Hopp til hovedinnhold

Søk

7 treff

  • Med pennen som våpen

    Åpne ressurser

    Læringsløp

  • Viktige stemmer

    Åpne ressurser

    Litterær tekst

    Du må ikke sove

    Dette er originalversjonen av diktet fra 1937. Dette er originalversjonen av diktet fra 1937. 

  • Nye bøker i Biblioteket

    Biblioteket

    Artikkel

    Supersommer

    Nummer 3 i serien Odas dagbok av Nina E. Grøntvedt.

  • Kaikaikai

    Innhold under utvikling

    Artikkel

  • Til lærer

    Åpne ressurser

    Artikkel

    Konspirasjonsteori og kritisk tenkning

    Et velfungerende demokrati er avhengig av en engasjert, opplyst og kritisk befolkning. Hvordan skal vi unngå å falle for konspirasjonsteoretisk tull og hysterisk hatprat mens vi gjør det?

  • Odas dagbok

    Biblioteket

    Artikkel

    Hei, det er meg!

    Nummer 1 i serien Odas dagbok av Nina E. Grøntvedt.

  • 8-10

    Innhold under utvikling

    Artikkel

    Samskriving som metode og vurderingsform

    Hva er samskriving? Samskriving er når elevene samarbeider om å skrive. Det kan være mindre og større skriveoppgaver, som delferdigheter innenfor én tekst, eller hele tekster, som et leserinnlegg eller en fortelling. Elevene kan samskrive i grupper, eller i par, som i tilfellet vi skisserer. I denne samskrivingsprosessen samarbeider elevene om hele skriveprosessen av en argumenterende tekst, fra start til slutt. Da samarbeider elevene om valg av tema og problemstilling, skriveramme, valg av kilder, og selve tekstproduksjonen. De må også forholde seg til endringsforslag og underveisvurdering fra lærer, medelever, og i dette tilfellet, språkmodeller. Ut fra dette, må elevene vurdere responsen og bearbeide teksten sammen. De får også en felles vurdering av teksten, med eller uten karakter.