Fag
Trinn
- 5. trinn (128)
- 6. trinn (128)
- 7. trinn (128)
- 10. trinn (103)
- 8. trinn (103)
- 9. trinn (103)
- 1. trinn (15)
- 2. trinn (15)
- 3. trinn (15)
- 4. trinn (10)
- Vg2 (6)
- Vg3 (5)
- Vg1 (1)
Forfatter
Nøkkelord
103 treff
-
March, April
Stages 8–10
Artikkel
Earth DayWhat can you do to take care of the Earth?
-
Les kritisk
Fabel 8–10
Artikkel
PropagandaPropaganda er bevisst manipulering av folks tanker og følelser ved hjelp av sterke virkemidler som reklame, plakater, filmer og nyheter.
-
Flere bokstaver får samme lyd
Fabel 8–10
Læringsløp
kj-lydenNoen av de fineste ordene på norsk begynner på kj: kjære, kjæreste, kjærlighet.
-
March, April
Stages 8–10
Video
-
Ressurser
Fabel 8–10
Artikkel
VurderingUtviklingen i skolen har de siste tiårene dreid fra en lærerstyrt undervisnings- og vurderingskultur til en situasjon der eleven, med læreren som veileder, har en aktiv rolle i egen læring.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 14: En reise i språketHvorfor har språket vårt blitt som det har blitt? Og hvorfor har vi flere språk i Norge? Det siste kapitlet i Fabel 8-10 handler om utviklingen fram til det norske språket slik vi møter det i dag i skrift og tale.
-
Med pennen som våpen
Åpne ressurser
Læringsløp
Med pennen som våpenLæringsløp som opprinnelig er hentet fra Grip teksten , men som her er plassert i pakken Sammen for Ukraina. I krig og kriser blir ord viktige, og mange forfattere har brukt pennen som våpen i møte med krigens redsler. Her finner du et utvalg dikt, samt egne skriveoppgaver.Læringsløp som opprinnelig er hentet fra Grip teksten , men som her er plassert i pakken Sammen for Ukraina. I krig og kriser blir ord viktige, og mange forfattere har brukt pennen som våpen i møte med krigens redsler. Her finner du et utvalg dikt, samt egne skriveoppgaver.
-
Med pennen som våpen
Åpne ressurser
Læringsløp
«Det er ingen hverdag mer» av Gunvor HofmoDikt med oppgaver tilDikt med oppgaver til
-
Fra Arena 6: På flukt
Åpne ressurser
Artikkel
På flukt fra krig og konfliktElevene leser en fortelling om å måtte flykte på grunn av krig og konflikt.Elevene leser en fortelling om å måtte flykte på grunn av krig og konflikt.
-
Nyhetsarkiv
Stages 8–10
Artikkel
Writing an Appeal: An Ocean of PossibilitiesEvery year, eight million tons of plastic end up in the ocean. The plastic threatens animal life as well as human life. What can you do to help reduce plastic waste?
-
Med pennen som våpen
Åpne ressurser
Læringsløp
-
Med pennen som våpen
Åpne ressurser
Læringsløp
Simon Stranger leser diktSimon Stranger leser diktet han skrev i forbindelse med krigen i Ukraina, "Dikt for presidenter".Simon Stranger leser diktet han skrev i forbindelse med krigen i Ukraina, "Dikt for presidenter".
-
Connor’s Conscience
Stages 8–10
Læringsløp
Connor’s ConscienceConnor posts about his life on social media, and especially on what he does to be more environmentally friendly. Unit Focus working with words that are easily confused reading and creating social media texts which combine textual and visual information learning words and expressions having to do with sustainable consumption Connor posts about his life on social media, and especially on what he does to be more environmentally friendly. Unit Focus working with words that are easily confused reading and creating social media texts which combine textual and visual information learning words and expressions having to do with sustainable consumption
-
Meatless Monday
Stages 8–10
Læringsløp
Meatless MondayAnna learns that meat consumption in the world is expected to double from 2000 to 2005 and suggests that the family replace one meal a week with a vegetarian alternative. Not everyone thinks this is a good idea. Unit Focus practise listening skills taking about sustainable food consumption and environmental problems related to meat production working with idiomsAnna learns that meat consumption in the world is expected to double from 2000 to 2005 and suggests that the family replace one meal a week with a vegetarian alternative. Not everyone thinks this is a good idea. Unit Focus practise listening skills taking about sustainable food consumption and environmental problems related to meat production working with idioms
-
Teenagers Taking Action
Stages 8–10
Læringsløp
Teenagers Taking ActionIn this text, we meet four teenagers from different parts of the world who have found ways to be environmentally friendly. Unit Focus learning words and expressions to describe environmental problems and solutions reading, writing and talking about environmental challenges and what we as individuals can do about them gathering information, organising ideas and planning a five paragraph essayIn this text, we meet four teenagers from different parts of the world who have found ways to be environmentally friendly. Unit Focus learning words and expressions to describe environmental problems and solutions reading, writing and talking about environmental challenges and what we as individuals can do about them gathering information, organising ideas and planning a five paragraph essay
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 9: Fortell med ord og bilderDe siste 20 årene har det kommet stadig flere bildebøker for ungdom og voksne. Det meste av ungdomslitteraturen på markedet er imidlertid hybrider, som blander elementer fra bilderomaner, tegneserier, bildebøker og romaner.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 4: DiskuterDette kapitlet er et kurskapittel i muntlige ferdigheter som bygger videre på kapitlet ”Si det” i Fabel 8. Målet er å videreutvikle elevenes strategier knyttet til muntlig aktivitet fra spontane og planlagte norskfaglige samtaler og presentasjoner, til å kunne delta aktivt i samtaler og diskusjoner.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 10: Lag sammensatte teksterDagens elever vokser opp i et bildesamfunn der sammensatte tekster omgir oss på alle kanter. De er vant til å lese og tolke bilder fra ulike bildemedier fra de er bittesmå. Monomodale tekster appellerer i liten grad til dem, som er vant til å forholde seg til mange ulike tegnsystem samtidig.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 15: Les langtVi har valgt å vie et helt kapittel til lesing av roman i klassen i Fabel 9.
-
Lærerveiledning til bok
Fabel 8–10
Artikkel
VurderingUtviklingen i skolen har de siste tiårene dreid fra en lærerstyrt undervisnings- og vurderingskultur til en situasjon der eleven, med læreren som veileder, har en aktiv rolle i egen læring.