Fag
- Samfunnsfag (87)
- Engelsk (64)
- Naturfag (31)
- Norsk (28)
- Tysk (21)
- Matematikk (9)
- Spansk (9)
- Tverrfaglig (8)
- Helse- og oppvekstfag (7)
- KRLE (7)
- Kroppsøving (2)
- Mat og helse (2)
- Religion og etikk (1)
- Sosialkunnskap (1)
Trinn
- 5. trinn (103)
- 6. trinn (103)
- 7. trinn (103)
- 10. trinn (8)
- 8. trinn (8)
- 9. trinn (8)
- 1. trinn (2)
- 2. trinn (2)
- 3. trinn (2)
- 4. trinn (2)
- Vg1 (2)
- Vg2 (2)
- Vg3 (2)
Forfatter
Nøkkelord
115 treff
-
Er det sant?
Fabel 8–10
Artikkel
Hvilke kilder er mest troverdige?Er noen kilder mer troverdige enn andre?
-
Er det sant?
Fabel 8–10
Artikkel
Vær kritisk til kildeneNår hele verden er tilgjengelig gjennom internett, blir det viktigere å vurdere informasjonen vi finner, enn å finne informasjon.
-
Er det sant?
Fabel 8–10
Artikkel
Oppgi kildeneLike viktig som at du er kritisk til kildene du bruker, er det at du selv oppgir dine kilder. Når du skriver en tekst, er det viktig å vise hvor du henter ideene og argumentene dine fra.Vær åpen og ærlig om dine spor, og vis til kildene du har brukt, med forfatternavn, årstall og sidetall, også når du ikke siterer direkte. Slik kan leseren din følge i dine fotspor og avgjøre om hun eller han stoler på informasjonen du gir i teksten din.
-
Les kritisk
Fabel 8–10
Artikkel
Tenk kritiskForskeren John Dewey skilte allerede i 1909, i boka How we think , mellom to former for tenkning: ukritisk tenkning, hvor vi godtar informasjonen vi får fra andre uten å stille spørsmål, og reflekterende tenkning, hvor vi stiller spørsmål og er kritiske til det vi ser, leser eller hører. En kritisk tenker er en som ikke tar alt for å være sant med en gang, og som stiller spørsmål og tenker selv.
-
Diskuter
Fabel 8–10
Artikkel
Hva påvirker våre meninger og holdninger?Vi liker å tro at vi selv styrer våre tanker og meninger. Sannheten er nok at vi er mer styrt av andre enn det vi er klar over
-
Folkeviser, fabler og eventyr
Tekstbanken
Litterær tekst
Laurekadsj og tsjudeneHer kan du lese fortellingen Laurekadsj og tsjudene.Her kan du lese fortellingen Laurekadsj og tsjudene.
-
Noveller
Tekstbanken
Litterær tekst
Historien om Fru BergHer kan du lese novellen Historien om Fru Berg av forfatter Ingvild Rishøi.Her kan du lese novellen Historien om Fru Berg av forfatter Ingvild Rishøi.
-
Stoler du på det?
Fabel 1–4
Artikkel
KildekritikkEnkel fagtekst om kildekritikk.Enkel fagtekst om kildekritikk.
-
Terminprøve høst 2020
Terminprøver
Læringsløp
Terminprøve høst 2020om vennskap – identitet – selvfølelse – inkludering – likeverd – grenser – digital hverdagom vennskap – identitet – selvfølelse – inkludering – likeverd – grenser – digital hverdag
-
Hva har vi lært?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva har vi lært?I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært. I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært.
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
Motstand og hverdagsliv under krigenUnder okkupasjonen ble det på flere måter gjort forsøk på å nazifisere landet. Blant annet ble det kommunale selvstyret, lokaldemokratiet, satt til side. Den nye ordningen innebar at alle ordførere måtte være medlemmer i Nasjonal Samling. De som nektet, ble byttet ut.
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
Det er lett å la seg lureDet er lett å bli overbevist når noen presenterer «fakta» på en måte som virker proff. Mange deler nyhetssaker og bilder i sosiale medier, som de kanskje tror er sanne, men som i virkeligheten bare er funnet på av noen, enten for moro skyld eller fordi de ønsker å påvirke folk på en eller annen måte. Falske nyheter har eksistert bestandig, men i våre dager blir de spredt raskere enn noen gang – særlig gjennom sosiale medier.
-
Pålogget
Fabel 5–7
Artikkel
Undersøk i klassenElevene samarbeider om å lage en undersøkelse i klassen om digitale medievaner. De planlegger, gjennomfører og presenterer undersøkelsen sin.Elevene samarbeider om å lage en undersøkelse i klassen om digitale medievaner. De planlegger, gjennomfører og presenterer undersøkelsen sin.
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
"Grenseløst!"Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
Å lære om seksualitetElevene leser utsagn fra elever på 8. trinn som forteller om deres egne erfaringer med seksualitetsundervisning da de gikk i 7. klasse. Elevene blir oppfordret til å skrive spørsmål de selv lurer på til "Klassens spørsmålskasse", og klassen snakker sammen om hvordan de ønsker seksualitetsundervisningen skal være i deres klasse. Elevene får også se en film med programleder og sexolog Tuva Fellman. Elevene leser utsagn fra elever på 8. trinn som forteller om deres egne erfaringer med seksualitetsundervisning da de gikk i 7. klasse. Elevene blir oppfordret til å skrive spørsmål de selv lurer på til "Klassens spørsmålskasse", og klassen snakker sammen om hvordan de ønsker seksualitetsundervisningen skal være i deres klasse. Elevene får også se en film med programleder og sexolog Tuva Fellman.
-
Jorda er hjemmet vårt
Arena 5–7
Artikkel
Undersøk tropisk regnskogElevene undersøker tropisk regnskog i ulike kilder på nett, og lager en presentasjon med tekst, bilder, lyd og kart. Elevene undersøker tropisk regnskog i ulike kilder på nett, og lager en presentasjon med tekst, bilder, lyd og kart.
-
Hva vet dere om fordommer?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva vet dere om fordommer?Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i Arena 7 .
-
Alltid påvirket?
Arena 5–7
Læringsløp
Alltid påvirket?Elevene leser og arbeider med oppgaver om ulike former for påvirkning, som reklame, influensere i sosiale medier og salgsdager som Black Friday. De reflekterer rundt retusjering av bilder, merking av reklamer og påvirkning av eget forbruk. Elevene leser og arbeider med oppgaver om ulike former for påvirkning, som reklame, influensere i sosiale medier og salgsdager som Black Friday. De reflekterer rundt retusjering av bilder, merking av reklamer og påvirkning av eget forbruk.
-
Delta
Targets
Artikkel
Gled andre!Elevene samarbeider om å planlegge en aktivitet til glede for andre i temaet "Delta" i Fabel 7 . Elevene samarbeider om å planlegge en aktivitet til glede for andre i temaet "Delta" i Fabel 7 .
-
Jødene i Norge
Arena 5–7
Læringsløp
Jødene i NorgeElevene blir bedre kjent med jødenes historie i Norge gjennom å lese ulike tekster, arbeide med oppgaver og reflektere rundt tema som fordommer, antisemittisme og flukt. Elevene blir bedre kjent med jødenes historie i Norge gjennom å lese ulike tekster, arbeide med oppgaver og reflektere rundt tema som fordommer, antisemittisme og flukt.