Hopp til hovedinnhold

Søk

19 treff

  • Den norske velferdsstaten

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Statens inntekter og utgifter

     Oppgave om den norske velferdsstaten Oppgave om den norske velferdsstaten

  • Folkeviser, fabler og eventyr

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Høna som skulle til Dovrefjell forat ikke allverden skulle forgå

    Les eventyret  Høna som skulle til Dovrefjell forat ikke allverden skulle forgå.Les eventyret  Høna som skulle til Dovrefjell forat ikke allverden skulle forgå.

  • Folkeviser, fabler og eventyr

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Lurvehette

    Les eventyret  Lurvehette .Les eventyret  Lurvehette .

  • Folkeviser, fabler og eventyr

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    De tre bukkene Bruse som skulle gå til seters og gjøre seg fete

    Her kan du lese eventyret  De tre bukkene Bruse som skulle gå til seters og gjøre seg fete.Her kan du lese eventyret  De tre bukkene Bruse som skulle gå til seters og gjøre seg fete.

  • Folkeviser, fabler og eventyr

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Kvitebjørn kong Valemon

    Her kan du lese eventyret  Kvitebjørn kong Valemon.Her kan du lese eventyret  Kvitebjørn kong Valemon.

  • Folkeviser, fabler og eventyr

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Mannen som skulle stelle hjemme

    Her kan du lese eventyret  Mannen som skulle stelle hjemme.Her kan du lese eventyret  Mannen som skulle stelle hjemme.

  • Folkeviser, fabler og eventyr

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Reveenka

    Her kan du lese eventyret  Reveenka .Her kan du lese eventyret  Reveenka .

  • Eksamensløsninger (LK20)

    Informasjonsteknologi 1–2

    Artikkel

    Løsningsforslag Eksamen Vår 2024

    NB! Dette er et løsnings forslag . Det er flere av disse oppgavene som kan løses på forskjellige måter.

  • Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    3: Refleksjon

    Hatefulle ytringer blir stadig en større utfordring for demokratiet og ytringsfriheten i vår digitale hverdag. Hatefulle ytringer blir stadig en større utfordring for demokratiet og ytringsfriheten i vår digitale hverdag. 

  • 5A Kunstig intelligens

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Tema: KI i våpenindustrien

    Serien «Ammo» på TV 2 handler om bruk av KI i våpenindustri og krig. 

  • 5A Kunstig intelligens

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Tema: KI i undervisning

    Kunstig intelligens har potensial til å revolusjonere undervisningssektoren på mange måter. Her skal vi drøfte hvordan vi kan se for oss tilpasset læring på ulike nivåer ved bruk av KI.

  • 5A Kunstig intelligens

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Tema: Arbeid og kompetanse

    Den industrielle revolusjonen, der man gikk fra håndverk og muskelkraft til fabrikkproduksjon og maskinkraft, førte til at mange yrker og arbeidsplasser ble borte. I nyere tid har vi sett at datamaskiner gradvis erstatter menneskelig arbeidskraft, og med KI har denne utviklingen skutt fart.

  • Eksamensløsninger (LK20)

    Informasjonsteknologi 1–2

    Artikkel

    Løsningsforslag Eksamen Vår 2023

    NB! Dette er et løsnings forslag . Det er flere av disse oppgavene som kan løses på forskjellige måter.

  • 5A Kunstig intelligens

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Muligheter og utfordringer med KI

    Med tradisjonell programmering gjør en datamaskin nøyaktig det du ber den om å gjøre, én ting om gangen i en bestemt rekkefølge. Det har vært enkelt å finne støtte for at en datamaskin ikke er «intelligent», og at den ikke forstår mer enn hundre tusen millioner brødristere. Selv om dette fortsatt er sant – datamaskinen skjønner bare opp eller ned – så har de store framskrittene innenfor KI-områdene nevrale nettverk og dyp læring gjort at vi i dag snakker om «maskiner som tenker», og at kunstig intelligens revolusjonerer verden.

  • Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    4: Debattrunden

    Hvorfor det er så vanskelig å diskutere problemstillinger som er knyttet til ytringsfriheten og hatefulle ytringer?Hvorfor det er så vanskelig å diskutere problemstillinger som er knyttet til ytringsfriheten og hatefulle ytringer?

  • 5A Kunstig intelligens

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Tema: «Deepfakes»

    «Du tror ikke hva du ser, og du ser ikke hva du tror» er en uttalelse som ikke lenger bare hører til i tryllekunstneres verden. Med dagens KI-verktøy kan vi nemlig lage lyd, bilder og videoer som det ikke er mulig å skille fra ekte materiale. NRK har laget et eksempel som viser hvor enkelt det er å gjøre om politikeren Abid Raja til Einar fra Byåsen.

  • 5A Kunstig intelligens

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Tema: Sosiale medier

    I forkant av det amerikanske presidentvalget i 2016 forsøkte russerne via sosiale medier å påvirke resultatet. FFI har studert dette og skrevet en rapport  som blant annet konkluderer med at et demokratisk land vanskelig kan stoppe slike forsøk direkte, men i stedet må håndtere dem ved å øke kunnskapen om hvordan påvirkning fungerer i sosiale medier.

  • Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Læringsløp

    2: Fordypning

    Det blir stadig flere eksempler på domfellelser på hatefulle ytringer, hvor det også framkommer klart at det å tolke lovverket og å forstå definisjonen av en hatefull ytring ofte spriker.Det blir stadig flere eksempler på domfellelser på hatefulle ytringer, hvor det også framkommer klart at det å tolke lovverket og å forstå definisjonen av en hatefull ytring ofte spriker.

  • Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Læringsløp

    1: Hva sier lovverket?

    Det er særlig to lover du bør kjenne til som har med ytringsfrihet og hatefulle ytringer å gjøre. Etter å ha gjennomgått lovtekstene i plenum, skal dere diskutere dem i grupper og gjøre oppgavene under. Til slutt leder læreren en oppsummering i plenum.Det er særlig to lover du bør kjenne til som har med ytringsfrihet og hatefulle ytringer å gjøre. Etter å ha gjennomgått lovtekstene i plenum, skal dere diskutere dem i grupper og gjøre oppgavene under. Til slutt leder læreren en oppsummering i plenum.