Hopp til hovedinnhold

Søk

84 treff

  • Kropp og media

    Kroppsøving 8–10

    Artikkel

    Jeg hatet gym

    Skal jeg fortelle deg en hemmelighet?  Jeg hatet gym på skolen.  

    Camilla Lorentzen sitter i bikini på en benk og smiler.
  • Terminprøve høst 2020

    Terminprøver

    Læringsløp

    Terminprøve høst 2020

    om vennskap – identitet – selvfølelse – inkludering – likeverd – grenser – digital hverdagom vennskap – identitet – selvfølelse – inkludering – likeverd – grenser – digital hverdag

  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Fortsett å drømme!

    Elevene leser om hverdagsrasisme og hva det vil si å være anti-rasist. I fellesskap blir elevene i klassen enige om hvordan de kan bidra for å sette søkelyset på hverdagsrasisme, og i læringspar vurderer de om konkrete situasjoner er hverdagsrasisme eller ikke. Elevene leser om hverdagsrasisme og hva det vil si å være anti-rasist. I fellesskap blir elevene i klassen enige om hvordan de kan bidra for å sette søkelyset på hverdagsrasisme, og i læringspar vurderer de om konkrete situasjoner er hverdagsrasisme eller ikke. 

  • Religionenes historie i Norge

    Store spørsmål 5-7

    Artikkel

    Hva husker du?

    Oppsummerende oppgaver til temaet "Religionenes historie i Norge" med tilhørende skriverammer.Oppsummerende oppgaver til temaet "Religionenes historie i Norge" med tilhørende skriverammer.

  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Nærhetsstigen

    Elevene leser om nærhetsstigen, et bilde på hvordan vi utvider grensene for nærhet, og reflekterer rundt hva sex er og hvor viktig det er å kjenne etter hvor egne grenser går. De ser også en film med programleder og sexolog Tuva Fellman som snakker om sex og grenser. Elevene leser om nærhetsstigen, et bilde på hvordan vi utvider grensene for nærhet, og reflekterer rundt hva sex er og hvor viktig det er å kjenne etter hvor egne grenser går. De ser også en film med programleder og sexolog Tuva Fellman som snakker om sex og grenser. 

    Nærhetsstigen_thumb.png
  • Leve sammen

    Store spørsmål 5-7

    Artikkel

    Hvordan kan vi ha det trygt og godt sammen?

    I Norge har alle barn rett på et trygt og godt skolemiljø. Men hva vil det si å være trygg, og hvordan kan vi passe på at alle elever opplever trygghet og trivsel?I Norge har alle barn rett på et trygt og godt skolemiljø. Men hva vil det si å være trygg, og hvordan kan vi passe på at alle elever opplever trygghet og trivsel?

  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    "Grenseløst!"

    Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.

    iStock-458609641.jpg
  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Å lære om seksualitet

    Elevene leser utsagn fra elever på 8. trinn som forteller om deres egne erfaringer med seksualitetsundervisning da de gikk i 7. klasse. Elevene blir oppfordret til å skrive spørsmål de selv lurer på til "Klassens spørsmålskasse", og klassen snakker sammen om hvordan de ønsker seksualitetsundervisningen skal være i deres klasse. Elevene får også se en film med programleder og sexolog Tuva Fellman. Elevene leser utsagn fra elever på 8. trinn som forteller om deres egne erfaringer med seksualitetsundervisning da de gikk i 7. klasse. Elevene blir oppfordret til å skrive spørsmål de selv lurer på til "Klassens spørsmålskasse", og klassen snakker sammen om hvordan de ønsker seksualitetsundervisningen skal være i deres klasse. Elevene får også se en film med programleder og sexolog Tuva Fellman. 

    Å lære om seksualitet_thumb.png
  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Eksempler på rasisme gjennom historien

    Elevene leser om eksempler på rasisme opp gjennom historien, og reflekterer over det de leser. Teksten handler blant annet om siviliserte og barbarer i Antikken, slaveri og trekanthandelen, apartheid og holocaust. Elevene leser om eksempler på rasisme opp gjennom historien, og reflekterer over det de leser. Teksten handler blant annet om siviliserte og barbarer i Antikken, slaveri og trekanthandelen, apartheid og holocaust. 

  • Innhold

    Arena 5–7

    Artikkel

    Når noe eller noen ikke passer inn

    Elevene reflekterer over hvordan vi kan møte noe som er ukjent eller annerledes for oss, og hvordan vi alle sammen kan bidra til et mer inkluderende og likeverdig fellesskap. Elevene utforsker også én av de kjente personene de møter i arbeid med temaet, og finner blant annet ut mer om hvordan denne personen har engasjert seg for et mer inkluderende samfunn. Elevene reflekterer over hvordan vi kan møte noe som er ukjent eller annerledes for oss, og hvordan vi alle sammen kan bidra til et mer inkluderende og likeverdig fellesskap. Elevene utforsker også én av de kjente personene de møter i arbeid med temaet, og finner blant annet ut mer om hvordan denne personen har engasjert seg for et mer inkluderende samfunn. 

    Når noe eller noen ikke passer inn_thumb.png
  • Hva tror du på?

    Store spørsmål 5-7

    Artikkel

    Hva husker du?

    Skriveoppgave til temaet "Hva tror du på?".Skriveoppgave til temaet "Hva tror du på?".

  • Praksis og etikk

    Store spørsmål 5-7

    Artikkel

    Hva husker du?

    Oppgaver til temaet med tilhørende skriverammer.Oppgaver til temaet med tilhørende skriverammer.

  • Sparing

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Sparing

    I dette læringsløpet skal elevene å sette opp regneark som viser sparemål og utforske hvordan sparetiden endrer seg avhengig av hvor mye man sparer hver gang.I dette læringsløpet skal elevene å sette opp regneark som viser sparemål og utforske hvordan sparetiden endrer seg avhengig av hvor mye man sparer hver gang.

    Thumbnail.
  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Gi råd

    Gå sammen i små grupper, og lag en plakat med tips til hvordan man kan respektere andres grenser. Plakaten kan lages på papir eller digitalt. Presenter plakaten deres for klassen. 

    aksjon_thumb_blå.png
  • Tro, natur og miljø

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Hva husker du?

    Skriveoppgave der man svarer på spørsmål fra temaet «Tro, natur og miljø».Skriveoppgave der man svarer på spørsmål fra temaet «Tro, natur og miljø».

  • Bli kjent med regneark

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Bli kjent med regneark

    I dette læringsløpet blir elvene kjent med grunnleggende funksjoner i regneark.I dette læringsløpet blir elvene kjent med grunnleggende funksjoner i regneark.

    Thumbnail.
  • Jorda vår

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Hva husker du?

    Oppgaver til temaet "Jorda vår" med tilhørende skriverammer.Oppgaver til temaet "Jorda vår" med tilhørende skriverammer.

  • Begreper fra temaene

    Arena 5–7

    Artikkel

    Begreper om lover, regler og normer

    Elevene arbeider med begreper om temaet "Lovlig unormal" i Arena 5.  Elevene arbeider med begreper om temaet "Lovlig unormal" i Arena 5.  

  • Begreper fra temaene

    Arena 5–7

    Artikkel

    Begreper om kjønn og identitet

    Elevene arbeider med begreper fra temaet "Alle er som ingen andre" i Arena 5 . Elevene arbeider med begreper fra temaet "Alle er som ingen andre" i Arena 5 . 

  • Begreper fra temaene

    Arena 5–7

    Artikkel

    Begreper om krig og konflikt

    Elevene arbeider med begreper om temaet "Konflikt" i Arena 6 . Elevene arbeider med begreper om temaet "Konflikt" i Arena 6 .