Hopp til hovedinnhold

Søk

10 treff

  • Skriv en fortelling

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Friskriving

    Finn fram blyant og papir, og følg oppskriften på friskriving. Du kan gjerne bruke illustrasjonen som inspirasjon. 

  • Tekstsamling

    Fabel 8–10

    Litterær tekst

    Øyvind, Marit og Bukken

    Bjørnson mente at bøndene var symbolet på det typisk norske, og han skrev flere såkalte bondefortellinger.  Dette utdraget er hentet fra bondefortellingen «En glad gutt», og handler om Øyvind og Marit som kommer fra ulike kår i ei typisk norsk bygd.Bjørnson mente at bøndene var symbolet på det typisk norske, og han skrev flere såkalte bondefortellinger.  Dette utdraget er hentet fra bondefortellingen «En glad gutt», og handler om Øyvind og Marit som kommer fra ulike kår i ei typisk norsk bygd.

  • Fortell, fortell

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Litterære virkemidler

    Når du skriver fortellinger, må du passe på å få med viktige detaljer for at leseren skal kunne forstå sammenhengene og leve seg inn i det som skjer. Samtidig bør du kutte ut alt som ikke er med på å bygge opp spenningen. Tar du med unødvendige detaljer, kan det bli kjedelig å lese. Bruk litterære virkemidler som beskrivelser, handlingsreferat, tankereferat, temposkift og replikker for å skape en god fortelling. Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.

  • Fortellinger, myter og religiøse tekster

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Synnøve Solbakken

    Les utdrag fra av Synnøve Solbakken.

    Lars Hanson och Karin Molander i "Synnøve Solbakken"
  • Tekstsamling

    Fabel 8–10

    Litterær tekst

  • Fortell, fortell

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Bygg opp en fortelling

    Tenk nøye gjennom hvordan du starter fortellingen din. Innledningen bestemmer nemlig ikke bare om leseren har lyst til å lese videre, men også hvordan leseren ser for seg det du skal skrive om. Det er mange måter å starte fortellinger på. Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.

  • Tekstsamling

    Fabel 8–10

    Litterær tekst

    Ja, vi elsker dette landet

    De første årene av forfatterskapet var Bjørnson opptatt av det typisk norske i diktningen sin. Denne perioden kaller vi nasjonalromantikken. Det er ikke tilfeldig at det er han som har skrevet teksten til «Ja, vi elsker dette landet».De første årene av forfatterskapet var Bjørnson opptatt av det typisk norske i diktningen sin. Denne perioden kaller vi nasjonalromantikken. Det er ikke tilfeldig at det er han som har skrevet teksten til «Ja, vi elsker dette landet».

  • Ytringsfrihet

    Åpne ressurser

    Artikkel

    Når rettighet står mot rettighet

    I diskusjoner om menneskerettigheter er tanken ofte at de stiller minstekrav til myndighetene om hvordan de får behandle innbyggerne. Når menneskerettig­heter kommer i konflikt, stemmer ikke dette bildet lenger. Bildetekst

  • Til læreren

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Norskundervisning etter fagfornyelsen

    Den nye læreplanen på 8. og 9. trinn er innført, mens 10. trinn venter ett år til før kompetansemål og vurderingsordning blir endret. Blant annet må politikere og fagfolk finne ut av hvordan eksamensordningen for 10. trinn skal se ut, noe som styrer mye av arbeidet til norsklærerne på ungdomstrinnet. Vi lærebokforfattere jobber på spreng for å få nye læremidler klare til skolestart. Vi håper at vår tolkning av den nye planen stemmer over ens med det som blir den gjengse oppfatningen blant lærerne, og at læremidlene blir gode verktøy for lærere og elever.

  • Fabel og norskfaget

    Fabel 8–10 Bokstøtte

    Artikkel

    Norskundervisning etter fagfornyelsen

    Den nye læreplanen på 8. og 9. trinn er innført, mens 10. trinn venter ett år til før kompetansemål og vurderingsordning blir endret. Blant annet må politikere og fagfolk finne ut av hvordan eksamensordningen for 10. trinn skal se ut, noe som styrer mye av arbeidet til norsklærerne på ungdomstrinnet. Vi lærebokforfattere jobber på spreng for å få nye læremidler klare til skolestart. Vi håper at vår tolkning av den nye planen stemmer over ens med det som blir den gjengse oppfatningen blant lærerne, og at læremidlene blir gode verktøy for lærere og elever.