Hopp til hovedinnhold

Søk

125 treff

  • Mat gjør kroppen glad!

    Fokus Sosialkunnskap

    Artikkel

    Skriv oppskrift

    Innhold i et tverrfaglig opplegg om å skrive i alle fag.Innhold i et tverrfaglig opplegg om å skrive i alle fag.

    Gryte og matvarer som egg, fisk og grønnsaker.
  • Saktekster

    Fabel 5–7

    Artikkel

    =Oslo åpner for flere stemmer

    Elevene leser en tekst fra gatemagasinet =Oslo, og arbeider med oppgaver til teksten. De skriver også sin egen ytring. 

    =Oslo_thumb.png
  • Utforsk bildebøker

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk bildebøker

    Oppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet «Les bildebok» i  Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet «Les bildebok» i  Fabel 6 . 

  • Get ready for Halloween

    Tverrfaglig 1–7

    Læringsløp

    Draw a monster

    Tegn og skriv om et monster til Halloween.

  • Skriv: En skummel fortelling

    Tverrfaglig 1–7

    Læringsløp

    Skriv: En skummel fortelling

    Læringsløpet "Skriv: En skummel fortelling" i temaet "Grøss og gru".Læringsløpet "Skriv: En skummel fortelling" i temaet "Grøss og gru".

    Thumbnail.
  • Hellige byer

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Hva husker du?

    Oppsummeringsoppgave der elevene skal skrive.Oppsummeringsoppgave der elevene skal skrive.

  • Møt en forfatter

    Targets

    Artikkel

    Lag et intervju

    Tenk dere at dere kan intervjue hvem dere vil. Hvem vil dere intervjue? Bli enige om intervjuobjektet. Hva vil dere finne ut? Snakk sammen om hva dere tror intervjuobjektet kan fortelle dere om. Skriv spørsmålene til intervjuet sammen. Hva er viktig å tenke på når dere lager spørsmål noen skal svare på?

  • Utforsk lesestrategier

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk lesestrategier

    Oppstarstløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Les for å forstå" i  Fabel 7 . Oppstarstløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Les for å forstå" i  Fabel 7 . 

  • Skjønnlitterære tekster

    Fabel 5–7

    Artikkel

    En dagbokroman: September

    Les utdraget fra  En pingles dagbok av Jeff Kinney og arbeid med oppgaver til teksten. Dagbokromaner er skjønnlitterære romaner som forfattere har skrevet og tegnet. Det betyr at bøkene har historier som er oppdiktet. Noen dagbokromaner inneholder også fakta og er skrevet for å informere.  Nedenfor kan du lese et utdrag fra den skjønnlitterære dagbokromanen En pingles dagbok skrevet av Jeff Kinney. Her møter du Greg som skriver om noe av det han tenker på og opplever på skolen og i fritiden. Forfatteren Jeff Kinney bruker gjerne overdrivelser og humor, enkle illustrasjoner og hendelser man kan kjenne seg igjen i. 

  • Samenes nasjonaldag

    Tverrfaglig 1–7

    Artikkel

    Samisk språk

    Les og arbeid med oppgaver om samiske stedsnavn og samisk språk i Fabel 6 .Les og arbeid med oppgaver om samiske stedsnavn og samisk språk i Fabel 6 .

  • Samenes nasjonaldag

    Tverrfaglig 1–7

    Artikkel

    Samisk

    Les og arbeid med oppgaver om samiske stedsnavn og samisk språk i Fabel 6 .Les og arbeid med oppgaver om samiske stedsnavn og samisk språk i Fabel 6 .

  • Den vesle bygda som glømte at det var jul

    Tverrfaglig 1–7

    Læringsløp

    Den vesle bygda som glømte at det var jul

    Elevene leser og arbeider med oppgaver til julefortellingen "Den vesle bygda som glømte at det var jul" av Alf Prøysen. Elevene skriver også sin egen julefortelling og lager en filmtrailer. 

  • Julestemning

    Tverrfaglig 1–7

    Artikkel

    Utforsk juletradisjoner

    Elevene velger en juletradisjon de vil utforske, skriver informasjonen de finner og presenterer denne for klassen. 

  • Julestemning

    Tverrfaglig 1–7

    Artikkel

    Bak kokosmakroner!

    Elevene lærer å bake kokosmakroner gjennom å se en film og lese en oppskrift. 

  • Julestemning

    Tverrfaglig 1–7

    Artikkel

    Den vesle jenta med svovelstikkene

    Elevene leser eventyret "Den vesle jenta med svovelstikkene" og arbeider med oppgaver til teksten. 

  • Svensk og dansk

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Møt Signe fra Sverige!

    Hva kan du om nabolandet vårt Sverige? Og har du noen gang hørt noen snakke svensk? I denne delen skal du bli bedre kjent med Signe, som bor i Jämtland i Sverige. Først skal du få se en film der Signe forteller om seg selv. I filmen har hun også med seg en av sine beste venninner, Meja. Se filmen, og lytt nøye til det Signe og Meja forteller. Hva forstår du av det de sier?

  • Pålogget

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Din egen dag

    Elevene skal skrive og reflektere rundt sin bruk av digitale medier i løpet av en dag. Elevene skal skrive og reflektere rundt sin bruk av digitale medier i løpet av en dag. 

  • Saktekster

    Targets

    Artikkel

    Karate!

    Elevene leser en sammensatt tekst om karate og arbeider med oppgaver til teksten. Elevene leser en sammensatt tekst om karate og arbeider med oppgaver til teksten. 

    Karate_thumb.png
  • Svensk og dansk

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Møt Benedikte fra Danmark!

    Elevene blir kjent med nabospråket vårt dansk gjennom å se en film og lese et intervju med Benedikte fra Aalborg på dansk i Fabel 7 . Elevene blir kjent med nabospråket vårt dansk gjennom å se en film og lese et intervju med Benedikte fra Aalborg på dansk i Fabel 7 . 

  • Saktekster

    Targets

    Artikkel

    Stem for barna!

    Elevene leser og arbeide med oppgaver til et leserinnlegg om klimasaken skrevet på nynorsk. Elevene leser og arbeide med oppgaver til et leserinnlegg om klimasaken skrevet på nynorsk. 

    En oljeplattform ute i havet. Været er stille og fint akkurat nå.