Fag
- Norsk (5855)
- Engelsk (4926)
- Spansk (2468)
- Matematikk (2464)
- Tysk (1472)
- Naturfag (1325)
- Samfunnsfag (1050)
- KRLE (955)
- Tverrfaglig (876)
- Sosialkunnskap (875)
- Religion og etikk (773)
- Psykologi (497)
- Informasjonsteknologi (292)
- Historie (291)
- Samfunnskunnskap (247)
Trinn
- 10. trinn (2589)
- 8. trinn (2589)
- 9. trinn (2589)
- Vg1 (2111)
- Vg2 (1836)
- 3. trinn (1786)
- 1. trinn (1785)
- 2. trinn (1785)
- 4. trinn (1785)
- 5. trinn (1510)
- 6. trinn (1510)
- 7. trinn (1510)
- Vg3 (539)
Forfatter
- Lucy Hermoza (52)
- Alexander H. Sandtorv (6)
- Ane Christiansen (4)
- Agnes Ravatn (1)
- Agnete Andersen Bueie (1)
- Andreas D. Haraldsrud (1)
- Asbjørn Lerø Kongsnes (1)
- Lucy Hermoza Rigal (1)
Nøkkelord
5156 treff
-
Digitale ressurser i kjemi
Kjemi 1–2
Innholdspakke
Digitale ressurser i kjemiI LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering
-
Vil du også lære om omkrets?
Matemagisk 1–4
Læringsløp
Vil du også lære om omkrets?Læringsløpet Omkrets i temaet GeometriLæringsløpet Omkrets i temaet Geometri
-
Subtraksjon med omgruppering
Matemagisk 1–4
Læringsløp
Oppgave 1Regneoppgave med omgruppering: 31 minus 25
-
Subtraksjon med omgruppering
Matemagisk 1–4
Læringsløp
Vi øverPå de neste sidene skal du skrive inn selv.
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
Introduksjon til kjemiske bindingerAlt stoff i universet består av atomer. Atomer kan bindes sammen og danne mange forskjellige forbindelser. Man antar at det fins omtrent ti millioner kjemiske forbindelser.
-
Antallet 6
Matemagisk 1–4
Læringsløp
Snakke matteVi snakker om matematikk.
-
Flateformer
Matemagisk 1–4
Læringsløp
Snakke matteSnakke matte i læringsløpet Flateformer i temaet Geometri.
-
Lengde og bredde
Matemagisk 1–4
Læringsløp
GrubleoppgaveOppgave i læringsløpet "Lengde og bredde" i temaet "Lengde".Oppgave i læringsløpet "Lengde og bredde" i temaet "Lengde".
-
Lang og kort
Matemagisk 1–4
Læringsløp
Snakke matteVi snakker om lengde. lang - lengre - lengst kort - kortere - kortest
-
Gjentatt addisjon
Matemagisk 1–4
Læringsløp
Snakke matteSnakke matte i læringsløpet Gjentatt addisjon i temaet Multiplikasjon.Snakke matte i læringsløpet Gjentatt addisjon i temaet Multiplikasjon.
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
Flammefarger og spektroskopiI en regnbue bøyes sollys i regndråpene og splittes i forskjellige farger. Fargene representerer lys ved forskjellige bølgelengder. Vi kaller dette et spekter. Samler du lyset fra de forskjellige fargene, vil lyset igjen oppfattes som hvitt.
-
Høy og lav
Matemagisk 1–4
Læringsløp
Snakke matteVi snakker om høyde. høy - høyere - høyest lav - lavere - lavest
-
Vil du også lære om omkrets?
Matemagisk 1–4
Læringsløp
Snakke matteSnakke matte i læringsløpet Omkrets i temaet Geometri.Snakke matte i læringsløpet Omkrets i temaet Geometri.
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
ElektronparbindingMolekyler består av atomer som deler elektroner. Det fins mange forskjellige molekyler. Noen er små som for eksempel vann, andre er store og komplekse som for eksempel DNA.
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
Eksoterme og endoterme reaksjonerKjøleposer kan brukes ved akutte sportsskader, for eksempel til å nedkjøle en hoven ankel. Kjøleposer indeholder ammoniumnitrat og en indre pose med vann. Når kjøleposen trykkes, går det hull på den indre posen og saltet løses opp i vannet. Reaksjonen er endoterm og kjøleposen blir kald.
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
Hardt og bløtt vannI vannkokere er det et varmeelement av metall. Et nytt varmeelement er blankt og skinnende. Ved bruk av vannkokeren kan vannet gi et gråhvitt belegg på varmeelementet.
-
Firkanter
Matemagisk 1–4
Læringsløp
Hvilken firkant tenker jeg på?Oppgave i læringsløpet Firkanter i temaet Geometri.Oppgave i læringsløpet Firkanter i temaet Geometri.
-
Matemagisk 1–4
Matemagisk 1–4
Video
-
Demonstrasjonsforsøk
Kjemi 1–2
Video
-
Demonstrasjonsforsøk
Kjemi 1–2
Video