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    4: Debattrunden

    Hvorfor det er så vanskelig å diskutere problemstillinger som er knyttet til ytringsfriheten og hatefulle ytringer?Hvorfor det er så vanskelig å diskutere problemstillinger som er knyttet til ytringsfriheten og hatefulle ytringer?