Hopp til hovedinnhold

Søk

65 treff

  • Mat gjør kroppen glad!

    Fokus Sosialkunnskap

    Artikkel

    Skriv oppskrift

    Innhold i et tverrfaglig opplegg om å skrive i alle fag.Innhold i et tverrfaglig opplegg om å skrive i alle fag.

    Gryte og matvarer som egg, fisk og grønnsaker.
  • Fabel 8 Lærerveiledning

    Fabel 8–10 Bokstøtte

    Artikkel

    Kapittel 3: Skriv

    I læreplanen fra 2020 er skriving tydelig framhevet som kompetanser elevene trenger for å uttrykke tanker og følelser, delta i samfunnet og å lære i alle fag. Skriving framstår som en todelt kompetanse: elevene må beherske rettskriving, grammatikk og tekstbinding og de må kunne skrive ulike teksttyper der form og innhold passer til formålet.  Her finner du kopioriginal Skrivetrekanten i tilknytning til kapittel 3: Skriv. Her finner du kopioriginal Memer , i tilknytning til kapittel 3: Skriv  Her finner du kopiorioginal Podkast, i tilknytning til kapittel 3: Skriv Her finner du kopioriginal Bearbeide teksten , i tilknytning til kapittel 3: Skriv

    Det er et klasserom med elever som arbeider selvstendig med å løse oppgaver.
  • Get ready for Halloween

    Tverrfaglig 1–7

    Læringsløp

    Draw a monster

    Tegn og skriv om et monster til Halloween.

  • Skriv: En skummel fortelling

    Tverrfaglig 1–7

    Læringsløp

    Skriv: En skummel fortelling

    Læringsløpet "Skriv: En skummel fortelling" i temaet "Grøss og gru".Læringsløpet "Skriv: En skummel fortelling" i temaet "Grøss og gru".

    Thumbnail.
  • Hellige byer

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Hva husker du?

    Oppsummeringsoppgave der elevene skal skrive.Oppsummeringsoppgave der elevene skal skrive.

  • Møt en forfatter

    Targets

    Artikkel

    Lag et intervju

    Tenk dere at dere kan intervjue hvem dere vil. Hvem vil dere intervjue? Bli enige om intervjuobjektet. Hva vil dere finne ut? Snakk sammen om hva dere tror intervjuobjektet kan fortelle dere om. Skriv spørsmålene til intervjuet sammen. Hva er viktig å tenke på når dere lager spørsmål noen skal svare på?

  • Den vesle bygda som glømte at det var jul

    Tverrfaglig 1–7

    Læringsløp

    Den vesle bygda som glømte at det var jul

    Elevene leser og arbeider med oppgaver til julefortellingen "Den vesle bygda som glømte at det var jul" av Alf Prøysen. Elevene skriver også sin egen julefortelling og lager en filmtrailer. 

  • Julestemning

    Tverrfaglig 1–7

    Artikkel

    Utforsk juletradisjoner

    Elevene velger en juletradisjon de vil utforske, skriver informasjonen de finner og presenterer denne for klassen. 

  • Pålogget

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Din egen dag

    Elevene skal skrive og reflektere rundt sin bruk av digitale medier i løpet av en dag. Elevene skal skrive og reflektere rundt sin bruk av digitale medier i løpet av en dag. 

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 3: Skriv

    I læreplanen fra 2020 er skriving tydelig framhevet som kompetanser elevene trenger for å uttrykke tanker og følelser, delta i samfunnet og å lære i alle fag. Skriving framstår som en todelt kompetanse: elevene må beherske rettskriving, grammatikk og tekstbinding og de må kunne skrive ulike teksttyper der form og innhold passer til formålet. 

  • Skjønnlitterære tekster

    Targets

    Artikkel

    Grimaser

    Elevene leser og lytter til sangen "Grimaser (Idiomer for idioter)" av Kristoffer Cezinando Karlsen, og arbeider med oppgaver til sangen. 

  • Saktekster

    Targets

    Artikkel

    Barnas tale

    Elevene leser og arbeider med appellformene etos, patos og logos med utgangspunkt i en tale. De skriver også sin egen tale ut fra kriterier.  Elevene leser og arbeider med appellformene etos, patos og logos med utgangspunkt i en tale. De skriver også sin egen tale ut fra kriterier.  

    Barnas tale_thumb.png
  • Saktekster

    Targets

    Artikkel

    Vil du bli toller?

    Elevene leser intervju med to tollere som forteller om hvilke egenskaper som er viktige i tolleryrket. Elevene arbeider med oppgaver til teksten, og lager reklame for tollerutdanningen. Elevene leser intervju med to tollere som forteller om hvilke egenskaper som er viktige i tolleryrket. Elevene arbeider med oppgaver til teksten, og lager reklame for tollerutdanningen. 

    Vil du bli toller?_thumb.png
  • Forskerskolen

    Arena 5–7

    Artikkel

    Spørreskjema

    Elevene leser om spørreskjema og åpne og lukkede spørsmål. De skriver egne spørsmål til et spørreskjema om barn og gaming. Elevene leser om spørreskjema og åpne og lukkede spørsmål. De skriver egne spørsmål til et spørreskjema om barn og gaming. 

  • Skjønnlitterære tekster

    Targets

    Artikkel

    Langt å gå

    Elevene leser og lytter til sangen "Langt å gå" av Klovner i kamp, og arbeider med oppgaver til sangen. 

  • Si meningen din

    Targets

    Artikkel

    Påstand og argument

    Elevene arbeider med påstander og argumenter på ulike måter.Elevene arbeider med påstander og argumenter på ulike måter.

  • Writing frames

    Quest 5–7

    Ressurs

    Free writing

    Skriveoppgave.

    Thumbnail.
  • Write: Identity Card

    Quest 5–7

    Læringsløp

    Free writing

    Skriveoppgave.

    Thumbnail.
  • Short writing

    Momente 2

    Ressurs

  • Beach Cleanup Day

    Quest 5–7

    Læringsløp

    Make a slogan

    Kreativ oppgave hvor elevene skal lage slagord for å hjelpe til å ta vare på naturen.

    Thumbnail.