Hopp til hovedinnhold

Søk

220 treff

  • Flere bokstaver får samme lyd

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    kj-lyden

    Noen av de fineste ordene på norsk begynner på kj: kjære, kjæreste, kjærlighet. 

  • Ressurser

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Vurdering

    Utviklingen i skolen har de siste tiårene dreid fra en lærerstyrt undervisnings- og vurderingskultur til en situasjon der eleven, med læreren som veileder, har en aktiv rolle i egen læring.

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 14: En reise i språket

    Hvorfor har språket vårt blitt som det har blitt? Og hvorfor har vi flere språk i Norge? Det siste kapitlet i Fabel 8-10  handler om utviklingen fram til det norske språket slik vi møter det i dag i skrift og tale. 

  • Fag, A4, farger

    Papir+

    Artikkel

    Samfunnsfag, A4, farger

    Forsider til kladdebøker Noen arbeidsbøker/kladdebøker er det alltid greit å tilgjengelig for elevene. Ulempen med dem er at de er så like. Da er det fort gjort å få med seg feil bok. Her finner du derfor forskjellige forsider som elevene kan lime på alle slags typer arbeidsbøker. Du kan velge mellom A4 og A5, mellom ulike fag og aktiviteter og mellom ferdig fargelagte og dem til egen fargelegging. Og skulle du ikke finne noen som passer ditt formål, kan du bruke dem som inspirasjon til at klassen lager sine egne forsider.

    Menybilde: Forside til skrivebok i samfunnsfag..
  • Screenagers

    Mat og helse 8–10

    Læringsløp

    Screenagers

    Teens spend a lot of time in front of screens. Is that a good or a bad thing? Unit Focus reading and talking about screen time doing a role play and a poster working with parts of speech: nouns and adjectives learning to structure five-paragraph textsTeens spend a lot of time in front of screens. Is that a good or a bad thing? Unit Focus reading and talking about screen time doing a role play and a poster working with parts of speech: nouns and adjectives learning to structure five-paragraph texts

  • Fiction

    Gente 8–10

    Artikkel

    On the Way to School

    Tekst til temaet A Day in My LifeTekst til temaet A Day in My Life

    En gutt løper til skolen. Han vinker og smiler.
  • Basketball

    Quest 1–4

    Læringsløp

  • Dialogues

    Quest 1–4

    Artikkel

  • Basketball

    Quest 1–4

    Læringsløp

  • Facts

    Gente 8–10

    Artikkel

    Michael J. Jordan

    FaktatekstFaktatekst

    En basketball.  Markert med rødt lesenivå.
  • Fiction

    Quest 1–4

    Artikkel

    A Walk in the Forest

    Lesetekst om høstLesetekst om høst

    På tur i skogen en høstdag. Rød lesetekst.
  • Fiction

    Gente 8–10

    Artikkel

    Halloween Party

    Tekst om HalloweenTekst om Halloween

    En gutt utkledd som dracula. lesetekst gult invå.
  • Fiction

    Quest 1–4

    Artikkel

    The Wake-up Call

    Tekst til temaet A Day in My LifeTekst til temaet A Day in My Life

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 9: Fortell med ord og bilder

    De siste 20 årene har det kommet stadig flere bildebøker for ungdom og voksne. Det meste av ungdomslitteraturen på markedet er imidlertid hybrider, som blander elementer fra bilderomaner, tegneserier, bildebøker og romaner.

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 4: Diskuter

    Dette kapitlet er et kurskapittel i muntlige ferdigheter som bygger videre på kapitlet ”Si det” i Fabel 8. Målet er å videreutvikle elevenes strategier knyttet til muntlig aktivitet fra spontane og planlagte norskfaglige samtaler og presentasjoner, til å kunne delta aktivt i samtaler og diskusjoner.

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 10: Lag sammensatte tekster

    Dagens elever vokser opp i et bildesamfunn der sammensatte tekster omgir oss på alle kanter. De er vant til å lese og tolke bilder fra ulike bildemedier fra de er bittesmå. Monomodale tekster appellerer i liten grad til dem, som er vant til å forholde seg til mange ulike tegnsystem samtidig.

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 15: Les langt

    Vi har valgt å vie et helt kapittel til lesing av roman i klassen i Fabel 9.

  • Lærerveiledning til bok

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Vurdering

    Utviklingen i skolen har de siste tiårene dreid fra en lærerstyrt undervisnings- og vurderingskultur til en situasjon der eleven, med læreren som veileder, har en aktiv rolle i egen læring.

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 12: Delta i debatten

    Det å kunne ytre seg på en måte som gjør at man blir tatt på alvor og lyttet til, er en viktig del av det å leve i et demokrati. Like viktig er det å kunne lytte til andre og å tenke kritisk igjennom det som blir formidlet.  Her finner du  Kopioriginal – vurderingsskjema leserinnlegg , i tilknytning til kapittel 12: Delta i debatten Her finner du  Kopioriginal – vurderingsskjema appell , i tilknytning til kapittel 12: Delta i debatten

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 14: En reise i språket

    Hvorfor har språket vårt blitt som det har blitt? Og hvorfor har vi flere språk i Norge? Det siste kapitlet i Fabel 8-10  handler om utviklingen fram til det norske språket slik vi møter det i dag i skrift og tale.  Her finner du kopioriginal Oppgave: Modernisering av språket , i tilknytning til kapittel 14: Ein reise i språket Her finner du kopioriginal Oppsummering av språkhistorien , i tilknytning til kapittel 14: En reise i språket