Hopp til hovedinnhold

Søk

116 treff

  • Noveller

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Historien om Fru Berg

    Her kan du lese novellen  Historien om Fru Berg  av forfatter Ingvild Rishøi.Her kan du lese novellen  Historien om Fru Berg  av forfatter Ingvild Rishøi.

  • Folkeviser, fabler og eventyr

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Laurekadsj og tsjudene

    Her kan du lese fortellingen  Laurekadsj og tsjudene.Her kan du lese fortellingen  Laurekadsj og tsjudene.

  • Religionenes kilder

    Ganas 1–2

    Artikkel

    Religionenes kilder

    Oppstart til temaet "Religionenes kilder" med fokus på refleksjon, diskusjon og begreper.Oppstart til temaet "Religionenes kilder" med fokus på refleksjon, diskusjon og begreper.

  • Pålogget

    Targets

    Artikkel

    Vil du sende bilde?

    Elevene tar stilling til et dilemma om sosiale medier i temaet "Pålogget!" i Fabel 7 . Elevene tar stilling til et dilemma om sosiale medier i temaet "Pålogget!" i Fabel 7 . 

    En tommel ved siden av to knapper; slett bilde eller send bilde. Mellom dem er det et spørsmålstegn.
  • Saktekster

    Fabel 5–7

    Artikkel

    =Oslo åpner for flere stemmer

    Elevene leser en tekst fra gatemagasinet =Oslo, og arbeider med oppgaver til teksten. De skriver også sin egen ytring. 

    =Oslo_thumb.png
  • Terminprøve høst 2020

    Terminprøver

    Læringsløp

    Terminprøve høst 2020

    om vennskap – identitet – selvfølelse – inkludering – likeverd – grenser – digital hverdagom vennskap – identitet – selvfølelse – inkludering – likeverd – grenser – digital hverdag

  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Fortsett å drømme!

    Elevene leser om hverdagsrasisme og hva det vil si å være anti-rasist. I fellesskap blir elevene i klassen enige om hvordan de kan bidra for å sette søkelyset på hverdagsrasisme, og i læringspar vurderer de om konkrete situasjoner er hverdagsrasisme eller ikke. Elevene leser om hverdagsrasisme og hva det vil si å være anti-rasist. I fellesskap blir elevene i klassen enige om hvordan de kan bidra for å sette søkelyset på hverdagsrasisme, og i læringspar vurderer de om konkrete situasjoner er hverdagsrasisme eller ikke. 

  • Hva kan jeg nå?

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Hva kan jeg nå?

    Du har nå jobbet med språk og grammatikk. Hva kan du nå? Hva husker du om de ulike ordklassene, funksjonene til språket og måter å kommunisere på? I dette læringsløpet får du oppsummert og reflektert over det du har lært så langt.  Deler i læringsløpet: Zerah og Zakran: Episode 6. "Hjem" Vi lærer sammen Min læringDu har nå jobbet med språk og grammatikk. Hva kan du nå? Hva husker du om de ulike ordklassene, funksjonene til språket og måter å kommunisere på? I dette læringsløpet får du oppsummert og reflektert over det du har lært så langt.  Deler i læringsløpet: Zerah og Zakran: Episode 6. "Hjem" Vi lærer sammen Min læring

  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Nærhetsstigen

    Elevene leser om nærhetsstigen, et bilde på hvordan vi utvider grensene for nærhet, og reflekterer rundt hva sex er og hvor viktig det er å kjenne etter hvor egne grenser går. De ser også en film med programleder og sexolog Tuva Fellman som snakker om sex og grenser. Elevene leser om nærhetsstigen, et bilde på hvordan vi utvider grensene for nærhet, og reflekterer rundt hva sex er og hvor viktig det er å kjenne etter hvor egne grenser går. De ser også en film med programleder og sexolog Tuva Fellman som snakker om sex og grenser. 

    Nærhetsstigen_thumb.png
  • Pålogget

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Din egen dag

    Elevene skal skrive og reflektere rundt sin bruk av digitale medier i løpet av en dag. Elevene skal skrive og reflektere rundt sin bruk av digitale medier i løpet av en dag. 

  • Tekster

    Arena 5–7

    Artikkel

    På flukt i Norge

    Elevene leser et barndomsminne om å måtte flykte under den andre verdenskrigen i Norge, og snakker og skriver om det å være på flukt i eget land. Elevene leser et barndomsminne om å måtte flykte under den andre verdenskrigen i Norge, og snakker og skriver om det å være på flukt i eget land. 

  • Påvirket

    Arena 5–7

    Artikkel

    Bare være meg selv?

    Elevene reflekterer rundt selvbilde og det å være seg selv. De lytter til og leser sangteksten "Bara få vara mig själv" av den svenske artisten Laleh, og samtaler om teksten. Elevene reflekterer rundt selvbilde og det å være seg selv. De lytter til og leser sangteksten "Bara få vara mig själv" av den svenske artisten Laleh, og samtaler om teksten. 

  • Leve sammen

    Store spørsmål 5-7

    Artikkel

    Hvordan kan vi ha det trygt og godt sammen?

    I Norge har alle barn rett på et trygt og godt skolemiljø. Men hva vil det si å være trygg, og hvordan kan vi passe på at alle elever opplever trygghet og trivsel?I Norge har alle barn rett på et trygt og godt skolemiljø. Men hva vil det si å være trygg, og hvordan kan vi passe på at alle elever opplever trygghet og trivsel?

  • Påvirket

    Arena 5–7

    Artikkel

    Bærekraftig utvikling

    Gjennom et eksempel fra klesindustrien, lærer elevene om bærekraftsmodellen; klima og miljø, sosiale forhold og økonomi. Elevene reflekterer over hvordan vi som forbrukere kan bidra til en bærekraftig utvikling, samt lager en presentasjon om et av områdene innen bærekraftsmodellen. Gjennom et eksempel fra klesindustrien, lærer elevene om bærekraftsmodellen; klima og miljø, sosiale forhold og økonomi. Elevene reflekterer over hvordan vi som forbrukere kan bidra til en bærekraftig utvikling, samt lager en presentasjon om et av områdene innen bærekraftsmodellen. 

    Bærekraftig utvikling _thumb.png
  • Pålogget

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Anonym aggresjon

    Elevene tar stilling til et dilemma om sosiale medier i temaet "Pålogget!" i Fabel 7 . Elevene tar stilling til et dilemma om sosiale medier i temaet "Pålogget!" i Fabel 7 . 

    En truende skikkelse med papirpose på hodet kaster skygge over en trist person som ser ned på mobiltelefonen sin.
  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    "Grenseløst!"

    Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.

    iStock-458609641.jpg
  • Å si hva jeg mener

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Å si hva jeg mener

    Oppstart til temaet "Å si hva jeg mener" med fokus på refleksjon, diskusjon og begreper.Oppstart til temaet "Å si hva jeg mener" med fokus på refleksjon, diskusjon og begreper.

  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Å lære om seksualitet

    Elevene leser utsagn fra elever på 8. trinn som forteller om deres egne erfaringer med seksualitetsundervisning da de gikk i 7. klasse. Elevene blir oppfordret til å skrive spørsmål de selv lurer på til "Klassens spørsmålskasse", og klassen snakker sammen om hvordan de ønsker seksualitetsundervisningen skal være i deres klasse. Elevene får også se en film med programleder og sexolog Tuva Fellman. Elevene leser utsagn fra elever på 8. trinn som forteller om deres egne erfaringer med seksualitetsundervisning da de gikk i 7. klasse. Elevene blir oppfordret til å skrive spørsmål de selv lurer på til "Klassens spørsmålskasse", og klassen snakker sammen om hvordan de ønsker seksualitetsundervisningen skal være i deres klasse. Elevene får også se en film med programleder og sexolog Tuva Fellman. 

    Å lære om seksualitet_thumb.png
  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Eksempler på rasisme gjennom historien

    Elevene leser om eksempler på rasisme opp gjennom historien, og reflekterer over det de leser. Teksten handler blant annet om siviliserte og barbarer i Antikken, slaveri og trekanthandelen, apartheid og holocaust. Elevene leser om eksempler på rasisme opp gjennom historien, og reflekterer over det de leser. Teksten handler blant annet om siviliserte og barbarer i Antikken, slaveri og trekanthandelen, apartheid og holocaust. 

  • Innhold

    Arena 5–7

    Artikkel

    Når noe eller noen ikke passer inn

    Elevene reflekterer over hvordan vi kan møte noe som er ukjent eller annerledes for oss, og hvordan vi alle sammen kan bidra til et mer inkluderende og likeverdig fellesskap. Elevene utforsker også én av de kjente personene de møter i arbeid med temaet, og finner blant annet ut mer om hvordan denne personen har engasjert seg for et mer inkluderende samfunn. Elevene reflekterer over hvordan vi kan møte noe som er ukjent eller annerledes for oss, og hvordan vi alle sammen kan bidra til et mer inkluderende og likeverdig fellesskap. Elevene utforsker også én av de kjente personene de møter i arbeid med temaet, og finner blant annet ut mer om hvordan denne personen har engasjert seg for et mer inkluderende samfunn. 

    Når noe eller noen ikke passer inn_thumb.png