Hopp til hovedinnhold

Søk

19 treff

  • Les om kjærlighet

    Scope 1–2

    Artikkel

    Elsk

    Gal av forelskelse? Det kan i alle fall virke som om jeg-personen i diktet «Elsk» er intenst opptatt av en viss gutt og makter å tenke på lite annet, akkurat slik det er når en er himmelstormende forelsket. Les diktet, hør på opplesningen, og lytt også på Valkyrien Allstars musikalske tolking av det samme diktet.   «All you need is love» – men noen ganger kan kjærlighet også være skikkelig fælt. 

  • Fagtekster

    Gente 8–10

    Artikkel

    Ville vekster til nytte

    Artikkel om nyttevekster med forslag til oppgave.Artikkel om nyttevekster med forslag til oppgave.

    Blåbær og blåbærris.
  • Biologisk mangfold i nordområdene

    Gente 8–10

    Artikkel

    Bærekraftig utvikling

    Artikkel med tekst og refleksjonsoppgaver, samt en film hvor Dag O. Hessen snakker om trusler mot biologisk mangfold i nordområdene. Artikkel med tekst og refleksjonsoppgaver, samt en film hvor Dag O. Hessen snakker om trusler mot biologisk mangfold i nordområdene. 

    Bærekraftig utvikling_thumb.png
  • Australia's Great Barrier Reef

    Momente 2

    Læringsløp

    Australia's Great Barrier Reef

    Læringsløp om korallrevet The Great Barrier Reef.Læringsløp om korallrevet The Great Barrier Reef.

    Great Barrier Reef
  • Jorda som system

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Jorda som system

    Læringsløp om noen av jordas systemer: atmosfæren og havet som system.Læringsløp om noen av jordas systemer: atmosfæren og havet som system.

  • Mars – den røde planeten

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Mars – den røde planeten

    Et læringsløp hvor man blir bedre kjent med planeten Mars og forskningen som pågår der.Et læringsløp hvor man blir bedre kjent med planeten Mars og forskningen som pågår der.

  • Hva har jeg lært?

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Sola og planetene .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Sola og planetene .

  • Rainforest Questions and Answers

    Momente 2

    Læringsløp

    Rainforest Questions and Answers

    Læringsløp om regnskogen. Elevene utforsker temaet gjennom tekster og oppgaver. De stiller og svarer på spørsmål.Læringsløp om regnskogen. Elevene utforsker temaet gjennom tekster og oppgaver. De stiller og svarer på spørsmål.

    Tett regnskog i Afrika.
  • Menneskenes systemer

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Menneskenes systemer

    Læringsløp som utforsker menneskeskapte systemer og får elevene til å reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, og føre til nye dilemmaer.Læringsløp som utforsker menneskeskapte systemer og får elevene til å reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, og føre til nye dilemmaer.

  • Films

    Momente 2

    Artikkel

    Tell Us about Tellus

    Learn about the water cycle.

  • Oppstart – Biologisk mangfold

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Oppstart – Biologisk mangfold

    Oppstartsløp til temaet Biologisk mangfold .Oppstartsløp til temaet Biologisk mangfold .

    En kongeørn, en åtselbille og en løvetann.
  • Reduce, Reuse and Recycle

    Momente 2

    Læringsløp

    Reduce, Reuse and Recycle Checklist

    Språkaktivitet knyttet til temaet reduce, reuse og recycling.

    Thumbnail.
  • March, April

    Momente 2

    Video

  • Biologisk mangfold i nordområdene

    Gente 8–10

    Artikkel

    Lag brosjyre om isbjørn

    Hvordan kan mennesker bidra til å bevare isbjørnbestanden på Svalbard? Dette skal du undersøke og lage en informasjonsbrosjyre om. Følg stegene nedenfor når du arbeider.

    Lag en brosjyre om isbjørn_thumb.png
  • Intro – Tell Us about Tellus

    Momente 2

    Læringsløp

    Intro – Tell Us about Tellus

    Introduksjon til Tell Us about Tellus .Introduksjon til Tell Us about Tellus .

  • Systemene i og rundt oss

    Gente 8–10

    Artikkel

    Hva skjedde?

    Utforskende aktivitet hvor elevene skal samle inn data og komme med forslag til løsninger knyttet til ekstremvær.Utforskende aktivitet hvor elevene skal samle inn data og komme med forslag til løsninger knyttet til ekstremvær.

  • Systemene i og rundt oss

    Gente 8–10

    Artikkel

    Årsak og virkning

    Utdragene nedenfor er hentet fra forskjellige steder i temaet Systemene i og rundt oss . Hva beskriver   i setningene, og hva beskriver  ? Snakk sammen om utdragene i klassen.

    Feil i systemer_thumb.png
  • Innhold

    Gente 8–10

    Artikkel

    Dag snakker om bevaring av biologisk mangfold i nordområdene

    Møt Dag O Hessen. Han er professor i biologi og har utgitt mange bøker både for barn og voksne. I denne filmen snakker han om hvordan vi kan ta vare på det biologiske mangfoldet i nordområdene.

    Forside til filmen \"Dag snakker om biologisk mangfold i nordområdene\".
  • Reduce, Reuse and Recycle

    Momente 2

    Læringsløp

    Reduce, Reuse, Recycle Tips

    En tekst om hvordan man kan redusere forbruket og gjenbruke og resirkulere ting.En tekst om hvordan man kan redusere forbruket og gjenbruke og resirkulere ting.

    Thumbnail.