Hopp til hovedinnhold

Søk

85 treff

  • Fra Arena 6: På flukt

    Åpne ressurser

    Artikkel

    Hvordan kan Norge hjelpe mennesker på flukt?

    Norge bidrar til å løse  utfordringer ved å gi folk på flukt beskyttelse her. Politikerne bestemmer hvor mange Norge skal gi beskyttelse til. Dette er en del av Norges nasjonale flyktningpolitikk. Men det er kommunene som skal sørge for at flyktninger får et hjem og har det godt der de bor. Dermed skjer viktig arbeid lokalt.

  • Fagstoff

    Arena 8–10

    Artikkel

    Folk begynte å delta i demokratiet

    I 1814 bodde nordmenn flest på gårder på landet. 

  • Fagstoff

    Arena 8–10

    Artikkel

    Fra ideer til handling – revolusjon i Nord-Amerika

    Dette glassmaleriet i Massachusetts State House i Boston viser at Magna Carta var en viktig inspirasjon for dem som skrev den amerikanske grunnloven.

  • Fagstoff

    Pasos

    Artikkel

    Kamp for stemmerett

    Kvinner går i demonstrasjonstog for retten til å stemme i London 1908.

  • Get ready for Halloween

    Tverrfaglig 1–7

    Læringsløp

  • Get ready for Halloween

    Tverrfaglig 1–7

    Læringsløp

    Halloween

    Tekst om HalloweenTekst om Halloween

    Skumle hallooween lanterner skåret ut av gresskar.
  • En reise til middelalderen

    Arena 5–7

    Artikkel

    Kjente oppdagere

    Oppdagelsesreisene under og etter middelalderen førte til ny kunnskap om verden og andre kulturer, og la grunnlaget for den videre  i verden. Hvilke oppdagere kjenner du til? Her får du lese mer om noen av oppdagerne som reiste i middelalderen.

  • Kvinnene protesterer

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Kvinnene protesterer

    Over hele verden fikk kvinner  mye seinere enn menn. I Norge gikk det nesten hundre år fra Grunnloven ble vedtatt i 1814, til de første kvinnene fikk stemme. Det skjedde etter en lang kamp der kvinnene protesterte mot at de var stengt ute fra demokratiet.Over hele verden fikk kvinner  mye seinere enn menn. I Norge gikk det nesten hundre år fra Grunnloven ble vedtatt i 1814, til de første kvinnene fikk stemme. Det skjedde etter en lang kamp der kvinnene protesterte mot at de var stengt ute fra demokratiet.

  • Eidsvoll 1814

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Eidsvoll 1814

    1814 var et dramatisk år i Norges historie. I løpet av bare ett år hadde vi byttet konge tre ganger! Vi hadde også gått ut av  med Danmark, og inn i union med Sverige. I tillegg hadde vi skrevet en egen grunnlov! Nå skal du få lære mer om disse hendelsene.1814 var et dramatisk år i Norges historie. I løpet av bare ett år hadde vi byttet konge tre ganger! Vi hadde også gått ut av  med Danmark, og inn i union med Sverige. I tillegg hadde vi skrevet en egen grunnlov! Nå skal du få lære mer om disse hendelsene.

  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    "Grenseløst!"

    Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.

    iStock-458609641.jpg
  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Å lære om seksualitet

    Elevene leser utsagn fra elever på 8. trinn som forteller om deres egne erfaringer med seksualitetsundervisning da de gikk i 7. klasse. Elevene blir oppfordret til å skrive spørsmål de selv lurer på til "Klassens spørsmålskasse", og klassen snakker sammen om hvordan de ønsker seksualitetsundervisningen skal være i deres klasse. Elevene får også se en film med programleder og sexolog Tuva Fellman. Elevene leser utsagn fra elever på 8. trinn som forteller om deres egne erfaringer med seksualitetsundervisning da de gikk i 7. klasse. Elevene blir oppfordret til å skrive spørsmål de selv lurer på til "Klassens spørsmålskasse", og klassen snakker sammen om hvordan de ønsker seksualitetsundervisningen skal være i deres klasse. Elevene får også se en film med programleder og sexolog Tuva Fellman. 

    Å lære om seksualitet_thumb.png
  • Kunsten å overbevise

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Kunsten å overbevise

    For borgerne i Athen var det å kunne overbevise andre den viktigste ferdigheten man kunne ha. Men hvordan blir man en overbevisende taler? Er det medfødt, eller kan man lære seg det?For borgerne i Athen var det å kunne overbevise andre den viktigste ferdigheten man kunne ha. Men hvordan blir man en overbevisende taler? Er det medfødt, eller kan man lære seg det?

    Maleri som viser Pnyx i det antikke Hellas. En mann, Perikles, står i midten av en forsamling og taler, mennene sitter rundt han. I bakgrunnen ligger Akropolis.
  • Hva vet dere om fordommer?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva vet dere om fordommer?

    Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i  Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i  Arena 7 . 

  • Forskerskolen

    Arena 5–7

    Artikkel

    Beskriv og tolk bildet

    Elevene beskriver og tolker et bilde, og begrunner hvorfor de fortolker bildet som de gjør. 

    Jente sitter og spiller dataspill. Hun har en stor skjerm foran seg, og hun har på seg hodetelefoner. Hun smiler og er glad.
  • Skogen

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Skogen

    Gjennom ulike tekster og oppgaver utforsker elevene måter å bevare skogen på, blir kjent med taigaen og får vite hvordan skogen er viktig for liv på jorda. Gjennom ulike tekster og oppgaver utforsker elevene måter å bevare skogen på, blir kjent med taigaen og får vite hvordan skogen er viktig for liv på jorda. 

  • Påvirket

    Arena 5–7

    Artikkel

    Hvordan kan jeg ha et bærekraftig forbruk?

    Elevene reflekterer over hvordan de kan bidra til et bærekraftig forbruk, og lager en tipsliste til klassen for hva dere skal se etter når dere handler. Elevene reflekterer over hvordan de kan bidra til et bærekraftig forbruk, og lager en tipsliste til klassen for hva dere skal se etter når dere handler. 

  • Hva vet dere om menneskenes liv på jorda?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva vet dere om menneskenes liv på jorda?

    I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.

  • Ikke kall meg indianer!

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Ikke kall meg indianer!

    Du har kanskje hørt navnet «indianer» bli brukt om amerikanske urfolk? Det er faktisk sånn at dette ordet kommer av en misforståelse som skjedde for flere hundre år siden. Hvordan kunne dette skje? Du har kanskje hørt navnet «indianer» bli brukt om amerikanske urfolk? Det er faktisk sånn at dette ordet kommer av en misforståelse som skjedde for flere hundre år siden. Hvordan kunne dette skje? 

  • Påvirket

    Arena 5–7

    Artikkel

    Når jeg påvirker

    Elevene leser om og reflekterer over hvordan de selv er med på å påvirke verden med tanke på forbruk. Elevene utforsker Norges forbruk, og sammenlikner dette med forbruket i andre land i verden. Elevene leser om og reflekterer over hvordan de selv er med på å påvirke verden med tanke på forbruk. Elevene utforsker Norges forbruk, og sammenlikner dette med forbruket i andre land i verden. 

  • Hva vet dere om påvirkning?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva vet dere om påvirkning?

    Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Påvirket" i  Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Påvirket" i  Arena 7 .