Hopp til hovedinnhold

Søk

53 treff

  • Halloween

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Draw a monster

    Tegn og skriv om et monster til Halloween.

    Thumbnail.
  • Skriv: Dagbok

    Quest 1–4

    Læringsløp

    Skriv: Dagbok

    Læringsløpet "Skriv: Dagbok" i temaet "Vi er forskjellige".Læringsløpet "Skriv: Dagbok" i temaet "Vi er forskjellige".

    Thumbnail.
  • Si meningen din

    Targets

    Artikkel

    Påstand og argument

    Elevene arbeider med påstander og argumenter på ulike måter.Elevene arbeider med påstander og argumenter på ulike måter.

  • Møt en forfatter

    Targets

    Artikkel

    Lag et intervju

    Tenk dere at dere kan intervjue hvem dere vil. Hvem vil dere intervjue? Bli enige om intervjuobjektet. Hva vil dere finne ut? Snakk sammen om hva dere tror intervjuobjektet kan fortelle dere om. Skriv spørsmålene til intervjuet sammen. Hva er viktig å tenke på når dere lager spørsmål noen skal svare på?

  • Skjønnlitterære tekster

    Targets

    Artikkel

    Langt å gå

    Elevene leser og lytter til sangen "Langt å gå" av Klovner i kamp, og arbeider med oppgaver til sangen. 

  • Skogen

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Skogen

    Gjennom ulike tekster og oppgaver utforsker elevene måter å bevare skogen på, blir kjent med taigaen og får vite hvordan skogen er viktig for liv på jorda. Gjennom ulike tekster og oppgaver utforsker elevene måter å bevare skogen på, blir kjent med taigaen og får vite hvordan skogen er viktig for liv på jorda. 

  • At the Doctor’s

    Momente 2

    Læringsløp

    Write about a time when you were ill

    Skriveoppgave om en gang man var syk.

    Thumbnail.
  • Lovlig unormal

    Arena 5–7

    Artikkel

    Å bryte med normene

    Elevene leser om hva som kan skje når normer brytes og skriver leserinnlegg om normer i temaet "Lovlig unormal" i Arena 5 . Elevene leser om hva som kan skje når normer brytes og skriver leserinnlegg om normer i temaet "Lovlig unormal" i Arena 5 . 

  • Skriv fantasyfortelling

    Targets

    Læringsløp

    Skriv fantasyfortelling

    Elevene arbeider med å planlegge, skrive og få respons på egen fantasyfortelling i tema "Fantasy" i Fabel 6 . Elevene arbeider med å planlegge, skrive og få respons på egen fantasyfortelling i tema "Fantasy" i Fabel 6 . 

  • Et møte med dyr

    Targets

    Læringsløp

    Et møte med dyr

    I temaet "Skriv fortellinger" i Fabel 6 skriver elevene et dikt eller en kort fortelling om et møte med dyr. I temaet "Skriv fortellinger" i Fabel 6 skriver elevene et dikt eller en kort fortelling om et møte med dyr. 

  • Fordommer med Faten

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Fordommer med Faten

    Elevene møter Faten Mahdi Al-Husaini gjennom tre ulike filmer der hun snakker om temaer som fordommer, rasisme og ytringsfrihet. Elevene samarbeider om oppgaver til filmene. Elevene møter Faten Mahdi Al-Husaini gjennom tre ulike filmer der hun snakker om temaer som fordommer, rasisme og ytringsfrihet. Elevene samarbeider om oppgaver til filmene. 

  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Si unnskyld

    Elevene øver seg i hva de kan gjøre dersom de bryter noen andres grenser. De skriver en melding hvor de sier unnskyld.  Elevene øver seg i hva de kan gjøre dersom de bryter noen andres grenser. De skriver en melding hvor de sier unnskyld.  

  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Skriv et leserinnlegg

    Elevene velger én av to oppgaver, og skriver et leserinnlegg der de begrunner meningene sine. Leserinnlegget handler om seksualitet og grenser. Elevene velger én av to oppgaver, og skriver et leserinnlegg der de begrunner meningene sine. Leserinnlegget handler om seksualitet og grenser. 

  • Jorda er hjemmet vårt

    Arena 5–7

    Artikkel

    Maten på Rapa Nui

    Elevene får mer informasjon om øysamfunnet Rapa Nui gjennom å lese om jordbruket på øya. Elevene fyller til slutt ut rute nummer fem i skriverammen om Rapa Nui: "Hvordan tror du mangelen på mat påvirker øya og livet på Rapa Nui?"Elevene får mer informasjon om øysamfunnet Rapa Nui gjennom å lese om jordbruket på øya. Elevene fyller til slutt ut rute nummer fem i skriverammen om Rapa Nui: "Hvordan tror du mangelen på mat påvirker øya og livet på Rapa Nui?"

    Rapanui_mat_thumb.png
  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Hva er rasisme?

    Elevene leser og reflekterer over hva rasisme er, og skriver en egen forklaring på begrepet etter å ha funnet og utforsket ulike troverdige kilder. Elevene leser og reflekterer over hva rasisme er, og skriver en egen forklaring på begrepet etter å ha funnet og utforsket ulike troverdige kilder. 

  • Si meningen din

    Targets

    Artikkel

    Bli en god retoriker!

    Elevene leser om Semir som ønsker å overbevise moren om hva de skal spise til middag. De leser de tre ulike forsøkene Semir gjør for å overbevise moren, og skriver selv et fjerde forsøk der de bruker både etos, patos og logos for å overbevise. Elevene leser om Semir som ønsker å overbevise moren om hva de skal spise til middag. De leser de tre ulike forsøkene Semir gjør for å overbevise moren, og skriver selv et fjerde forsøk der de bruker både etos, patos og logos for å overbevise. 

  • Lyttinga er viktigere enn ytringa!

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Lyttinga er viktigere enn ytringa!

    Elevene møter radioprogramleder Tete Andreas Lidbom i seks ulike filmer, og får høre han fortelle om egne opplevelser, tanker og meninger om temaer som rasisme, ytringsfrihet og diskriminering. Hver film har varierte oppgaver tilknyttet seg. Elevene møter radioprogramleder Tete Andreas Lidbom i seks ulike filmer, og får høre han fortelle om egne opplevelser, tanker og meninger om temaer som rasisme, ytringsfrihet og diskriminering. Hver film har varierte oppgaver tilknyttet seg. 

  • Saktekster

    Targets

    Artikkel

    Barnas tale

    Elevene leser og arbeider med appellformene etos, patos og logos med utgangspunkt i en tale. De skriver også sin egen tale ut fra kriterier.  Elevene leser og arbeider med appellformene etos, patos og logos med utgangspunkt i en tale. De skriver også sin egen tale ut fra kriterier.  

    Barnas tale_thumb.png
  • Si meningen din

    Targets

    Artikkel

    Hva kan Selma og Semir gjøre?

    Elevene møter Selma og Semir som begge to er i ulike situasjoner der de ønsker å overbevise andre om meningen sin. Elevene leser om situasjonene og kommer med forslag til løsninger. Elevene møter Selma og Semir som begge to er i ulike situasjoner der de ønsker å overbevise andre om meningen sin. Elevene leser om situasjonene og kommer med forslag til løsninger. 

  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Skriv tale!

    Elevene skriver sin egen tale om noe de har lært i arbeid med temaet "I have a dream". Forslag til tema for talen er: fordommer, diskriminering, rasisme, fellesskap eller egen drøm for framtiden. Elevene skriver i skriveramme. Elevene skriver sin egen tale om noe de har lært i arbeid med temaet "I have a dream". Forslag til tema for talen er: fordommer, diskriminering, rasisme, fellesskap eller egen drøm for framtiden. Elevene skriver i skriveramme.