Fag
- Engelsk (159)
- Norsk (142)
- Matematikk (108)
- Samfunnsfag (76)
- Naturfag (51)
- KRLE (11)
- Spansk (11)
- Tverrfaglig (9)
- Tysk (4)
- Helse- og oppvekstfag (1)
- Sosialkunnskap (1)
Trinn
Nøkkelord
- demokrati og medborgerskap (61)
- Folkehelse og livsmeistring (57)
- folkehelse og livsmestring (57)
- reflektere (39)
- samtale (37)
- demokrati og medborgarskap (33)
- bærekraftig utvikling (31)
- utforsk (25)
- skrive (22)
- demokratiforståelse og deltagelse (20)
- fordommer (20)
- kildekritikk (20)
- utforske (20)
- Ytringsfrihet (19)
- samarbeid (19)
76 treff
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
Ideer fra opplysningstiden – folkets rettigheterI opplysningstiden godtok ikke alle lenger gamle sannheter om Gud, jorda og universet. Nye ideer begynte å spre seg blant folk.
-
Vikingene og tinget
Arena 5–7
Læringsløp
Vikingene og tingetHusker du vikingene? I filmer, bøker og fortellinger blir de ofte framstilt som voldelige typer. Men de hadde også et system av lover og regler for å løse konflikter på fredelig vis.Husker du vikingene? I filmer, bøker og fortellinger blir de ofte framstilt som voldelige typer. Men de hadde også et system av lover og regler for å løse konflikter på fredelig vis.
-
Hva vet dere om jorda vår?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva vet dere om jorda vår?Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Jorda er hjemmet vårt" i Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Jorda er hjemmet vårt" i Arena 7 .
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Fortsett å drømme!Elevene leser om hverdagsrasisme og hva det vil si å være anti-rasist. I fellesskap blir elevene i klassen enige om hvordan de kan bidra for å sette søkelyset på hverdagsrasisme, og i læringspar vurderer de om konkrete situasjoner er hverdagsrasisme eller ikke. Elevene leser om hverdagsrasisme og hva det vil si å være anti-rasist. I fellesskap blir elevene i klassen enige om hvordan de kan bidra for å sette søkelyset på hverdagsrasisme, og i læringspar vurderer de om konkrete situasjoner er hverdagsrasisme eller ikke.
-
Eidsvoll 1814
Arena 5–7
Læringsløp
Eidsvoll 18141814 var et dramatisk år i Norges historie. I løpet av bare ett år hadde vi byttet konge tre ganger! Vi hadde også gått ut av med Danmark, og inn i union med Sverige. I tillegg hadde vi skrevet en egen grunnlov! Nå skal du få lære mer om disse hendelsene.1814 var et dramatisk år i Norges historie. I løpet av bare ett år hadde vi byttet konge tre ganger! Vi hadde også gått ut av med Danmark, og inn i union med Sverige. I tillegg hadde vi skrevet en egen grunnlov! Nå skal du få lære mer om disse hendelsene.
-
Kvinnene protesterer
Arena 5–7
Læringsløp
Kvinnene protestererOver hele verden fikk kvinner mye seinere enn menn. I Norge gikk det nesten hundre år fra Grunnloven ble vedtatt i 1814, til de første kvinnene fikk stemme. Det skjedde etter en lang kamp der kvinnene protesterte mot at de var stengt ute fra demokratiet.Over hele verden fikk kvinner mye seinere enn menn. I Norge gikk det nesten hundre år fra Grunnloven ble vedtatt i 1814, til de første kvinnene fikk stemme. Det skjedde etter en lang kamp der kvinnene protesterte mot at de var stengt ute fra demokratiet.
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
Folk begynte å delta i demokratietI 1814 bodde nordmenn flest på gårder på landet.
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
Fra ideer til handling – revolusjon i Nord-AmerikaDette glassmaleriet i Massachusetts State House i Boston viser at Magna Carta var en viktig inspirasjon for dem som skrev den amerikanske grunnloven.
-
Fagstoff
Pasos
Artikkel
Kamp for stemmerettKvinner går i demonstrasjonstog for retten til å stemme i London 1908.
-
Påvirket
Arena 5–7
Artikkel
Bare være meg selv?Elevene reflekterer rundt selvbilde og det å være seg selv. De lytter til og leser sangteksten "Bara få vara mig själv" av den svenske artisten Laleh, og samtaler om teksten. Elevene reflekterer rundt selvbilde og det å være seg selv. De lytter til og leser sangteksten "Bara få vara mig själv" av den svenske artisten Laleh, og samtaler om teksten.
-
Påvirket
Arena 5–7
Artikkel
Bærekraftig utviklingGjennom et eksempel fra klesindustrien, lærer elevene om bærekraftsmodellen; klima og miljø, sosiale forhold og økonomi. Elevene reflekterer over hvordan vi som forbrukere kan bidra til en bærekraftig utvikling, samt lager en presentasjon om et av områdene innen bærekraftsmodellen. Gjennom et eksempel fra klesindustrien, lærer elevene om bærekraftsmodellen; klima og miljø, sosiale forhold og økonomi. Elevene reflekterer over hvordan vi som forbrukere kan bidra til en bærekraftig utvikling, samt lager en presentasjon om et av områdene innen bærekraftsmodellen.
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
"Grenseløst!"Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
Å lære om seksualitetElevene leser utsagn fra elever på 8. trinn som forteller om deres egne erfaringer med seksualitetsundervisning da de gikk i 7. klasse. Elevene blir oppfordret til å skrive spørsmål de selv lurer på til "Klassens spørsmålskasse", og klassen snakker sammen om hvordan de ønsker seksualitetsundervisningen skal være i deres klasse. Elevene får også se en film med programleder og sexolog Tuva Fellman. Elevene leser utsagn fra elever på 8. trinn som forteller om deres egne erfaringer med seksualitetsundervisning da de gikk i 7. klasse. Elevene blir oppfordret til å skrive spørsmål de selv lurer på til "Klassens spørsmålskasse", og klassen snakker sammen om hvordan de ønsker seksualitetsundervisningen skal være i deres klasse. Elevene får også se en film med programleder og sexolog Tuva Fellman.
-
En reise til middelalderen
Arena 5–7
Artikkel
Kjente oppdagereOppdagelsesreisene under og etter middelalderen førte til ny kunnskap om verden og andre kulturer, og la grunnlaget for den videre i verden. Hvilke oppdagere kjenner du til? Her får du lese mer om noen av oppdagerne som reiste i middelalderen.
-
Jorda er hjemmet vårt
Arena 5–7
Artikkel
Hva bruker du vann til?Elevene undersøker hva de bruker vann til i løpet av en dag, og sammenlikner forbruket sitt med en læringspartner. Elevene undersøker hva de bruker vann til i løpet av en dag, og sammenlikner forbruket sitt med en læringspartner.
-
Hva vet dere om å flykte?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva vet dere om å flykte?I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om tekst, bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om tekst, bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.
-
Forskerskolen
Arena 5–7
Artikkel
Finn eksisterende statistikkElevene undersøker statistikk om navn laget av Statistisk Sentralbyrå. Elevene undersøker statistikk om navn laget av Statistisk Sentralbyrå.
-
Hva har vi lært?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva har vi lært?I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært. I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært.
-
Hva vet dere om påvirkning?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva vet dere om påvirkning?Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Påvirket" i Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Påvirket" i Arena 7 .
-
Fordommer med Faten
Arena 5–7
Læringsløp
Fordommer med FatenElevene møter Faten Mahdi Al-Husaini gjennom tre ulike filmer der hun snakker om temaer som fordommer, rasisme og ytringsfrihet. Elevene samarbeider om oppgaver til filmene. Elevene møter Faten Mahdi Al-Husaini gjennom tre ulike filmer der hun snakker om temaer som fordommer, rasisme og ytringsfrihet. Elevene samarbeider om oppgaver til filmene.