Fag
- Engelsk (6678)
- Norsk (6547)
- Matematikk (3439)
- Naturfag (2925)
- Spansk (1607)
- Tysk (1539)
- Samfunnsfag (1505)
- KRLE (1111)
- Tverrfaglig (980)
- Religion og etikk (820)
- Sosialkunnskap (788)
- Fransk (680)
- Mat og helse (264)
- Kunst og håndverk (211)
- Kroppsøving (88)
Trinn
- 10. trinn (1563)
- 8. trinn (1563)
- 9. trinn (1563)
- 5. trinn (1538)
- 6. trinn (1538)
- 7. trinn (1538)
- 1. trinn (1440)
- 2. trinn (1440)
- 3. trinn (1427)
- 4. trinn (1377)
- Vg2 (1210)
- Vg3 (1091)
- Vg1 (496)
Forfatter
- Arnulf Øverland (2)
- Dag Einar Thorsen (2)
- Olav Hove (2)
- Amalie Skram (1)
- Andreas Føllesdal (1)
- Asbjørn Dyrendal (1)
- Dana Manouchehri (1)
- Faglig ansvarleg: Miljødirektoratet (1)
- H.C. Andersen (1)
- Hege Siri (1)
- Henrik Ibsen (1)
- Jakob Sande (1)
- Jenny Margarete Halmøy (1)
- Karin Boye (1)
- Linn Skåber (1)
Nøkkelord
- demokrati og medborgerskap (107)
- folkehelse og livsmestring (66)
- Folkehelse og livsmeistring (64)
- KRLE (59)
- Ytringsfrihet (44)
- samtale (42)
- reflektere (41)
- demokrati og medborgarskap (36)
- bærekraftig utvikling (32)
- utforsk (31)
- Ytringsfridom (25)
- skrive (25)
- diskriminering (22)
- fordommer (22)
- bærekraft (21)
3330 treff
-
Filosofi
Store spørsmål 8–10
Artikkel
Presentasjon: Dyrs rettigheterFinnes det dyr som er mer verdt enn andre? Hvorfor eller hvorfor ikke? Bør dyr ha de samme rettighetene som mennesker? Hvilke utfordringer ville det i så fall ført til? Lag en presentasjon.
-
7 Mellomkrigstid og annen verdenskrig i Norge
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartDette kapitlet dekker mellomkrigsperioden og annen verdenskrig i Norge. Selv om mellomkrigstiden og annen verdenskrig er behandlet i to kapitler (globalt perspektiv i kapittel 6 og norsk perspektiv i 7), kan man gjerne slå de to kapitlene sammen. Det er uansett viktig å trekke linjer slik at elevene forstår at hendelser i Norge hang sammen med globale hendelser – slik det ofte gjør.
-
Arena 1–4
Arena 1–4
Artikkel
Utforsk refleks i mørketLæringsløp om refleks
-
9 Klimaendringer – hva kan vi gjøre?
Arena 8–10
Artikkel
KilderKilder som er brukt i kapittel 9.
-
Islam
Store spørsmål 8–10
Video
-
6 Demokrati for alle – fra 1814 til i dag
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartKapittel 6 handler om hvordan demokratiet i Norge har utviklet seg fra 1814 og fram til i dag.
-
6 Mellomkrigstid og annen verdenskrig
Arena 8–10
Artikkel
Kapittelveiledning6 Mellomkrigstid og annen verdenskrig
-
10 Fattigdom og rikdom i verden
Arena 8–10
Artikkel
Kapittelveiledning10 Fattigdom og rikdom i verden
-
Etikk
Store spørsmål 8–10
Video
-
1 Kildekritikk – hvordan vet du det?
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartI del 1, Individ og samfunn, skal eleven bli kjent med samfunnsfaget og lære sentrale begreper for å forstå seg selv som en del av samfunnet.
-
12 Ressurser i Norge – hvordan bruke dem bærekraftig?
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartKjerneelementet Berekraftige samfunn står sentralt i dette kapitlet, og det er lagt vekt på at elevene skal forstå ressursenes grunnlag for levekår og livsgrunnlag, lokalt og nasjonalt.
-
Urfolks religioner
Store spørsmål 8–10
Artikkel
Fordyp degVelg deg ett bestemt urfolk, og lag en presentasjon av deres religion. Bildet du ser her, er fra Grønland.
-
Urfolks religioner
Store spørsmål 8–10
Artikkel
TatoveringerDet finnes mange elementer fra urfolks religioner i dagens motebilde. Blant annet bygger tatovering og piercing ofte på tradisjoner fra urfolk. Finn ut mer om det. Lag en bildekarusell eller en digital fortelling.
-
Store spørsmål 1–4
Store spørsmål 1–4
Video
-
9 Kampen om Afrika
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartDette kapitlet handler om hva koloniseringen på 1800- og 1900-tallet gjorde med Afrika, og hvordan den la grunnlag for en del av problemene verdensdelen fortsatt sliter med i dag. Afrika er en verdensdel rik på ressurser, men kampen om ressursene har skapt mange konflikter og bidratt til at mange mennesker har levd og fremdeles lever i fattigdom.
-
4 Nasjonalisme
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartNasjonalisme er et komplisert, men også stadig aktuelt tema. Kunnskap om begreper, som nasjon, nasjonalstat og nasjonalisme, er nyttige for å forstå historien og kunne orientere seg i dagens samfunn. Målet med dette kapitlet er å gi elevene en grunnleggende forståelse av ulike aspekter ved nasjonalismen og gjøre dem bevisste på hvilke farer overdreven nasjonalisme kan medføre. Temaet er knyttet til kjerneelementet demokrati og medborgerskap.
-
12 Arbeid, inntekt og forbruk
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartDette kapitlet åpner for at elevene kan begynne å tenke over hva de har lyst til å gjøre når de blir eldre. Hva slags yrke ser de for seg at de kan ha? Hvordan ønsker de å leve og bruke pengene sine? Her vil elevene få muligheten til å jobbe med grunnleggende ferdigheter i regning og sette opp et enkelt budsjett.
-
Arena 1–4
Arena 1–4
Video
-
6 Mellomkrigstid og annen verdenskrig
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartFørste delen av dette kapitlet handler om mellomkrigstiden med vekt på framveksten av nazismen i Tyskland. Et poeng kan være å få fram hvordan demokrati som styreform ble satt under press i denne perioden. Dette kapitlet dekker en av de «sentrale historiske konfliktene» elevene bør kjenne til, men også her skal spesielt årsaker og konsekvenser vektlegges. I tillegg nevnes holocaust spesielt i et av kompetansemålene. Holocaust og folkemord blir også behandlet i et eget kapittel i Arena 10 .
-
1 Kriminalitet – på kant med loven
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartDette kapitlet handler om kriminalitet og kriminalitetens mulige årsaker og konsekvenser. Ungdomskriminalitet vektlegges spesielt. I noen tilfeller vil elever være i risikosonen for å starte med kriminalitet, eller allerede være i gang. Disse elevene har mer behov for inkludering enn å bli møtt med en pekefinger. Samtidig skal undervisningen om emnet virke preventivt, spesielt for elever som ennå ikke befinner seg i risikosonen. Slik kan kriminalitet gjerne ses i sammenheng med identitet og elevens egen identitetsutvikling. Dette innebærer også å se seg selv som del av ulike fellesskap, og få innsikt i hvordan relasjoner og tilhørighet blir påvirket av samhandling med andre.