Fag
Trinn
Nøkkelord
15 treff
-
Stoffer reagerer
Gente 8–10
Artikkel
Kjemiske reaksjoner er nyttigeUten stopper livet opp. Kjemiske reaksjoner får kroppen din til å vokse, tenke og bevege seg. Næringsstoffer i maten vi spiser, blir brutt ned og omdannet til nye stoffer ved hjelp av kjemiske reaksjoner i kroppen. Det gjør at kroppen kan bruke de nye stoffene til å bygge kroppen, og det er dette som gjør at vi vokser og får nye celler hele livet.
-
På tavla
Pasos
Artikkel
SammendragJobber er viktige for enkeltpersoner og for samfunnet.
-
Stoffer reagerer
Gente 8–10
Artikkel
Nye partiklerArtikkel om hva som skjer i en kjemisk reaksjon. Artikkel om hva som skjer i en kjemisk reaksjon.
-
Hva har jeg lært?
Gente 8–10
Læringsløp
Hva har jeg lært?Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Kjennetegn på liv .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Kjennetegn på liv .
-
Hva har jeg lært?
Gente 8–10
Læringsløp
Hva har jeg lært?Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Sola og planetene .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Sola og planetene .
-
Hva har jeg lært?
Gente 8–10
Læringsløp
Hva har jeg lært?Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Ville vekster .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Ville vekster .
-
Hva har jeg lært?
Gente 8–10
Læringsløp
Hva har jeg lært?Et læringsløp hvor elevene samtaler om det de har lært i Landskapets hemmeligheter .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det de har lært i Landskapets hemmeligheter .
-
Oppstart – Stoffer i forandring
Gente 8–10
Læringsløp
Oppstart – Stoffer i forandringOppstartsløp til temaet Stoffer i forandring .Oppstartsløp til temaet Stoffer i forandring .
-
Ekstreme stoffer
Gente 8–10
Læringsløp
Ekstreme stofferLæringsløp om ekstreme stoffer.Læringsløp om ekstreme stoffer.
-
Hva har jeg lært?
Gente 8–10
Læringsløp
Hva har jeg lært?Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Stoffene i og rundt oss .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Stoffene i og rundt oss .
-
Hva har jeg lært?
Gente 8–10
Læringsløp
Hva har jeg lært?Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Skyv og drag .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Skyv og drag .
-
Stoffer reagerer
Gente 8–10
Artikkel
Kjemisk reaksjon i en flaskeI mange matoppskrifter som for eksempel scones og kaker bruker vi natron som hevemiddel sammen med syrlige ingredienser for å lage luftig bakverk. Her skal dere blande natron og eddik og observere hva som skjer.
-
Hva har jeg lært?
Gente 8–10
Læringsløp
Hva har jeg lært?Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Systemene i og rundt oss .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Systemene i og rundt oss .
-
Stoffene i og rundt oss
Gente 8–10
Artikkel
Bevegelsen til partikler i kaldt og varmt vannOppgave om hvordan partiklene oppfører seg med i varmt og kaldt vann med filmeksempel.Oppgave om hvordan partiklene oppfører seg med i varmt og kaldt vann med filmeksempel.
-
Stoffene i og rundt oss
Gente 8–10
Artikkel
Farlige stofferArtikkel om de ulike faresymbolene og deres betydning.Artikkel om de ulike faresymbolene og deres betydning.