Fag
- Norsk (46)
- Tverrfaglig (23)
- Engelsk (14)
- Matematikk (12)
- Kroppsøving (1)
- Mat og helse (1)
- Samfunnsfag (1)
- Tysk (1)
Trinn
- 5. trinn (187)
- 6. trinn (187)
- 7. trinn (187)
- Vg1 (75)
- Vg2 (75)
- Vg3 (75)
- 10. trinn (71)
- 8. trinn (71)
- 9. trinn (71)
- 1. trinn (34)
- 2. trinn (34)
- 3. trinn (34)
- 4. trinn (30)
Forfatter
Nøkkelord
71 treff
-
Fortell med ord og lyd
Fabel 8–10
Artikkel
Å fortelle med lydHva er musikk? Enkelt forklart kan vi si at musikk er en kunstform som bruker lyd.
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Artikkel
På akuttenHvilke tre ord kan beskrive det å være forelsket? Skriv ordene på tre gule lapper som du fester på et felles tankekart på tavla.Hvilke tre ord kan beskrive det å være forelsket? Skriv ordene på tre gule lapper som du fester på et felles tankekart på tavla.
-
Lytt til ord og lyd
Fabel 8–10
Artikkel
FavorittdiktHar du et favorittdikt, et dikt som treffer deg?
-
Delta på nett
Fabel 8–10
Artikkel
Alltid påloggetEr du en multitasker? Er du pålogget og tilgjengelig uansett hva du holder på med? Hva gjør det med oss når vi gjør oss selv tilgjengelige døgnet rundt? Hvordan påvirker denne tilgjengeligheten oss og livene våre?
-
Les om kjærlighet
Fabel 8–10
Artikkel
På akuttenHvilke tre ord kan beskrive det å være forelsket? Skriv ordene på tre gule lapper som du fester på et felles tankekart på tavla.Hvilke tre ord kan beskrive det å være forelsket? Skriv ordene på tre gule lapper som du fester på et felles tankekart på tavla.
-
Les nordisk
Fabel 8–10
Artikkel
GenerationerHva mener du er en akseptabel, men bærekraftig, levestandard?Hva mener du er en akseptabel, men bærekraftig, levestandard?
-
Diskuter
Fabel 8–10
Artikkel
Hvorfor må vi kunne diskutere?I løpet av livet vil du havne i mange ulike diskusjoner, noen mer alvorlige enn andre. Det ligger på en måte i vår natur å bry oss og mene noe om verden rundt oss.
-
Diskuter
Fabel 8–10
Artikkel
Seks regler for saklige diskusjonerDen norske filosofen Arne Næss utarbeidet seks regler for saklige og gode diskusjoner, inspirert av den gylne regel, eller gjensidighetsregelen som den også kalles.
-
Les nordisk
Fabel 8–10
Artikkel
Ja visst gör det ontHva er positivt, og hva er negativt med å bli voksen? Det å bli født er naturlig nok den første store begivenheten i livet. Skriv ned noen andre store begivenheter vi går gjennom som menneske. Lag en tidslinje.Hva er positivt, og hva er negativt med å bli voksen? Det å bli født er naturlig nok den første store begivenheten i livet. Skriv ned noen andre store begivenheter vi går gjennom som menneske. Lag en tidslinje.
-
Noveller og kortprosa
Fabel 8–10
Artikkel
Skolegutt– Ride ride ranke. Se hvor skal nå veien gå … synger læreren høyt og klart og ser i taket. Hva han ser på, vet ikke lille Mattis, og hva læreren synger, vet han heller ikke. – Men alle synger med, for det har læreren sagt at de skal. Noen lavt, nesten uhørlig – andre noe høyere, men ingen så høyt og klart som læreren. Lille Mattis synger også.
-
Fortell med ord og lyd
Fabel 8–10
Artikkel
Språklige bilderI dikt og sangtekster brukes språklige bilder for å uttrykke følelser, mening og tanker. I stedet for å si ting rett ut, som «du er snill og vakker», kan man si «du er en blomst», eller «du er som vinden en sensommerkveld».
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Artikkel
Ja visst gör det ontHva er positivt, og hva er negativt med å bli voksen? Det å bli født er naturlig nok den første store begivenheten i livet. Skriv ned noen andre store begivenheter vi går gjennom som menneske. Lag en tidslinje.Hva er positivt, og hva er negativt med å bli voksen? Det å bli født er naturlig nok den første store begivenheten i livet. Skriv ned noen andre store begivenheter vi går gjennom som menneske. Lag en tidslinje.
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Artikkel
Det hasterTenkeskriv i et par minutter: Hva tenker du når du hører uttrykket generasjon prestasjon ? Diskuter i klassen: Hva er det viktigste man kan lære i den tiden mens man er ungdom?Tenkeskriv i et par minutter: Hva tenker du når du hører uttrykket generasjon prestasjon ? Diskuter i klassen: Hva er det viktigste man kan lære i den tiden mens man er ungdom?
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Artikkel
GenerationerHva mener du er en akseptabel, men bærekraftig, levestandard?Hva mener du er en akseptabel, men bærekraftig, levestandard?
-
Fortell med ord og lyd
Fabel 8–10
Artikkel
Hva er lyrikk?Når du leser et dikt, kan du prøve å lese det høyt eller synge det. Da opplever du sikkert at diktet har både rim og rytme. I dikt og sangtekster brukes språklige bilder for å uttrykke følelser, mening og tanker. I stedet for å si ting rett ut, som «du er snill og vakker», kan man si «du er en blomst», eller «du er som vinden en sensommerkveld».I dikt og sangtekster brukes språklige bilder for å uttrykke følelser, mening og tanker. I stedet for å si ting rett ut, som «du er snill og vakker», kan man si «du er en blomst», eller «du er som vinden en sensommerkveld».
-
Kropp og media
Kroppsøving 8–10
Artikkel
Jeg hatet gymSkal jeg fortelle deg en hemmelighet? Jeg hatet gym på skolen.
-
Escape to Victory
Mat og helse 8–10
Læringsløp
Escape to VictoryIn this text you can read the inspiring story of Danish footballer Nadia Nadim. Unit Focus reading and talking about overcoming hardship talking about who inspires us finding information about women football players learning football terminology in British and AmericanIn this text you can read the inspiring story of Danish footballer Nadia Nadim. Unit Focus reading and talking about overcoming hardship talking about who inspires us finding information about women football players learning football terminology in British and American
-
Bruk stemmen!
Åpne ressurser
Artikkel
Prepare and give an opening speechAktivitet hvor elevene skal uttrykke sin mening om barns rett til utdanning.
-
Viktige stemmer
Åpne ressurser
Artikkel
Speakers' CornerArtikkel om Speakers' Corner i London og oppgaver knyttet til ytringsfrihet.
-
Viktige stemmer
Åpne ressurser
Artikkel
Malala YousafzaiEngelsk artikkel om Malala Yousafzai.