Hopp til hovedinnhold

Søk

34 treff

  • Halloween

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Draw a monster

    Tegn og skriv om et monster til Halloween.

    Thumbnail.
  • Fordøyelsessystemet

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Fordøyelsessystemet

    Et læringsløp med animasjoner og aktiviteter knyttet til fordøyelsessystemet.Et læringsløp med animasjoner og aktiviteter knyttet til fordøyelsessystemet.

    Illustrasjon av en glad gutt som gleder seg til å spise burgeren foran ham.
  • Innhold

    Gente 8–10

    Artikkel

    Pubertet hos mennesker og andre dyr – Likheter og forskjeller

    Sammenlign pubertet hos mennesker og andre dyr.

    Thumbnail.
  • Innhold

    Gente 8–10

    Video

  • Biologisk mangfold i nordområdene

    Gente 8–10

    Artikkel

    Bærekraftig utvikling

    Artikkel med tekst og refleksjonsoppgaver, samt en film hvor Dag O. Hessen snakker om trusler mot biologisk mangfold i nordområdene. Artikkel med tekst og refleksjonsoppgaver, samt en film hvor Dag O. Hessen snakker om trusler mot biologisk mangfold i nordområdene. 

    Bærekraftig utvikling_thumb.png
  • Virveldyr

    Gente 8–10

    Artikkel

    Pattedyr

    Artikkel om pattedyr og særtrekk ved pattedyr.Artikkel om pattedyr og særtrekk ved pattedyr.

    iStock-1185831791.jpg
  • Styring og kontroll i kroppen

    Gente 8–10

    Artikkel

    Organsystemer og samarbeid

    Utforskende aktivitet hvor elevene skal velge organsystemer som samarbeider, finne ut mer om disse og presentere for hverandre.

    Sju av systemene i kroppen: Fordøyelsessystemet, sirkulasjonssystemet, skjelettsystemet, muskelsystemet, luftveissystemet, urinveissystemet og reproduksjonssystemet.
  • Kjennetegn på liv

    Gente 8–10

    Artikkel

    Hva kjennetegner liv?

    En liste med kjennetegn på at noe er levende. Elevene skal sammenligne disse kjennetegnene med kjennetegnene de selv kom fram til på sine egne lister i Hva er liv?En liste med kjennetegn på at noe er levende. Elevene skal sammenligne disse kjennetegnene med kjennetegnene de selv kom fram til på sine egne lister i Hva er liv?

  • Psykiske forandringer

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Psykiske forandringer

    Læringsløp om psykiske forandringer i puberteten.Læringsløp om psykiske forandringer i puberteten.

  • Urinveissystemet

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Urinveissystemet

    Et læringsløp om urinveissystemet.Et læringsløp om urinveissystemet.

  • Kroppen forandrer seg

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Kroppen forandrer seg

    Artikkelsamling om det som er felles for hvordan kroppen endrer seg i puberteten. Artikkelsamling om det som er felles for hvordan kroppen endrer seg i puberteten. 

    Thumbnail.
  • Hva har jeg lært?

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Ville vekster .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Ville vekster .

  • Oppstart – Biologisk mangfold

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Oppstart – Biologisk mangfold

    Oppstartsløp til temaet Biologisk mangfold .Oppstartsløp til temaet Biologisk mangfold .

    En kongeørn, en åtselbille og en løvetann.
  • Dyregrupper med virvelløse dyr

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Dyregrupper med virvelløse dyr

    Læringsløp som introduserer ulike dyregrupper med virvelløsedyr.Læringsløp som introduserer ulike dyregrupper med virvelløsedyr.

  • Oppstart – Fra tradisjonell kunnskap til vitenskap

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Oppstart – Fra tradisjonell kunnskap til vitenskap

    Oppstartsløp til temaet "Fra tradisjonell kunnskap til vitenskap".Oppstartsløp til temaet "Fra tradisjonell kunnskap til vitenskap".

    En jente som sitter under et piletre.
  • Innhold

    Gente 8–10

    Artikkel

    Finn dyr under steiner, stokker og dødt løv

    Dere skal lage en veggavis eller en digital presentasjon av smådyr som dere finner i nærområdet. Dere skal ta bilder og finne fakta om smådyra dere fant, og gruppere dem etter særtrekk.

    H.Aschehoug & Co (W.Nygaard)/iStock/dmf87
  • Puberteten fortsetter

    Gente 8–10

    Artikkel

    Seksualitet og grenser

    Artikkel om grenser og grensesetting. Artikkelen inneholder en film med sexolog Tuva Feldman som snakker om temaet.Artikkel om grenser og grensesetting. Artikkelen inneholder en film med sexolog Tuva Feldman som snakker om temaet.

  • Kjennetegn på liv

    Gente 8–10

    Artikkel

    Er ild levende?

    En aktivitet hvor elevene skal argumentere for hvorfor ild ikke er levende.En aktivitet hvor elevene skal argumentere for hvorfor ild ikke er levende.

  • Styring og kontroll i kroppen

    Gente 8–10

    Artikkel

    Nerve- og hormonsystemet

    Utforskende aktivitet hvor elevene skal samarbeide om å forklare nerve- og hormonsystemet. Deretter skal de gi og få tilbakemelding fra en annen gruppe, og justere forklaringen sin.

  • Krefter i naturen

    Gente 8–10

    Artikkel

    Til lærer: Om temaet

    Under finner du en oversikt over informasjon knyttet til temaet «Krefter i naturen» i Solaris 7 . Denne informasjonen er kun tilgjengelig for lærer, og er ment som en ekstra støtte for deg som underviser i faget.